……………………………………………………………………………
השבוע , ב- 7.6 נערך כנס המפתחים השנתי של Apple (WWDC ) בארה"ב , ארוע שכבר הפך למסורת חגיגית המעוררת התרגשות רבה בעולם המחשבים, מובייל והאינטרנט. קהל היעד הרשמי של האירוע הוא קהילת מפתחי האפליקציות לפלטפורמות השונות של Apple- אייפון, אייפאד, אייפוד וכן אפליקציות ייעודיות למחשבי המק. קהל היעד הלא רשמי הוא כמובן שאר העולם לרבות המתחרים שמידי שנה נושאים עיניים לכיוון הבמה החגיגית במטרה ללמוד על המוצרים והחידושים האחרונים שיצאו מבית Apple (שערכה הבורסאי גבוה יותר מזה של חברת "מיקרוסופט" ו- "אינטל" ביחד!).

גם בכנס האחרון זכו הנוכחים בכנס (ובמאות בלוגים ואתרי טכנולוגיה ברחבי העולם שצפו בשידור חי או דרך עדכונים חיים מנציגים שנכחו באולם) לצפות במנכ"ל Apple – סטיב ג'ובס מציג על הבמה את המוצרים החדשים ולמעשה את אסטרטגיית החברה להמשך הדרך. ארבעת המוצרים החדשים/ הכרזות העיקריות שהוצגו בכנס הם:

1. iCloud – שירות אחסון ע"ג "ענן".

2. הגרסה החדשה של מערכת ההפעלה למוצרי המובייל של Apple –   IOS5.

3. מערכת ההפעלה החדש למחשבי Apple – "LION".

4. הטמעת טוויטר כחלק אינטגרלי במערכת ההפעלה החדשה.

1. המוצר הראשון, iCloud הוא כאמור שירות אחסון קבצים ע"ג ענן, המאפשר למשתמשי Apple לסנכרן באופן אלחוטי ואוטומטי את כל מכשירי החברה בקבצים האישיים שמופיעים בתוכנת iTunes הידועה לשמצה. למה ידועה לשמצה? אחת הביקורות המרכזיות נגד iTunes של אפל היא העובדה שמדובר ב"גן סגור". ללא חיבור USB או אפשרות לסנכרן ישירות את ה- iphone, ipod או ipad עם מחשבים אחרים מבלי להשתמש ב- iTunes, הרי שמדובר במגבלה שמקשה על המשתמשים במוצרי apple למקסם את ההנאה מהשימוש בקבצים האישיים, שלא לדבר על קבצי מסמכים, מצגות, סרטונים ועוד. בעוד ש- iTunes הינה פלטפורמת המדיה הפופולארית ביותר בעולם, האסטרטגיה של Apple עד להכרזה על iCloud דגלה בהעמקת התלות של משתמשים בחנות המקוונת של אפליקציות, מוסיקה, סרטים ועוד. מה החידוש? כל משתמש apple יוכל לשמור את המדיה שלו ע"ג הענן, דרך iTunes כמובן, לרכוש מדיה נוספת דרך החנות ולבצע סנכרון אוטומטי של כל הקבצים ע"ג כל המכשירים התומכים, כאשר הקבצים עצמם מאוחסנים בשרתי החברה.

התייחסות למתחרים (אנדרואיד/ Google): ללא ספק, מהלך השקת ה- iCloud מהווה תגובה לגישה ה"פתוחה" של מערכת "אנדרואיד" מבית Google, מאפשרת ללא כל קושי לבצע סנכרון קבצים עם סמארטפונים מבוססי "אנדרואיד" וכמובן גם מגוון הטאבלטים הפועלים על מערכת ההפעלה של גוגל גם כן. מוצר ה- I Cloud משנה, אפילו בקצת, את גישה גן הסגור שכן מהיום מתאפשר הסנכרון המלאה מבלי להיות כבול ל- iTunes (למרות שעדיין קניית המדיה חייבת להיעשות דרך I Tunes). חשוב לא פחות לציין ש- Google כבר השיקה מוצר דומה בכנס המפתחים האחרון שלה שנערך רק לפני מספר שבועות.

2. המוצר השניIOS5 מהווה את הגרסה האחרונה של מערכת ההפעלה למובייל של Apple, הכוללת מאות פיצ'רים חדשים ומעניינים שכל מטרתם לשפר את חווית השימוש במכשירי המובייל של החברה.

