אחרי לא מעט פרויקטים בתחום האינטרנט בהם הייתי מעורב בצורה כזו או אחרת מאז שנכנסתי לתחום, ואחרי אלפי שעות של זמן אוויר שהקדשתי לשיחות טלפון עם לקוחות, מעצבים, מנהלי שיווק ותקציבאיות הספקתי ללמוד דבר או שניים על התחום המדהים הזה ושנקרא אינטרנט. למדתי המון על תהליכי עבודה טובים יותר ופחות, למה לשים לב ועל מה לשים דגש משמעותי יותר, ואני חושב שבדומה לכל דבר בחיים, עבודה מסודרת המבוססת על לוגיקה, הגיון בריא וירידה לפרטים לצד הפרדה בריאה בין עיקר לתפל חוסכת משאבים יקרים מפז ומובילה בסופו של דבר למוצרים טובים יותר.
……………………………………………..
הימנעו מלבצע הנחות/ הערכות.
יש משפט באנגלית שלדעתי קולע בדיוק למה שאני מתכוון: "Assumtions are the mother of all fuckups". המשמעות היא שאסור בתחליט האיסור להניח הנחות ולבצע הערכות שאינן מבוססות על מחקר וניתוח מקדים. לדעתי זה החוק החשוב ביותר שתמיד קל להגיד אותו אבל הרבה יותר קשה לבצע. אנשים המעורבים בפרויקטים בתחום האינטרנט נוטים להניח שדברים מסויימים אמורים לקרות. אני בטוח שהם באמת ובתמים מאמינים בהנחות שלהם, והאמונה העיוורת הזו מאוד מסוכנת לכל תהליך.  הנחות כגון: "אני מניח שהאתר יעבוד כמו שצריך ע"ג דפדפן IE8 כפי שהוא עובד על IE6", "אני מעריך שכבר נמצא פיתרון לגבי התכנים באתר, מישהו כבר ינהל אותו בשוטף…..". מכירים משפטים כאלו?
……………………………………………..
ברוב הפרויקטים גם הפרטים הקטנים ביותר הם בעלי חשיבות אדירה להצלחת התהליך. הלקוח, ברוב המקרים, אינו "שוחה בחומר" כמוכם – אנשי המקצוע שמנהלים ומבצעים את הפרויקט, זו בדיוק הסיבה שבגללה הוא פנה אליכם ובדיוק לשם כך זו האחריות שלכם – הצד המקצועי בצוות, לשים לב לכל הפרטים ולחשוב על כל תכולת הפרויקט בעיקר בגלל שלכם יש את הכלים להעריך את ה"עלות" של טעויות או תיקונים בשלבים מאוחרים יותר.
……………………………………………..
תעבדו עבור הפרויקט ולא עבור עצמכם. כחברת אינטרנט או אנשי אינטרנט זכרו תמיד עבור מי אתם עובדים ומה הפרויקט המדובר. בין אם זה אתר, אפליקציה או באנר כל המוצרים האלו מכוונים ללקוחות וקהלי יעד מוגדרים ולא נועדו לפנות אליכם. לכן, היו ממוקדים בעבודה על הפרויקט כדי שהמוצרים שאתם מתכננים יהיו הטובים ביותר עבור אותם קהלי יעד, ולא עבורכם.
……………………………………………..
בהרבה פרויקטים מעצב שאפתני או מתכנת מוכשר ישאפו לעשות הרבה יותר ממה שהוגדר להם במסגרת הפרויקט, דבר שלכאורה נתפס כיוזמה מבורכת אבל ברוב המקרים  השאפתנות הזו תגרור שעות עבודה רבות שאינן נחוצות  לתהליך, ותגרום לעיכובים מיותרים בלו"ז שלא לדבר על עלות הפרויקט. לכן, תמיד תמיד תמיד זכרו את המטרות של הפרויקט, עבור מי הוא מיועד, מה התקציב שלו ומה לוח הזמנים שהוגדר לו. אלו הדברים החשובים ביותר שצריכים לעמוד בראש סדר העדיפויות שלכם.
……………………………………………..
