ראיון של כמעט שעה וחצי עם ג'ף בזוס מספק באופן טבעי מבחר רחב של תובנות מרתקות. אחרי שצפיתי בראיון פעמיים, ריכזתי עבורכם את הדברים שלדעתי הם המעניינים ביותר (נוגע כמעט בכל אספקט של מותגים וארגונים בעידן המחובר: הובלת תהליכי חדשנות, גיוס וניהול עובדים, תרבות ארגונית, התמודדות עם הצלחה/כישלון, חשיבה אסטרטגית רחבה, תחרות ועוד). הראיון המלא מאומבד בסוף הפוסט. קריאה מהנה!

אמזון מעולם לא קשרה עצמה לטכנולוגיה כזו או אחרת. טכנולוגיה באה והולכת, במקום זאת, אמזון ממקדת עצמה בלקוח ובחוויה שלו. אמזון מתחילה במה הלקוח רוצה ועושה Reverse Engineering כדי לבנות את התהליך האופטימאלי (ובכלל זה, בחירה/פיתוח של הטכנולוגיה).

בזוס לא אוהב אג'נדות עמוסות והדוקות בפגיות ובישיבות שלו. לגישתו, סדר יום מוגדר ועמוס מניח שאנשים יודעים לאן הם מתקדמים. אבל רוב הישיבות, לגישתו צריכות להיות ממוקדות יותר בחשיבה, בסיעור מוחות וחשיבה.

על השאלה איך איש ציבור ברמה של בזוס מתמודד עם ביקורת? התשובה פשוטה: לגדל עור של פיל. הוא אומר שכל מי שעושה משהו מעניין/חדש/יצירתי "יזכה" לביקורת של אנשים שלא מבינים את העשייה שלהם. אם אתם לא יכולים להתמודד עם ביקורת, פשוט אל תעשו דברים חדשים ויצירתיים.

רוב האנשים בחיי היום יום שלהם לא מתעסקים בכם ובדברים שאתם עושים (לא משנה כמה ידועים אתם), אז במקום להתעסק בביקורת, קחו צעד אחורה וזכרו תמיד שחופש הדיבור הוא אחד הדברים החשובים ביותר לדמוקרטיה מתקדמת ולהתקדמות של תרבויות. נקודות המפגש בין אמירות קשות (סובייקטיביות) לבין המציאות ודעות אחרות הוא המקום שבו "הצמיגים פוגשים את האספלט", זה זמן המבחן של דמוקרטיה אמיתית.

לגבי השאלה איך יודעים לאיזה תחום להיכנס ומתי להפסיק פעילות שלא מוכיחה עצמה? בזוס אומר שיש לו הרבה דוגמאות על תחומים של אמזון שאם היו שואלים אנשי מקצוע בתחילת הדרך האם כדאי להשקיע בהם, הם היו אומרים שזה חסר סיכוי, והם הפכו למנועי צמיחה מטורפים של החברה (כמו שירות מחשוב הענן למשל).

ומצד שני, לגבי השקעות בתחומים שלאורך זמן מתקשים להוכיח כדאיות, לגישתו רוב החברות מוותרות מהר מידי ולא נותנות מספיק זמן לדברים להתפתח. בזוס אומר שלגישתו, הוא ימשיך להקצות משאבים לתחומים בתנאי שאחרון הבכירים המעורבים בפרויקט עדיין מאמין בו.

לגבי הביקורת על התרבות הארגונית הנוקשה של אמזון: בזוס מאוד גאה בתרבות הארגונית שנוצרה באמזון, לדעתו מדובר בסטנדרט הזהב של תרבות שמעודדת ונושמת חדשנות. הוא מעיד שהוא עובד עם אנשים מאושרים שחיים ונושמים את עבודתם ברצון לייצר מוצרים ושירותים פורצי דרך. לגבי נושא ה- work life balance, בזוס מעדיף את הביטוי work life harmony: איזון מעיד על מסחר של קח ותן.

