כבר בשבוע הראשון של 2017 מפרסמת החברה את התחזיות שלה לשנה הקרובה:

1. אמזון כקטליזטור חדשנות בענף הקמעונאות: אמזון שהציגה לאחרונה את שירות Amazon Go שמסמל את חזון המסחר ברצפת המכירה הפיזית (במקביל לפתיחת חנויות בעולם האמיתי) עדיין רחוקה מלשנות לגמרי את הענף, ומצד שני ההשקעה האדירה שלה בחדשנות קמעונאית תשפיע באופן משמעותי על מידת החדשנות וההעזה של מותגי קמעונאות גדולים אחרים שרואים באופן ברור את האיום שאמזון מסמלת ולאן היא מכוונת (אפילו אם זה ברמת החזון כרגע) ויגרום להם להשקיע בפיתוח כלים ושירותים מתקדמים יותר.

2. גוגל: גישת "המנצח לקוח הכל" חי ונושם ורלוונטי מתמיד בהתייחס לחלוקת עוגת המדיה הדיגיטלית במקרה של גוגל. בחצי הראשון של 2016 גוגל נהנתה מיותר מ- 60% מעוגת הפרסום הדיגיטלי, פייסבוק אחריה עם נתח של כ- 40%, בעוד שהשחקנים האחרים חוו ירידה בחלקם היחסי. מה זה אומר? שאם אתם שחקן בעולם המדיה הדיגיטלית ואתם לא גוגל או פייסבוק, כנראה שהמודל העסקי מבוסס המדיה צפוי לחוות ירידות. ובמילים קצת בוטות יותר, תחום האדטק מתקרב יותר לנחלת המגזינים כתחום שלא ממש מוצא את עצמו מבחינה עסקית…

3. אינסטגרם היא הפייסבוק החדשה? פייסבוק נהנית מבעלות על אחת מהפלטפורמות הצומחות והמעניינות ביותר בעולם כרגע- אינסטגרם. 92% מהאינטראקציות של צרכנים אל מול פעילות מותגית מתרחשת באינסטגרם! (7% בפייסבוק ו-1% בלבד בטוויטר). לכן עבור פייסבוק מדובר באתגר ובעיקר בהזדמנות אדירה להמשיך ולפתח את כלי המדיה והאנליטיקס של אינסטגרם עבור מותגים שימשיכו להשקיע בפרסום בפלטפורמה. ולהבדיל מהשקעות ענק אחרות, פה מדובר על השקעה שמחזירה את עצמה.

4. אפל: 2016 היא כנראה השנה הכי פחות טובה עבורה (ביחס לחמש השנים האחרונות). בהשוואה לאלקסה של אמזון, העוזרת החכמה של אפל, סירי לא ממש הצליחה להתרומם ולהפוך לשירות בעל ערך אמיתי (זאת למרות נוכחותה רבת השנים וההשקעה הרבה בפיתוחה) בעוד שאמזון בזמן קצר יותר הצליחה להציג שירות טוב יותר מוצרית ועסקית. נדמה שאמזון עוקפת את אפל מבחינת חדשנות מוצרית והיא מצליחה בעיקר לשלב בין ערכי החדשנות של סטאטראפים קטנים וזריזים לבין המשאבים האדירים של תאגיד ענק. בנוסף, ההערכה היא שאמזון תהפוך לחברה בעלת השווי הגבוה ביותר בעולם (למעשה תעקוף את אפל מבחינת שווי שוק), בין היתר הודות לערוצים עסקיים מגוונים בהם אמזון שולטת או משתלטת בהתמדה (מעבר למסחר המקוון, חנויות פיזיות, טכנולוגיות בשוק הענן, שירותי ווב, מדיה משודרת ועוד ועוד…).

5. שתי רכישות ענק שממש לא ברור הערך העסקי שלהן (מצד הרוכשים): הרכישה של "דולר שייב" ע"י יוניליבר בסכום מדהים של מילארד דולר, אותו הסכום שפייסבוק שילמה עבור אינסטגרם (!) ונדמה שהמנצחת העיקרית של העסקה היא דולר שייב, כי הסיכוי היחידי שבו ההשקעה הזו תצדיק עצמה היא אם אווירת החדשנות וגישת הסטארטאפיסטיות של דולא שייב תחלחל באופן עמוק ונרחב בכל רחבי תאגיד יוניליבר….רק כדי לסבר את האוזן, דולר שייב השקיעה ב- 2015 בלבד 56 מיליון דולר בפרסום ברכישת מדיה משודרת, בעוד המתחרה הישירה שלה – ג'ילט השקיעה 44.2 מיליון דולר בלבד…

6. רכישת ענק נוספת שלא ברורה כדאיותה השקעה שלה: הרכישה של ג'ט ע"י וואלמרט בסכום אסטרונומי של 3.3 מילארד דולר. וואלמרט שואפת לשפר את הפעילות העסקית והתרבותית שלהם בניסיון להתאים עצמה לעולם החובר (כשגם מול העיניים שלה ניצבת אמזון כאיום מרכזי), והשאלה העיקרית היא האם הרכישה תסייע לה להשיג את המטרה הזו. וואלמרט נחשבת כבדה ומיושנת וקשה להאמין שהתרבות של ג'ט תסייע בלשנות זאת. בנוסף, ג'ט היא חברה שהוציאה כ-5 מיליון דולר על פרסום – בשבוע! מה שאומר שכדי לצאת מאוזנים מההשקעה, וואלמרט כבעלת השליטה בג'ט צריכה להגיע להכנסות של 20 מילארד דולר…

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.