___________________________________________________________
בשנים האחרונות אנו עדים לעליה משמעותית במהלכים השיווקיים של מותגים בערוצי המובייל. משווקים ומותגים מגלים התעניינות הולכת וגוברת בטכנולוגיות חדשות כגון NFC, ומציאות רבודה (AR), במקביל לכלים מסורתיים יותר כגון SMS וקמפיינים פרסומיים בסלולר שמטרתם להגדיל חשיפה ורווחים. מה שכן בטוח הוא, שמשווקים מבינים את החשיבות בשילוב כלים, ערוצים וטכנולוגיות במובייל במטרה למקסם את האפקטיביות העסקית במדיום שעתיד להפוך למוביל בעולם הדיגיטל – בדגש על המסחר במובייל.

לכן, אין זה מפתיע היום שלקוחות רבים מבצעים רכישות ישירות דרך מכשירי הסמארטפון והטאבלטים שלהם, במקום לבצע את ההזמנה מהמחשב הנייח. החיבור לרשת האינטרנט המהיר 24/7, והעובדה שהמכשיר צמוד אלינו במשך כל היום (והלילה) הופכים אותו לכלי צרכני ממדרגה ראשונה. משווקים שיפינו עובדה זו וישכילו להציע ללקוחות שלהם כלים אפקטיביים במובייל ייהנו מבסיס איכותי לעולם המתפתח של מסחר במובייל. סקירה מעולה שמצאתי והחלטתי להביא בפניכם (קישור לכתבה המקורית בסוף הפוסט).

להלן 5 מגמות חמות במיוחד בעולם המסחר במובייל:
 

NFC
מדובר למעשה בטכנולוגיה ה"חמה" ביותר שיש, זו שכל העולם הטכנולוגי מדבר עליו ובוחן משמעויות. NFC מייצג Near Field Communication (תקשורת קרבת טווח) הינה טכנולוגיה חדשה יחסית שעתידה להמשיך ולהתפתח משמעותית בשנים הקרובות.

טכנולוגיית NFC מאפשרת למשתמשים בה דרך המובייל לתקשר ישירות עם כל חפץ פיזי לדוגמה פוסטרים, מכשירי מובייל אחרים, חלונות ראווה ועוד (כל עוד הטכנולוגיה משולבת גם בהם). מובילת השוק בתחום ה- NFC נכון לרגע כתיבת שורות אלו היא Google עם ה- Google Wallet שלה, למרות שצפוי שחברות רבות נוספות ישלבו טכנולוגיית NFC במכשירים שלהם בעתיד הקרוב.

במהלך חודש ספטמבר הקרוב עתידה חברת Apple להשיק את מכשיר ה- iPhone 5 שלה (יכול להיות שיקרא פשוט ה- New iPhone) שצפוי גם הוא לתמוך בטכנולוגיה, כרגע אלו שמועות בלבד. הקדימה אותם חברת Samsung המשווקת את מכשיר ה- Galaxy S 3 הפופולארי שכבר תומך ב- NFC (ויש יצרנים נוספים כמובן).

לטכנולוגיית ה- NFC יש פוטנציאל גדול בהרבה מהשימוש שנעשה בו כיום: כיוון שכבר היום צרכנים רבים משתמשים בסמארטפונים שלהם לצורך ביצוע רכישות או חיפוש מידע, מתן האפשרות לשלם עבור מוצרים ושירותים דרך המובייל בעזרת טכנולוגיית ה- NFC תיצור חוויה צרכנית שהיא לא רק ייחודית ומהנה, אבל בעתיד אפילו קריטית עבור עסקים קטנים ובינוניים כמו גם עבור רשתות קמעונאיות.

Location Based Mobile Advertising
רשתות ענק כגון TRGET, JC Penny ו- Macy's משתמשות באופן קבוע בפרסום במובייל כחלק מאסטרטגיית הפרסום שלהן במטרה להניע לקוחות לתוך החנויות ולהגדיל מכירות. פרסום במובייל היא דרך מצוינת להגיע למאסה גדולה של צרכנים. בשנים האחרונות, משווקים השכילו לשלב שירותים מבוססי מיקום לקמפיינים הפרסומיים שלהם – דרך המובייל. לדוגמה: ויקטוריי'ס סיקרט ובסט ביי שילבו Location למהלכים הפרסומיים במובייל במטרה לעזור לצרכנים למצוא את החנויות הקרובות אליהם ביותר.

למרות מגמת ההתרחבות בשימוש במובייל, צרכנים רבים עדיין חוששים מביצוע רכישות בערוץ זה. בדיוק בגלל סיבה זו שילוב נכון של Location במהלכים הפרסומיים במובייל המטרה לעודד את אותם הצרכנים להיכנס לחנויות הפיזיות ולבצע רכישות הוא פיתרון חכם. משווקים מבינים היום שהצרכנים שלהם הופכים יותר ויותר טכנולוגיים, ובמקביל הם מצפים לקבל מהמותגים את ההצעות הטובות והמשתלמות ביותר – בכל הערוצים האפשריים.