לגישתו, הרמוניה אישית בין החיים המקצועיים לאישיים היא דרך אפקטיבית יותר להסתכל על החיים כי אדם שחש איזון בין החיים האישיים לבין המקצועיים הוא אדם טוב יותר גם ברמה הפרטית (איש/אשת משפחה טובים ומאושרים יותר) וכפועל יוצא גם עובד/עובדת פרודוקטיביים יותר, אתה יכול להיות מובטל עם כל הזמן שבעולם אבל עדיין לחוש אומללות ובלי איזון.

רוב האנשים רוצים להגיע לעבודה ולהרגיש תחושה של משמעות, ובאמזון אנשים מרגישים שהם מייצרים את העתיד. הם עובדים בצומת של טכנולוגיה ומסחר וזה מקום מאוד מאתגר ומעניין להיות בהם. מדובר בתעשיות מאוד תחרותיות ומאתגרות ולכן אנשים שמחפשים שקט ושלווה כנראה יחפשו ענפים אחרים לעסוק בהם, אבל מי הצומת הזו כן מעניינת אותו/אותה כנראה שהוא בנוי מ- DNA שמאפיינת את אמזון עצמה, אנשים שמחפשים את הריגוש ותחושת השליחות.

על פעילות חטיבת המדיה של אמזון (סרטים, ווידאו ומוסיקה) –מה עתיד עולם הטלוויזיה בעיניים של בזוס? בשנים האחרונות ישנה חזרה להשקעה בטלוויזיה, בהשוואה להפקות קולנועיות. כולם משקיעים משאבים רבים ביצירת תוכן מקורי בטלוויזיה. Amazon Studios מייצרת תכנים מקוריים זוכי פרסים ואמזון עצמה מייצרת מוניטיזציה על בסיס הפקות המקור (המוצלחות שבהן) כי אותם הפקות מגדילות באופן ישיר את היקפי הצריכה והשירותים באתר ובאפליקציה.

אמזון מציעה את אמזון פריים במודל של תקופת התנסות בחינם ומצליחה לייצר הצלחה חסרת תקדים עבור מי שעובר מהתקופה החינמית אל המודל בתשלום. מנויי הפריים נהנים מהצעת ערך היברידית המשלבת דיגיטל (מדיה, תוכן) לבין פיזיות (מוצרים, לוגיסטיקה). בזוס לא מרגיש שהוא מתחרה בנטפליקס וטוען שלדעתו צרכים יירשמו לשניהם כמוצרים מושלמים (ומדבר גם על HULU). בעיניים של הצרכן, בגלל שיש לאמזון דרך לייצר הכנסות מכל צרכן (מרכישות של מוצרים באמזון), הרי שזה מאפשר לאמזון להציע את מנויי הפריים בעלות נמוכה ונגישה יותר.

על פעילות החלל: אתה לא בוחר את התשוקות שלך, התשוקות שלך בוחרות בך. בזוס מעיד שכבר כילד הוא הביע התעניינות רבה בתחום החלל. אבל הענף עצמו לא הצליח להתרומם ב-50 השנים האחרונות, מספר השיגורים בכל שנה נמצא בירידה.

בדומה לפעילות המסחר הפנומנלית של אמזון, חברה אחת מתוך עולם שלם של שחקנים בתחום הקמעונאות, כשאמזון נוצרה התשתיות שעזרו לה להתרומם כבר היו קיימים: תשלומים דיגיטליים, תשתיות לוגיסטיות של משלוחים, הזמינות של מחשבים אישיים וכמובן טכנולוגיות דיגיטליות כמו רשת האינטרנט שנוצרה, בדומה לתשתיות האחרות עבור מטרות אחרות.

אבל כשמדובר בחלל, בזוס טוען שהוא משקיע את המשאבים שלו כעת כדי שלדור הבא של היזמים תהיה כבר תשתית מוכנה לייצר פעילות נגישה וזולה יותר לחקר החלל. הוא רוצה אלפי יזמים בתחום החלל שייהנו מהתשתיות שהוא מייצר כעת. לגבי השאלה מה מבדל אותו מאילון מאסק והאספירציות שלו לחקר החלל: לגישתו של בזוס, המטרה היא לא לחפש תכנית ב' עבור האנושות בכוכב אחר, אלא לייצר עתיד שבו כדור הארץ קיים ומשגשג הודות לטכנולוגיות ומציאות מתקדמת שתתקיים גם מחוץ לכדור הארץ.

