במסגרת סדרת הפוסטים אצלי בבלוג המסקרים את המהפכה שמתרחשת בעולם הפיננסים, הפעם שמח לשתף אתכם בסקירה מדהימה של "fastcompany" שריכזה 10 חברות פינטק חדשניות במיוחד מרחבי העולם. בחרתי שלא להציג את הרשימה המלאה כפי שהיא מופיעה ב-fastcompany, אלא שילוב של מיזמים וחברות מהרשימה בשילוב 2,3 חברות פיננסיות נוספות שלדעתי מיישמות את ערכי המהפכה הודות לכלים ולמאפיינים הדיגיטליים העדכניים. הרשימה שלפניכם כוללת תיאור קצר (יחסית) של כל אחת מהחברות, מי שבכל זאת מעוניין בכתבה המקורית – Link.

1. Inventure
החברה שהקימה אמריקאית בשם שיוואני סירויה מספקת מענה ליזמים ולעסקים קטנים הפועלים במדינות עולם שלישי מבלי היכולת לגשת לסניף של בנק ולקבל אשראי להקמה ולקידום העסק. ה- Credit Score הוא אותו מדד משוכלל שגופים פיננסיים מבצעים אל מול נתונים שונים של אנשים פרטיים או גורמים עסקיים במטרה להעריך את גובה הסיכון בעצם מתן האשראי. לכן מה שמקובל ובעיקר זמין במדינות רבות ברחבי העולם ומאפשר ליזמים להקים עסקים ולהתניע את הפעילות העסקית, לא אפשרי באזורים רבים ברחבי העולם, בעיקר במקומות בהן קיימת תשתית בנקאית חלשה, ללא חשבונות בנק ו/או אשראי מתקדמים.

אם כן, Inventure פיתחה תוכנה שמאפשרת כן לבנות Credit Score על בסיס מידע ופעילות של אותו יזם או בית עסק, אך כזה שהמקור שלו אינו פיננסי. לדוגמה: ניתור פעילות המובייל כגון משך השיחות. אם השיחה הממוצעת של אותו אדם נמשכת יותר מ-4 דקות סביר שיש לו קשר בעל משמעות עם אנשים אחרים וזה מעיד, למשל, על סוג של יציבות. אני ממליץ מאוד לצפות בסרטון המצורף שמסביר בצורה מדהימה את הצורך המיידי בשווקים ברחבי העולם אל מול הפתרון הטכנולוגי ש- Inventure מציאה.

2. Stripe
שירות תשלומים חכם ופשוט לעסקים. זירת התשלומים הדיגיטליים הפך בשנים האחרונות לתחרותי במיוחד, עם מגוון עצום של סטארטאפים המנגישים את הכלים שלהם לביצוע תשלומים וסליקה מקוונים. הייחוד של Stripe הוא בעובדה שהוא מהווה תשתית סליקה ותשלומים מאובטחים המיועד בעיקר למפתחים ולפלטפורמות דיגיטליות המייצרות כלי מסחר מקוונים (ולא מיועד ללקוחות הקצה). שתי ענקיות טכנולוגיה שאימצו את התשתית של Stripe הן פייסבוק וטוויטר, שעל בסיס הטכנולוגיה הזו מנגישות כפתורי "Buy" המאפשרים לגולשים לבצע רכישות ישירות מהניוז פיד שלהם.

מגה שחקנית נוספת היא הענקית הסינית "אליבבה", שגם היא משתמשת בטכנולוגיה של Stripe כדי לאפשר לסוחרים מחוץ לסין להנגיש ולמכור מוצרים לקהל הסיני ובכך הופכים את תהליך הסליקה וההתחשבנות לפשוטה וישירה. לא מפתיע אם כן שמלבד ענקיות הטכנולוגיה שמביאות אמון ממשי בחברה, לא איחרו לבוא חברות ההון סיכון וההשקעות שנלחמות לשים את הכסף על החברה, המוערכת כיום בכ- 3.5 מילארד דולר.