למשווקים כיום יש את ההזדמנות לפנות ולהציע הצעות ללקוחות שלהם בכל מקום ובכל זמן, השאלה היא כיצד הם מנצלים הזדמנות נדירה זו למקד מסרים ולהניע לפעולה בזמן ובמקום הנכון. דבר אחד ברור: המובייל יהפוך בעתיד הקרוב למדיום מספר 1 למשווקים בעולם הפיזי, והוא מהווה מפתח להצלחה העסקית בעתיד.

SMS
SMS הוא אחד מהכלים הפשוטים אך יחד עם זאת האפקטיביים ביותר ליצירת הנעה לפעולה. קודם כל, השימוש ב- SMS הוא דרך מעולה לבניית בסיס נתונים לחברה. שנית, משווקים יכולים לשלוח הודעות SMS שיווקיות ללקוחות הרשומים שלהם ולהציע הצעות ערך רלוונטיות כגון מבצעים קרובים, הצעות ייחודיות לחברי מועדון, השקות של מוצרים חדשים ועוד. חברות כגון ויקטוריי'ס סיקרט, בסט ביי, GAP, וטרגט – כולם נעזרים בשירותי SMS במהלכים השיווקיים שלהם.

לדוגמה: מייסיס שולחת הודעת SMS בכל פעם שיש Sale מיוחד בחנויות הרשת, ובכך היא מעדכנת את הלקוחות הרשומים אודות הנחות ומבצעים. באופן כללי, הצעות הערך (Incentives) הן דרך מצוינת להגביר מעורבות צרכנים.

QR Codes
לגבי השימוש ב- QR Codes קיים דיון מתמשך בין משווקים. יש את אלו שאוהבים את הכלי ומשתמשים בו בשוטף, ויש את המשווקים שלא מצליחים להבין אותו ואת התרומה שלו. לאילו מביניכם שלא מכיר את הטכנולוגיה: מדובר בקוד ויזואלי המורכב מאוסף קוביות (בצבעי שחור ולבן בדרך כלל), שע"י סריקת הקוד בעזרת אפליקציה ייעודית מעבירה את המשתמש לעמוד אינטרנט או יעד דיגיטלי אחר. למעשה הפעולה חוסכת מצרכנים להיכנס לדפדפן דרך הסמארטפון ולהקליד כתובת URL.

למרות הדיון אודות הטכנולוגיה, חברות כגון סטארבקס, וואלמרט ומקדונלדס משלבות שימוש ב- QR באסטרטגיה הדיגיטלית שלהן. מקדונלדס למשל, הדפיסה את הקודים ע"ג עטיפות המזון שלהם במטרה לאפשר ללקוחות לקבל מידע אודות הערך התזונתי של המזון (כחלק מהמגמה הבריאה שהחברה מובילה). חברות אחרות מדפיסות את הקודים ע"ג חומרי הדפוס והדיוור שלהן במטרה להציע ללקוחות מידע נוסף כמו גם הנעה לפעולה כלשהי.

דמיינו שאתם מדפדפים במגזין כלשהו, כשפתאום ע"ג אחת הפרסומות לרשת בתי קפה שאתם נוהגים לבקר בה מופיע קוד QR. אתם סורקים אותו ומגלים מפה לסניף הפיזי הקרוב אליכם ובנוסף קוד קופון להנחה בקניית כוס הקפה. באופן דומה, משווקים שמשלבים אינסנטיב לפעולות הללו יכולים לייצר חיבור עמוק יותר עם הלקוחות שלהם.

Social Media
מובייל וסושייל הולכים "יד ביד" באופן טבעי. השילוב החכם ביניהם מייצר ערך מוסף חסר תקדים עבור משווקים ובמיוחד עבור הלקוחות שלהם. עם הכניסה של אפליקציות ושירותים מבוססי מובייל פופולאריים כגון אינסטגרם ופינטרסט במובייל, משווקים יכולים לקדם תכנים ומסרים שלהם דרך אפליקציות אלו ובכך להניע לפעולת הקניה. כמובן שנדרש דו שיח ובניית מערכת יחסים בין המותגים לצרכנים שלהם, אך החידוש הוא בעצם האפשרות לתקשר בערוצים הסושייל – במובייל.

בנוסף, משווקים מטמיעים יותר ויותר רבדים וכלים מבוססי סושייל בערוצי המובייל שלהם (אתרי מובייל, אפליקציות, הודעות SMS ועוד). הצורך לכך נובע בעיקר מהציפייה של הצרכנים לקבל את התכנים והשירותים שלהם בכל זמן ובכל מקום –לפי בחירתם. על בסיס תובנה זו, משווקים נדרשים להשקיע ולהנגיש את התכנים והשירותים הללו גם בערוצי הסושייל במובייל.

ברור לכולנו שגולשים לא מעוניינים לגלוש בגרסה מוקטנת של אתר המותג דרך המובייל, אלא מצפים לקבל חוויה מותאמת ומשופרת, המשולבת בכלי SOCIAL שהופכים למרכזיים אפילו יותר במובייל. בני אדם כיום אפילו מעדיפים לצרוך את תכני הסושייל שלהם דרך המובייל שבכל מקרה נמצא איתם לאורך כל היום.

הכתבה פורסמה לראשונה באתר mobilecommercedaily. קישור למקור.

 

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.