"אפל" משקיעה משאבים רבים בבניית שיחה ומומנטום תקשורתי לקראת ה- 9.9, אירוע ההכרזה של ליין המוצרים החדשים והמדוברים של החברה. היקף השיחה ברשת בשנה האחרונה לקראת האירוע הזה הוא חסר תקדים, ונדמה שבכל יום שעובר כמות התוכן שמתייחס לחברה ולמוצריה ממשיכה לגדול. לא ש"אפל" זקוקה לדחיפה תקשורתית, הקסם והמסתורין שלה עושים את העבודה עבורה, ההוכחה לכך היא שהאירוע מתקיים רק בשבוע הבא, וכבר מתקבצים לקוחות מחוץ לחנות הדגל שלה בשדרה החמישית בניו-יורק.

ללא ספק, אחד המאפיינים שתרם להפיכתה של "אפל" למותג על בעולם הצריכה והטכנולוגיה היא סטנדרטיזציה בלתי מתפשרת בתהליך העיצוב, פיתוח ושיווק המוצרים שלה. סטיב ג'ובס המנוח היה ידוע כאיש קשה ובלתי מתפשר, פרפקציוניסט קיצוני שגם הצליח להטמיע את החזון שלו אל תוך החברה אותה ייסד (ומכאן גדולתו של מנהיג אמיתי לדעתי), כנראה שמידת ההצלחה של ההטמעה של חזונו תגיע לשיא ב- 9.9, עת ההכרזה הצפויה של ה- iPhone 6 המדובר, ולא פחות חשוב: שעון חכם שצפוי לשנות תעשיות שלמות.

יד ימינו של ג'ובס, האיש שמנהל את האסטרטגיה העיצובית של "אפל" ונחשב לאחד ממוחות העיצוב הגדולים של המאה האחרונה – ג'וני אייב, התראיין עבור ה- "Sunday Times" השבוע (דוגמה נוספת לחיזוק השיחה לקראת האירוע המתקרב). בראיון אייב משתף את הקוראים על השותפות ההסטורית עם ג'ובס, על פילוסופיות העיצוב שלו, על מתחרים ועוד.

"אנו חיים בעידן ה- Craft"
לאנשים אכפת מהמוצרים שלהם ואותם מוצרים אינם נפרדים ממי שמייצר אותם". איכות המוצרים, הדרך בה הם עובדים, מי עומד מאחוריהם והתהליך שבו הם מיוצרים הם כולם מקשה אחת כיום. כל הדברים הללו מהווים נר לרגלינו ב- "אפל" ומוטמעים בבסיסו של כל מוצר.


"אנחנו מוקפים בעולם שלם של מוצרים בינוניים. מפתה לחשוב שהסיבה לכך היא שלאנשים שמשתמשים בהם פשוט לא ממש אכפת מהאיכות, בדיוק כמו שלא אפכת לאותם אנשים שמייצרים אותם. אבל "אפל" הוכיחה שלאנשים כן אכפת, וזה לא רק מתבטא באסתטיקה, אלא בהערכה כלפי מוצרים איכותיים שהושקעה בהם מחשבה ותהליך עיצוב ופיתוח נכונים. ההצלחה של "אפל" בעולם הפיתוח של מוצרים איכותיים ויפים נובעת מערכי הטוהר, השקיפות ומהעובדה שפשוט איכפת לנו מהמוצרים שלנו".


סטיב ג'ובס קיים בכל אחד מהמוצרים של "אפל"
בראיון אייב מתייחס לסטיב ג'ובס, האיש שבזכותו אייב הצליח להוציא לפועל חזון אסטרטגי בעיצוב המוצרים של החברה. אייב מציין שרבות נכתב אודות ג'ובס, ושאייב עצמו מתקשה לזהות את חברו (כך הוא מכנה את ג'ובס) בכתובים הרבים, ומצד שני הוא מודה שלמרות העובדה שג'ובס היה איש קשה, הסקרנות הבלתי נגמרת שלו והשאיפה הבלתי מתפשרת למצויינות בכל מוצר ומוצר הם שעיצבו את החברה והתוצרים שלה, והם שהפכו אותה לאגדה.


"סטיב ג'ובס ערער באופן תמידי על המצב הקיים: האם העיצוב טוב מספיק? האם הקונספט הספציפי היא הבחירה הנכונה?…אבל הוא היה איש חזון חכם ומבריק. הרעיונות שלו היו חדשניים ואמיצים".


העתקה (ע"י מתחרים) היא גניבה לכל דבר
אייב נשאל בראיון לגבי מוצרים מתחרים (בדגש על סדרת מוצרי הגלקסי של "סמסונג" ובכלל זה סמארטפונים וטאבלטים). כהרגלו התשובה היתה עמומה משהו: לדעתו מה שמועתק הם לא רק העיצובים, אלא אלפי שעות האדם המוקדשות לפיתרון בעיות – והם חשובים ומשמעותיים לא פחות מהעיצובים עצמם. רק כאשר אתה מוצא פיתרון לאתגר שהצבת לעצמך, אתה יכול להביט אחורה ולהצדיק את הדרך הארוכה שעברת כדי להגיע אליו. לגישתו של אייב, ההבדל בין iPhone לבין Galaxy הוא לא רק העיצוב (שלעולם לא ניתן יהיה להעתיק אותו), אלא הדרך שהובילה לייצר משהו מדהים וחדש.

המוצרים החדשים שבדרך הם הטובים ביותר של "אפל" מאז ומעולם
אייב סירב להתייחס לשמועות לגבי המוצרים החדשים שהחברה צפוייה להשיק ב- 9.9,  כנשאל לגבי ה- iWatch, אייב ציין שלא יוכל להתייחס לשמועות אבל כן אמר ש"אפל" עומדת להשיק סדרה שלמה של מוצרים חדשים בתקופה הקרובה. הוא גם ביטל לחלוטין אמירות הקובעות שימי הזהר של "אפל" מאחוריה. כנשאל האם יפרוש מתפקידו ברגע שירגיש שיכולת החדשנות של "אפל" לייצר מוצרים חדשים ופורצי דרך תיעלם, ענה: "חד משמעתית – כן. אעבור לסייע בפיתוח מוצרים עבור עצמי, עבור חברים שלי. הרף הוא גבוה".

לכתבה המקורית ב- fastcodesign >

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.