3. behaviosec
חברת סטארטאפ שוודית שכבר גייסה מליוני דולרים עוסקת באבטחת מידע של גופים פיננסים על בסיס ניתוח פעילות ייחודית של הלקוח. ברגע שלקוח מתחבר לחשבון הפרטי שלו, בין אם זה קורה במחשב, בטאבלט או בסמארטפון, המערכת לומדת ומנתחת את ההתנהגות של הלקוח: איזה פעולות הוא ביצע, על איזה כפתורים הוא לחץ, כמה זמן הוא שהה בכל אזור, תנועות העכבר שלו ועוד…ועל בסיס הדפוס הזה יודעת להגיד האם אכן מדובר באותו הלקוח או במתחזה. למעשה, הייחוד של behaviosec הוא בבניית זהות לקוח המבוססת על "תביעת האצבע" הדיגיטלית שלו הנוצרת על בסיס ההתנהגות האישית שלו. הטכנולוגיה כבר אומצה ע"י בנקים רבים באירופה, וכעת הפעילות מתחרבת גם לארה"ב ומדינות נוספות.

4. Ripple Labs
פרוטוקול קוד פתוח המאפשר למפתחים, גופים פיננסים ולמעשה לכל אחד לבנות כלי מסחר דיגיטלים חכמים המדלגים על הגורמים המתווכים כיום בין המשלם לבין הגורם שבסופו של דבר מקבל את התשלום. המודלים הקיימים למעשה לא מאפשרים לשני גורמים לסחור ישירות במהירות ובאפקטיביות, כשהמשמעות היא לרוב עמלות שונות שכל אחד מהשותפים לדרך גובה ובכך מיקר את העסקה.

5. Expensify
אפליקציה פיננסית שנועדה לסייע לאנשים לנהל את ההוצאות שלהם באפקטיביות גבוהה יותר ע"י תיעוד הקבלות והחשבוניות האישיות או במילים אחרות – ניהול הוצעות בכיף. איך זה עובד? אחרי שצילמתם/סרקתם או אפילו שייכתם קבלות לאפליקציה, מעבר לריכוז המידע על ההוצאות שלכם תקבלו גם מידע עשיר על אותם שירותים שבגינם שילמתם: תקבלו מידע על נקודות הנוסע המתמיד (אחרי שהזמנתם כרטיסי טיסה ושייכתם את הקבלה לאפליקציה), תקבלו מידע על הקילומטרז' של הרכב שלכם (לאחר תיעוד הקבלות לאחר תדלוק הרכב) ועוד. מנכ"ל החברה דוד ברט טוען שלמעשה האפליקציה משלבת מרכיב של FUN בפעולה די אפורה של תיוק ותיעוד הוצאות. החברה פעילה כבר 7 שנים ומשרתת כ-2 מיליון לקוחות בכ- 170 מדינות ברחבי העולם. לאתר החברה >

6. Apple Pay
רבות כבר נאמר ונכתב על שירות התשלומים הדיגיטלי של אפל – Apple Pay (ומי כמוני יודע, כתבתי על הארנק הדיגיטלי של החברה לא מעט פה בבלוג). מאז שהשירות הושק החברה מדווחת על שימוש נרחב בקרב צרכנים, ומעניין לראות שאפל משקיעה משאבים רבים בהרחבת תשתית התשלומים שלה ביותר ויותר מקומות (רק לאחרונה דווח שבקרוב Apple Pay תתמך בכניסה לאתרים לאומיים בארה"ב, מה שיאפשר למליוני אמריקאים ותיירים לשלם בקלות דרך מכשירי המובייל שלהם). למי שפחות מכיר את השירות, אתם מוזמנים לקרוא את הסיכום שכתבתי מייד לאחר ההשקה הרשמית – Link, ופה פוסט שפרסמתי על מהמאמצי השיווק של הבנקים הגדולים וחברות האשראי בארה"ב במטרה לעדכן לקוחות על התמיכה בשירות התשלומים של אפל – Link. לא התאפקתי מלשלב סרטון קצר המתאר את השירות:

 

