פרופסור סקוט גאלווי, מי שהקים את חברת המחקר L2 (שנרכשה בשנה האחרונה ע"י גרטנר) העביר מצגת והרצאה מאוד מקיפה ומעמיקה בה הוא ניתח את שוק הקמעונאות, ניפץ מיתוסים משומשים והציע מספר תחזיות משל עצמו. מצ"ב כמה מאמירות המעניינות ביותר (לדעתי), ממליץ לכם כמובן לצפות וליהנות מההרצאה המלאה: 

  • שמועות על מות הקמעונאות הן לגמרי מוגזמות. השנה דווקא נרשמה צמיחה בקרב הקמעונאיות שכן מצליחות לשרוד (עליה של כ- 20% בנפח הפעילות). אבל, אי אפשר לדבר על קמעונאות ולא להזכיר את, נכון – אמזון. רוב האנשים שומעים/יודעים שאמזון היא סיפור הצלחה, אבל רוב האנשים לא מבינים עד כמה: ב-12 החודשים האחרונים אמזון הוסיפה לשווי השוק שלה את שווי הצמיחה הכולל מקבץ מאוד גדול ומרשים של מותגי קמעונאות ו-CPG (במספרים: שווי השוק של אמזון צמח לכ-858 מיליארד דולר, בהשוואה לשווי שוק *כולל* של 340 מיליארד דולר של קמעונאיות כמו: טארגט, מיסייס, וואלמרט, סירס, אדידס, גאפ, בסט ביי ועוד….) מדהים.
  • באון ליין, הלקוח הגדול ביותר של גוגל היא – אמזון מבחינת מדד הטראפיק שגוגל מייצרת אל אתרי הקומרס של הקמעונאים הגדולים, וקטגוריה הרווחית ביותר באון ליין היא לקמעונאות מה שמחזק שוב את אמזון. אבל גם הרווחיות והצמיחה של אליבאבא מרשימים בכל קנה מידה עם ריכוזיות מאוד גבוהה באחת הכלכלות הגדולות בעולם (אם לא הגדולה מכולן), אבל אליבאבא, כמו גם קמעונאיות סיניות גדולות, מתקשה בהרחבת הפעילות שלה לפעילות גלובאלית.
  • בחזרה לאמזון: היא מזמן לא רק קמעונאית, אלא הופכת גם לענקית מדיה (התחזיות לסוף 2018 הן על תקציבי מדיה המופנים לאמזון (4.5 מיליארד דולר)- יותר מהתקציבים המופנים לטוויטר, סנאפ ופינטרסט. גאלווי עצמו מעריך שעד סוף 2018 הכנסת אמזון ממכירת מדיה תהיה שווה להכנסות של טוויטר, סנאפ ואינסגרם – ביחד! המשמעות היא שאחת מ-5 חברות המדיה הגדולות בעולם היא במקור – קמעונאית. מדוע היא מצליחה כ"כ? כיוון שאמזון הפכה את המושג יעילות לאמנות. אמזון עקפה את וואלמרט וטארגט במוניטיזציה של חיפושים בתחום המצרכים (1 מתוך 6 חיפושים באמזון הופך למכירה). אמזון היא מנוע חיפוש עם מחסן מוצרים ענק המחובר אליו….
  • השקעות במדיה והפקות מקור: אמזון ממוקמת במקום השני עם תקציב תוכן של כ- 5 מיליארד דולר, מקום שני אחרי נטפליקס (תקציב תוכן מוערך של כ- 12.5 מיליארד דולר), ובכך משאירה אבק למותגי מדיה מסורתיים כמו HBO, ABC ו- CBS  שזו פעילות הליבה האורגנית שלהן…במילים אחרות: אמזון (קמעונאית?) היא בעלת תקציב ההשקעות בהפקות תוכן מקור השני בגודלו בארה"ב.
  • קניית מצרכים און ליין תהפוך לקטגוריית הצרכנות הגדולה ביותר בקמעונאות בארה"ב, בעיקר הודות לחדשנות טכנולוגית ופעילות הולכת וגדלה של אמזון, וולמארט ושחקניות נוספות (מדובר בשוק של לפחות 800 מיליארד דולר בשנה). הרכישה של הולפודס ע"י אמזון היא דוגמה וקטליזטור לשינוי שהתחיל ועוד יתחזק בהיקף רחב יותר בשנים הקרובות. 46% מהאמריקאים יכולים לעצור בקרבת הבית/העבודה ולעשות קניות סופר, והודות לניסיונות כמו אלו של טארגט וואלמרט – אפילו מבלי להיכנס פיזית לחנות אלא ע"י עצירה ואיסוף הקניות שהוכנו בהזמנה מראש (Click And Collect).
  • במילים אחרות, קמעונאיות גדולות כמו גם קטנות יותר "מחזירות מלחמה" באימפריה של אמזון כי לא כולם זקוקים בסופו של דבר לשירות משלוחים סופר מהיר שמגיע לסף הדלת תוך 24 שעות (שלא לדבר על מה קורה כשהצרכנים לא בבית – מה שייצר תופעה של גניבת מצרכים מכניסות לבתים לאחר שהשליחים השאירו את ההזמנה כי לא היה מישהו בבית).