על אלקסה והפוטנציאל של תחום ה- AI: תחום האינטליגנציה המלאכותית והמאשינג לרנינג הוא בעל פוטנציאל חסר תקדים לשנות את המציאות של כולנו, וקשה בנקודת הזמן הנוכחית אפילו לדמיין לאן זה עומד להתפתח. בני אדם תמיד חלמו על האפשרות לקיים שיחה עם מחשב חכם וכעת החלום הזה מתחיל להפוך למציאות, זאת שילוב של יכולות עיבוד מידע ואלגוריתמים מתקדמים.

באופן טבעי אמזון משקיעה משאבים רבים במחקר ופיתוח בתחום ה- AI (עם כ- 1,000 מפתחים ייעודיים רק בתחום הזה), ישנם אלפי אפליקציות Voice שפותחו ע"י מפתחי צד שלישי על בסיס ה- SDK של אמזון, וזה רק קצה הקרחון מבחינת אמזון.

בני האדם הם מאוד יעילים ביכולות עיבוד המידע. כדי ללמוד נהיגה לא נדרש לנהוג מיליוני ק"מ, מספיקים אלפים או אפילו מאות ק"מ של נהיגה. אבל כשמנסים ללמד אלגוריתם לנהוג ולנווט מכונית באופן עצמאי, האלגוריתם חייב לנהוג ולעבור כמות אדירה של ק"מ כדי לשפר עצמו בכל ק"מ שעובר ועדיין – הוא לא מתקרב ליכולות שיקול הדעת של בני אדם.

על פרטיות ושקיפות בעידן המחובר: אמזון, כמו פייסבוק גוגל וענקיות טכנולוגיות אחרות מתמחות בניהול דאטה של משתמשים. מה לגבי פרטיות? לאן כל זה הולך? צרכנים כן רוצים שחברות ייצרו ערך אמיתי ומותאם לצרכים שלהם.

לכן, כשמותגים כיום ניגשים להתמודד עם אתגר איסוף המידע על משתמשים הם חייבים להיות שקופים בצורה טוטאלית ובלתי מתפשרת (בעני הצרכנים ובעיניים של עצמם). אחת הדוגמות לגישה הזו באמזון היא הפניה בשם הלקוח בכניסה לאתר/אפליקציה במטרה להדגיש לו שבכל שימוש שלו באמזון הוא למעשה מעשיר את הדאטה שיש לה עליו אבל בתמורה הוא נהנה מהתאמה טובה יותר להעדפות האישיות שלו. זו שקיפות משולבת בערך ללקוח בצורה הכי ישירה שיש.

• לגבי חנויות הספרים הפיזיות של אמזון: אמזון לומדת תוך כדי תנועה, מדובר בניסוי שמטרתו להבין מה הגישה הנכונה, מה הפורמט הנכון ואיך כל זה מתחבר עם מנויי פריים. אמזון באופן מסורתי תמיד התנגשה לכניסה לעולם הפיזי, ובזוס עצמו אמר לא פעם שהוא יכנס לתחום רק כשירגיש שיש לאמזון ערך מוסך אמיתי להציע לתחום, וכעת זה קרה:

החנות שונה מכל חנות ספרים אחרת: כוללת מבחר מצומצם מאוד ביחס לחנויות רגילות, בחירת הכותרים ואופן הצגתם בחנות הן תוצאה של הדאטה שמגיעה מהאתר משקפת אותו. אמזון בנתה חנות במטרה לענות על צורך אחר לגמרי (הרי האתר מצטיין בלהציע ספרים לפי רצון הלקוח), מטרת החנות היא לספק את צורך הגילוי של הצרכנים.

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.