7. Braintree
Braintree היא חברה המאפשרת ביצוע תשלומים וסליקה בעיקר בפלטפורמות מובייל. החברה נרכשה ע"י ענקית התשלומים הדיגיטליים פייפאל בשנת 2013 תמורת 800 מיליון דולר, בצעד אסטרטגי שמעיד על המאמץ של פייפאל לגשר על תשלומים בתפיסה הולסיטית (מובייל, ווב וכמובן – תשלומים ברצפת המכירה הפיזית). Braintree היא תשתית הסליקה המוטמעת בחברות Mobile First כגון Uber ו- TaskRabbit מה שאומר שיש דריסת רגל של פייפאל בפלטפורמות אלו. החברה ממשיכה לפתח פתרונות תשלום מאובטח, כמו למשל תשלום בקליק מבלי שהמשלם יצרך להזין פרטי אשראי, שם משתמש וסיסמא – וכל זאת דרך המובייל. השירות משולב למשל ב- Airbnb. נותני השירותים ובתי העסק מעידים על צמיחה דו ספרתית של קומרס במובייל, מה שמחזק את מעמדה של החברה בשוק שהמיקוד העסקי שלו בערוצי המובייל רק הולך ומתחזק בכל מקרה.

8. Nice Systems (גאווה ישראלית)
הטכנולוגיה של חברת NICE פועלת גם היא בתחום אבטחת המידע במיקוד של גופים פיננסיים. הרעיון: אם בעבר אמצעי זיהוי לקוח היו בסיסיים (למשל – שם הנעורים של אמא או השם של החבר הכי טוב…), הרי שכיום רמת התחכום של האקרים וגורמי פשיעה השתדרגה משמעותית, מה שאומר שקיים צורך לפתרון זיהוי לקוח חכם ומתוחכם יותר. NICE מתמחה בפתרונות הקלטה, ולכן טבעי שפתרון זיהוי הלקוח שהיא מציעה מאפשר לבנקים ולגופים פיננסים לבצע זיהוי לקוח על בסיס הקול, שנחשב כאמצעי זיהוי ברמת סבירות גבוהה מאוד, ממש בדומה לתביעת אצבע. האלגוריתם של החברה מזהה ברמת סבירות גבוהה מאוד את הלקוח בתוך 10 שניות בלבד, מה שמקצר דרמטית את משך השיחות של לקוחות למוקדי השירות, ולמעשה חוסך מיליוני דולרים בשנה. יתרון נוסף של הטכנולוגיה: היא מאפשרת לגופים פיננסים לבנות "רשימות שחורות" של לקוחות על בסיס ניסיון התחזות אל מול מוקדי השירות (שוק ההונאות הפיננסיות מוערך בכ- 500 מילארד דולר בשנה).

9. DIGIT – לחסוך כסף בלי להרגיש שחוסכים
פרסמתי פה בבלוג פוסט על הסטארטאפ המדהים הזה, ששם לעצמו למטרה לעצב מחדש את מודל החיסכון. או במילים אחרות: לחסוך בלי להרגיש שחוסכים. צעירים כיום נוטים להדחיק את הצורך המהותי בחיסכון, בין אם מדובר בחיסכון ארוך טווח לגיל פרישה ובין אם מדובר בחיסכון פשוט יותר לטובת טיול או רכישת רכב.

איך זה עובד? באתר רספונסיבי (אפילו אין אפליקציה), הלקוח מייצר לעצמו חשבון ב- DIGIT. לאחר מכן, הוא נדרש לחבר אליו את חשבון הבנק הפעיל שלו (DIGIT מתחייבים לרמת אבטחה בלתי מתפשרת) – וזהו. את השאר DIGIT עושה לבד: האלגוריתם החכם של החברה לומד את ההרגלים הפיננסיים שלנו, למשל מתי המשכורת מופקדת בחשבון, מה הסכום, מנתחת הוצאות אשראי, משיכת מוזמן, חסכונות קיימים וכו'. לאחר שהמערכת לומדת את ההרגלים הפיננסיים שלנו, DIGIT מבצעת משיכה של סכומים קטנים מחשבון הבנק אל חשבון ה- DIGIT של הלקוח. אין להיבל, כי מדובר במשיכות של סכומים קטנים, מדולרים בודדים ועד עשרות דולרים לכל היותר, בדיוק הסכומים הקטנים שאנחנו כמעט ולא מתרגשים בגללם, ומצד שני יכולים להצטבר לסכומים גדולים ומשמעותיים.