התייחסות למחרים (אנדרואיד/ Google): גם לגבי ה- IOS5 אי אפשר שלא להתייחס לעובדה שמישהו ב- Apple בחן היטב את מערכת ההפעלה של המתחרה הגדולה – אנדרואיד של Google ולקח משם פיצ'רים שנראו מתאימים, לדוגמה מערכת ה- Notifications. מערכת זו מאפשר למשתמשי המובייל של אנדרואיד לקבל הודעות לגבי כל פעולה הרלוונטית למכשיר: התקנה של אפליקציות חדשות, חיבור לרשת, זמינות גרסאות חדשות של אפליקיות, התראות על הודעות חדשות בחשבון הפייסבוק / טוויטר ועוד ועוד. בהחלקה בודדת של האצבע ע"ג צג המכשיר ניתן לקבל רשימה עדכנית של ההודעות המערכתה  האחרונות, ולמחוק אותה.

3. המוצר השלישי – מערכת ההפעלה החדשה למחשבים הנייחים והניידים של Apple – OS X LION. הגרסה האחרונה של מערכת ההפעלה תהיה זמינה בלעדית דרך חנות האפליקציות של MAC במחיר של 29.99$ (Apple הודיעה שלא תשווק את מערכת ההפעלה החדשה ע"ג דיסקים!). מערכת ההפעלה החדשה תציג חווית משתמש משופרת שתבוא לידי ביטוי בכל חלק של המערכת, לרבות השימוש באפליקציות, בשירות הדוא"ל ועוד. לצפיה ברשימת החידושים:  http://www.apple.com/macosx/whats-new/

4. חידוש נוסף בעל משמעות עמוקה – Apple החליטה להטמיע את הנגישות לרשת החברתית "טוויטר" באופן עמוק ורחב במערכת ההפעלה החדשה שלה –  IOS5. ההטמעה הזו תאפשר למשתמשי apple לשתף בצורה קלה ומהירה יותר את החברים העוקבים בטוויטר בתכנים ומסרים אישיים ישירות מתוך המערכת והאפלקציות המובנות, מבלי צורך לצאת מהן כדי לשתף – כפי שקורה היום. ההכרזה הזו חשובה בעיקר בהתייחסות (או יותר נכון – אי התייחסות לרשת חברתית לא פחות פופולארית – פייסבוק….): בארה"ב ובמדינות מערב נוספות "טוויטר" זוכה לפופולאריות חסרת תקדים (ישראל אינה שותפה להתלהבות ולהיקף המשתמשים), ולכן החיבור העמוק, הישיר והרשמי של apple עם "טוויטר" מעניקה לה כוח אל מול פייסבוק. למעשה אפשר להגיד שבהמשך הנ"ל אפל בחרה צד ברור בין השניים.

ישנם חידושים מענינים לא פחות- לקריאה מקיפה יותר הכנסו לאתר של Apple שם אפשר לצפות גם בסרטוני הדגמה.

נתונים מעניינים ואפילו מדהימים ש- Apple הציגה בכנס – מומלץ לקרוא:

  1. ישנם קיום מעל 54 מליון משתמשי MAC ברחבי העולם.
  2. 73% מתוכם משתמשים במחשבים ניידים במקום נייחים.
  3. חנות האפליקתיות של MAC היא כיום פלטפורמת קניית התוכנה הפופלארית בעולם!
  4. בגרסאות החדשות של האפליקציות המיועדות ל- IOS5 ניתן יהיה להוריד רק את הדלתא= התוספות החדשות לאפליקציות קיימות במקום להוריד את האפליקציה המלאה מחדש.
  5. 25 מליון ipads נמכרו בתקופה של 14 חודשים בלבד!
  6. 15 מילארד (!!!) שירים נמכרו דרך iTunes עד היום!
  7. 18 מליון (!!!) שירים זמינים בסיפריית המוזיקה המקוונת של Apple.
  8. 130 מליון (!!!) ספרים הורדו מחנות iBooks של החברה במשך שנה בלבד.
  9. מעל 425,000 אפליקציות זמינות ב- App Store, מתוכם 90,000 עבור ה- iPad.
  10. 14 מילארד אפליקציות הורדו למכשירי Apple בפחות מ- 3 שנים.
  11. Apple  הפרישה יותר מ- 2.5 מילארד (!!!) דולר למפתחי אפליקציות בתשלום שנקנו דרך ה- App Store. 1.5 מילאד $ רק בשנה האחרונה!
  12. ישנם 225 מליון חשבונות iTunes ברחבי העולם עם מספרי כרטיסי אשראי מקושרים מוכנים לקניה!
  13. 2/3 מסך הגלישה באינטרנט דרך מכשירי מובייל נעשית דרך דפדפן ספארי!!! של אפל למובייל!

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.