מחקר מרתק של "דלוייט" (Deloitte) משרטט את השינוי הדרמטי (אפשר אפילו לקרוא לזה מהפכה) בענף בתי ההשקעות: טכנולוגיות חדשות מעצבות דור חדש של משקיעים שמגיע עם סט חדש לגמרי של ציפיות והעדפות, בעיקר לגבי הדרכים שבאמצעותן ניתן לשווק ולהעניק ייעוץ לגבי ערוצי השקעה. חשוב להבין שדור המשקיעים החדש הזה ישלוט למעשה בשוק המשקיעים בארה"ב במהלך העשור הקרוב.

מהיכן מגיע השינוי? מעבר לקדמה הטכנולוגית והאימוץ שלה בענפים עסקיים אחרים (מה שמשפיע באופן דרמטי על הציפייה וההעדפה הצרכנית, ראו ערך עולם הבנקאות הקמעונאי, התיירות, המדיה), יש להתייחס גם לשינוי הדמוגרפי: דור יועצים הולך ומתבגר אל מול מעבר מאסיבי של הון מדור ה"בייבי בום" אל עבר דור ההמשך הצעיר יותר. המעבר הבין דורי הזה של הון יחד עם מאפיינים צרכניים של המשקיעים החדשים יגרום לגופים פיננסיים רבים לנוע באי נוחות בכיסא, היות ודור המשקיעים הצעיר יערער על הסטאטוס קוו, יסיט את ההון שלו לסוג חדש של גופי השקעות (ועוד הרבה לפני, פלטפורמות דיגיטליות שמתבססות על המאפיינים התואמים את המשקיע החדש).

לבסוף, שינויים רגולטוריים, מודלים עסקיים חדשים ודפוסי תחרות חדשים כולם מתחברים יחד ותורמים למהפכה ולעיצוב מחדש של עולם ההשקעות.

ע"פ המחקר של דלוייט, ישנם 10 מקורות ל- Disruption בעולם ההשקעות. המקורות הללו אינם מנותקים האחד מהשני, אלא מחוברים ואפילו משפיעים האחד על השני. יחד הם מסוגלים לשבש מהייסוד את עולם ההשקעות בעשור הקרוב, מה שאומר בגופים פיננסיים ובתי השקעות יידרשו להתאים עצמם למציאות שמשתנה ויותר מזה, למצוא דרכים חדשות ויצירתיות לייצר ערך עבור הלקוחות שלהם.

1. המשקיע המחובר (The Re-wired investor):
דור חדש של משקיעים שתפיסת עולמם שונה לחלוטין (בטח ביחס לדור המבוגר יותר) לגבי מודלי ייעוץ והשקעות מסורתיים. השינוי מגיע בעיקר כתוצאה מהתפתחויות דיגיטליות ומהנגישות האדירה למידע בזמן אמת.

2. שירות רובוטי/אנושי (Science – VS. Human based):
עם עלייתם של שירותי הייעוץ הדיגיטליים (הידועים כ- Robo Advisors) נוצרו שילובים חדשים ומעניינים של טכנולוגיות דיגיטליות אוטומטיות יחד עם שירותים מבוססי בני אדם. יחד מדובר בסוג חדש של שירותים פיננסיים שעונים על ציפיות המשקיעים החדשים מצד אחד, ומתמודדים עם חסמים פסיכולוגיים המגיעים מ"העולם הישן" מנגד.

3. אנלטיקס וביג דטה:
ביג דטה ויכולות מדידה והסקת מסקנות מבוססי מידע בזמן אמת משפיעים לאין שיעור על עולם ההשקעות המודרני. יכולת הפקת תובנות עסקיות המבוססות על מידע בזמן אמת מייצרות הזדמנויות ליצר מעורבות גבוהה יותר אל מול המשקיעים (קיימים וחדשים), לנהל בצורה חדשה את הקשר עם הלקוח וכמובן – ניהול סיכונים.

4. ייעוץ ושירות הוליסטי מכוון יעדים (Holistic, Goals based Advice):
משקיעים מעריכים מידע ושירותי ייעוץ המאפשרים להם לקבל החלטות פיננסיות שיובילו אותם להשגת יעדים כספיים מוגדרים (מימוש אסטרטגיית השקעות).

5. דמוקרטיזציה של אסטרטגיות השקעות:
משקיעים "קמעונאיים" דורשים ומצפים ליהנות מגישה ישירה לאותם משאבי מידע וייעוץ מהם נהנים משקיעים מוסדיים ו"כבדים" יותר.

6. שינוי באורח/תוחלת החיים:
השינוי הדרמטי בתוחלת החיים כיום (בטח ביחס לשנים עברו) מייצר חששות כבדים בקרב יועצי פרישה וניהול קרנות פנסיה, ולמעשה מדובר בסוגיה הדורשת התייחסותם כבר היום, שנים בטרם הלקוח מגיע לגיל פרישה.

7. הזדקנות דור היועצים ומעבר הון לדור הצעיר:
שני שינויים בהקשר הזה: הראשון, דור שלם של יועצים מבוגר לאט לאט עוזב את הענף ובכך מחליש את ההשפעה של התפיסות ושיטות העבודה המסורתיות. שני, הון עתק עובר מדור לדור ובכך מערער יחסי יועץ-לקוח ומסיט כספים רבים למקומות חדשים.

8. סביבת המאקרו:
אי אפשר בלי להתייחס למרכיב האיומים והשינויים ברמת המאקרו, איתם נדרשים היועצים להתמודד באופן קבוע בלי קשר ישיר למהפכה הדיגיטלית והשינוי הדמוגרפי.

9. עליית מחיר הסיכון והתחזקות הגבלות רגולטוריות:
שני הגורמים הללו מייצרים אתגרים רבים בפני בתי השקעות, במיוחד כששירותים חדשניים יותר המונגשים מ- Non Bankers, אותם גופים שמציעים שירותים ומוצרים פיננסיים קלים ופשוטים יותר מצד אחד, אך לא מוגדרים רשמית כבתי השקעות מנגד, מה שמייתר אותם מעמידה ברגולציות מכבידות.

10. דפוסי תחרות חדשים:
בהמשך לסעיף הקודם, חברות ומודלים עסקיים חדשים ילחמו האחד בשני כמו גם אל מול המוסדות המסורתיים שחלקם מזהים את השינוי ואת הצורך להתמודד איתו, בעיקר במלחמה על אותם הלקוחות (שגם הם, כפי שנאמר, משתנים…).

בפוסטים עתידיים אשאף להרחיב לגבי כל אחד מ-10 מקורות השינוי הללו.

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.