10. Robinhood – לסחור במניות בלחיצת כפתור
גם על החברה המדהימה זו כתבתי פה בבלוג, היא מסמלת בעיני דוגמה מעולה למהפכה שמתרחשת בעולם הפיננסי. הנה שוב מגיע שחקן שמגיע מחוץ לעולם הפיננסי המסורתי, או במילים אחרות Non Bankers, ומציע שירות פיננסי טהור אבל עם טוויסט – כזה מתבסס בדיוק על פלטת המאפיינים שמגדירים את הדור הצעיר: פשטות, הנגשת חווית Mobile First, ושקיפות."Robinhood" ששמה לעצמה למטרה לייצר טרנספורמציה בסחר במניות. רובנו שומעים מושגים הקשורים לבורסה ומסחר במניות ומייד נרתעים ממושגים שנשמעים מרוחקים ומורכבים, וזו בדיוק התובנה שהניעה את החבר'ה האלו לפתח את Robinhood. מספיק לצפות בסרטון כדי להבין שלמעשה הפיצוח פה מתקשר לחוויית המשתמש, מעבר למודל העסקי (שלטענתם אינו מתבסס על גביית עמלה בגין קנייה ו/או מכירה של מניות).

 

לסיכום: אי אפשר להתכחש לעובדה שעולם הפיננסים נמצא במהלכו של מהפכה. הטכנולוגיה כבר כאן, הפתיחות והבשלות הצרכנית כבר קיימת (ואותם פלחים באוכלוסיה שעדיין חוששים מבנקאות ופיננסים דיגיטליים מתקרבים לאט אבל בטוח למקום שבו הם מרגישים בטוחים יותר לצורך את השירותים האלו). הרגולטורים דוגלים בחדשנות פיננסית, למרות האתגרים שהם מציבים בפני התעשייה, וסיבה שהם מאמינים בחדשנות הזו היא שהדיגיטליזציה של המוצרים הפיננסיים מייצרים אחידות, שקיפות ובעיקר – מעודדת תחרות, כל אותם מאפיינים שבסופו של דבר מטיבים עם הלקוח.

כל המיזמים ברשימה משתייכם באופן לא מפתיע לדור חדש של חברות שנקראות NON BANKERS, הכוונה לסטארטאפים שהמקור שלהם אינו פיננסי, אך יחד עם זאת זיהו צורך קיים או יותר נכון – בעיה באופן שבו צרכנים מתנהלים עם הגופים הפיננסיים שלהם והחליטו לעשות מעשה ולערער על הסטטוס קוו, ודרך טכנולוגיות חדשות (שכבר זמינות, זוכרים?) להנגיש מוצרים פיננסים חדשניים, כאלו שמשבשים ואפילו מאיימים על המודלים המסורתיים.

אי אפשר לדבר על פיננסים וחדשנות מבלי להתייחס ל- eToro, ענקית המסחר החברתית שמקורה פה בארץ. הרעיון מאחורי החברה מתמקד בסופו של דבר במאפיינים החברתיים שכולנו מכירים, משלב אותו בפלטפטורמה פיננסית ובכך מיישמת הלכה למעשה את הדמוקרטיזציה של הענף:

התוצאה: דמוקרטיזציה של מוצרים פיננסיים, עם קהלי יעד חדשים שבעבר לא היו בכלל בראדר של הגופים הפיננסיים וכיום מתחילים להשתמש יותר בכלים חדשים שמלבד המודל העסקי שלהם מציעים תמיד- חווית לקוח טובה יותר. כדי להתמודד עם האיומים הללו גופים פיננסים מסורתיים חייבים להבין שהעולם השתנה, ולהשקיע את המשאבים הנדרשים לא רק בפיתוח מוצרים חדשים שתואמים את הלכי הרוח של התקופה ושעומדים בציפיות הצרכנים, אבל גם לעצב מחדש את ערכי החברה ובהתאם את התרבות הארגונית כדי שתתמוך במהלכים אפקטיביים.

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית שיווקית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.