לעולם אל תעלו לאוויר ביום חמישי לעולם! זהו חוק בסיסי ביותר שכל מי שאי פעם הקים אתר לומד די בהתחלה. הסיבה הפשוטה שעומדת מאחורי זה היא שאין לעלות אתר או כל מוצר דיגיטאלי אחר לאוויר רגע לפני סופ"ש שבו לא יהיה מי שיוכל להגיב ולטפל בבאגים ותקלות ושלא יהיו לכם ספקות – יהיו באגים ותקלות לא משנה איזה QA ביצעתם לפני ההשקה. ההשלכות של העלאת אתר לאוויר רגע לפני הסופ"ש ולקיחת הסיכון של תקלות באתר לכל אורך הסופ"ש עלולות "לשרוף" אותו אל מול קהל הגולשים שלו, שילא יעריכו במיוחד את חוסר המקצועיות והצורך להתמודד עם תקלות. קחו עוד מספר ימים ותעלו את האתר לאוויר בתחילת השבוע והכינו בחיוג מהיר את המספר של הפיצריה הקרובה.
……………………………………………..
אף פעם אל תמעיטו בחשיבות של תכנים. בכל פעם שערכתי פגישה מוצלחת עם לקוח או שותף לעבודה על אתר כלשהו, רגע לאחר קביעת לוח הזמנים בו הצד המקצועי צריך לעמוד תמיד עולה השאלה האם גם הלקוח יהיה מוכן ע"פ אותו לוח זמנים והאם הוא מבין את המשמעות של הכנת כל התכנים לאתר לפי אותו לו"ז. כמעט כל לקוח מתלהב במיוחד מעיצוב חדש לאתר ונוטה להמעיט בחשיבות התכנים שאמורים להופיע בו. משום מה בדר"כ התכנים נדחקים לסוף סדר העדיפויות, ובדיוק בגלל זה רוב העיכובים בלוחות הזמנים בכל פרויקט נובעים מאיסוף, ריכוז, עריכה והעלאת התכנים לאתר. בהרבה פרויקטים היתה אי הבנה לגבי מי בדיוק אחראי לכל נושא התכנים – נקודה קריטית שחשוב לסגור מראש.
……………………………………………..
התוכן הוא המלך וזו לא קלישאה, התוכן הוא אחד המרכיבים החשובים והקריטיים ביותר בכל פרויקט אינטרנט. תוכן איכותי יכול לגרום לפרויקט להצליח גם ללא עיצוב חדשני, לא להיפך. אחת הטעויות הנפוצות ביותר היא כשעובדים על עיצוב חדש לאתר ובמאזורים המיועדים לתכנים לא נלקח בחשבון היקף התוכן האמיתי שאמור להופיע שם. מדובר בטעות תמימה כביכול, אבל זה מסוג הטעויות שעולות ביוקר בהמשך תהליך העבודה, טעות שניתן למנוע בקלות רבה. לסיכום, וודאו מראש ולכל אורך העבודה שהתוכן לא נדחק לסוף סדר העדיפויות ותנו לו את הכבוד שמגיע לו.
……………………………………………..
מרכיב השינוי. בכל פרויקט תמיד צפו את הבלתי צפוי או לפחות קחו בחשבון שדברים כן ישתנו וידרשו את ההתאמות הרלוונטיות. לא משנה כמה הפרויקט מתוכנן ומאופיין בצורה מקצועית, לא משנה כמה השקעתם בקביעת לו"ז מוגדר ע"פ אבני דרך מסודרים, לא משנה כמה טוב הגדרתם את הדרישות לפרויקט (עיצוב, פיתוח, תוכן, שיווק….). דברים תמיד משתנים. דרישות משתנות, טעמים משתנים, החלטות משתנות ומשתנות בשנית, השוק משתנה ודורש הסתגלות מהירה, וזה גם מה שיפה בתחום הזה: הדינאמיות, המהירות והתחרות להתמודד עם כל אלו.
……………………………………………..
אשמח לשמוע את חוות דעתכם על העקרונות שהצגתי, לדעתי כל מי שהתנסה בפרויקט אחד או שניים מכיר היטב כל אחד מהם. מה הייתם מוסיפים או משנים? אם יש לכם תובנה רלוונטית שלדעתם חשוב להוסיף – שלחו לי ואשמח להציגה בפוסט.
……………………………………………..

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.