_______________________________________________
Airbnb
, למי שעדיין לא מכיר (יש עוד כאלו?) היא חברת סטארטאפ אמריקאית מצליחה שמאפשרת לכל אדם לפרסם את הדירה או הבית שלו (ואפילו חדר בודד בתוך הבית) להשכרה תמורת תשלום, בין אם זה ללילה בודד, סופ"ש או שבוע שלם.  במקביל, אנשים מרחבי העולם שמעוניינים להתארח במדינה או בעיר כלשהי במסגרת טיול או נסיעה יכולים לחפש ולהזמין לעצמם דרך האתר מקום לינה בעלות שפויה. הרעיון: במקום לשלם סכומים גבוהים עבור חדר במלון, למה לא לחפש ב-  airbnb פיתרון לינה ואירוח המוצע ע"י אנשים מרחבי העולם שמצידם מייצרים הכנסה מכובדת מאירוח בביתם.

קהילה דיגיטלית בינלאומית 

Airbnb שנוסדה בשנת 2008 בסן-פרנסיסקו מגדירה עצמה קודם כל כקהילה דיגיטלית בינלאומית המחוברת דרך  Market Place המציע פתרונות לינה ואירוח ביותר מ- 33,000 (!) ערים בכ- 192 מדינות ברחבי העולם. רק כדי לסבר את האוזן מבחינת המספרים: יותר מ-10 מליון לילות הוזמנו דרך האתר, קיימות יותר מ-200,000 אפשרויות לינה ברחבי העולם, ויותר מ-600 מיליון חיבורים בין אנשים (Social Connectons).  לאחרונה נודע שהחברה מרחיבה את הפעילות העסקית שלה כשהשיקה שירות חדש שנקרא "neighborhoods"' המבוסס על חברת סטארטאפ אחרת ש- Airbnb רכשה, המציגה המלצות של תושבי שכונות וערים על פעילויות מעניינות בעיר או בשכונה שלהם.

חוויות והמלצות מקומיות – הזדמנויות שיווקיות לעסקים קטנים ובינוניים (SMB) 

המהלך האסטרטגי החכם הזה מתבסס על תובנה חשובה שכולנו מכירים: הרצון לקבל המלצות אישיות מתושבים מקומיים על מקומות מגניבים ומעניינים שכדאי לבקר בהם בזמן הביקור בעיר או אזור שלא מוכר לנו. בין אם זה מסעדות, מוזיאונים, תערוכות או פסטיבלים, הכלי החדש מאפשר לכל לקוח של Airbnb לקבל תוכן עשיר אודות פעילויות מומלצות עוד לפני שהזמין בכלל לילה בעיר כלשהי. בימים האחרונים פורסמה ידיעה חדשה לפיה Airbnb רכשה חברת סטארטאפ נוספת שנקראת "LocalMind", חברה המונה 5 עובדים שפיתחו מוצר המאפשר לעסקים מקומיים לייצר להציג לא רק מידע אודות העסק שלהם, אלא גם להציג מבצעים, הטבות והצעות ערך ללקוחות. בצעד האסטרטגי הזה אפשר ללמוד על הכיוונים החדשים ש-Airbnb מכוונת אליהם, לא רק החיבור בין בעלי דירות למחפשי פתרונות לינה אלא גם לקהל העסקי. מה שמעניין עוד יותר, לדעתי לפחות, הוא החיבור המרתק בין הקהל הפרטי לעסקי והעובדה שנוצר למעשה "אקו-סיסטם" קהילתי מדהים שמצד אחד הוא בינלאומי ומצד שני מקומי, קהילתי ופרסונאלי יותר.

מצד העסקים הקטנים והבינוניים (SMB) נוצרת פה הזדמנות עסקית מעניינת כיוון שפלח עסקי זה ידוע ככזה שמחפש באופן קבוע פתרונות שיווקיים חכמים וממוקדים שבסופו של דבר ייצרו תנועה של לקוחות לתוך העסק שלהם. כולנו יכולים ללמוד מהמהלך העסקי הזה שהחבר'ה ב- Airbnb מבינים היטב את התהליך שעובר קהל היעד של האתר ובעיקר אתה הצרכים שלו בזמן הביקור, ודואגים "לעטוף" סביבם כלים ותכנים רלוונטיים.

חיבור שמתחיל בדיגיטל עובר לפיסיקל ומייצר חוויות חדשות

אבל מטרת הפוסט הזה הוא לא רק לתאר בפניכם את הפעילות העסקית המשובחת של Airbnb (שאגב שמה לעצמה כמטרה לפעול בערוצים הדיגיטליים בדגש על ערוצי המדיה החברתית והמובייל) אלא לחלץ מהמודל שלה את הערכים החשובים שלעשה מאפיינים פלטפורמות דיגיטליות המשולבות Social Media נוספות. ערכים ומושגים כגון: קהילה, שיתופיות, חוויות, ובעיקר את הערך של חיבור בין בני אדם תוך יצירת חוויות חדשות ומרתקות. בחרתי להביא בפניכם את הסרטון הבא, שבו מתאר הייזם והמנכ"ל של Airbnb, ג'ו גאבייה (joe gebbia) כיצד הפלטפורמה שהקים ושהתחילה בדירתו השכורה והצנועה מייצרת הזדמנויות מרתקות לחבר בין אנשים שונים מרחבי העולם וכתוצאה מהחיבור גם להשפיע באופן מובהק על חייהם. אם אתם אומרים לעצמכם שהאמירה האחרונה מעט מוגזמת, אני מזמין אתכם קודם כל לצפות בסרטון ופשוט ליהנות מסיפור מעולה.

אני חושב שהסיפור שמתאר  ג'ו גאבייה מדגים בצורה מרתקת כיצד מוצר או כלי שאנשים מפתחים נמשכים וממשיכים להתפתח לכיוונים ושימושים אחרים לגמרי מאשר תוכן במקור:

Joe Gebbia: The Power Of Story from Piers Fawkes on Vimeo.

לסיכום, אחת התובנות המרכזיות שאפשר לחלץ מהסיפורים שהוצגו בסרטון היא שכל אחד מאיתנו שעוסק בפיתוח ושיווק של מוצרים דיגיטליים נדרש לחשוב לא רק על השימוש במוצר כפי שאנחנו מייעדים אותו, אלא על הפוטנציאל הרחב שלו בעיני קהל היעד. יכול להיות שאנחנו נאפיין ונתכנן את המוצר כשהוא מכוון מבחינתו לקהל יעד ולשימוש ספציפי, אך בפועל הצרכנים או הלקוחות של המוצר יחוו את המוצר או השירות בצורה אחרת לחלוטין מאשר תכננו מראש. תובנה נוספת שאפשר ללמוד ממנה היא החשיבות האדירה בלשרטט לעצמנו את התהליך והחוויה שעובר הלקוח שלנו מקצה לקצה (client journey), במטרה לזהות הזדמנויות חשובות שבהן נוכל אנחנו לא רק לשפר את החוויה אלא אולי אפילו לקחת אותה למקום אחר לגמרי.

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.