______________________________________________________________________________
האתר computer world פרסם כתבה ב- 19.5 על כניסתה האפשרית של חברת Apple לתחום התשלומים הדיגיטליים, במסגרת השקתה הצפויה של אפליקציית iWallet שלה. עוד דווח ש- Apple כבר הטמיעה טכנולוגיות שיתמכו במהלך במכשירי ה-iPhone ו- iPad החדשים שלה, כשהמטרה היא לגרום לחנויות פיזיות לעבוד ע"פ אותו מודל של חנויות Apple – ללא קופות!

כולנו מכירים היטב את חווית הקניה בחנות פיזית: אנחנו נכנסים לחנות, סוקרים את המוצרים שעל המדפים, בוחרים מוצר/ים רלוונטיים, ניגשים לקופות שבעמדות התשלום, ממתינים בתור במידה ויש קצת עומס, משלמים, מקבלים קבלה ויוצאים מהחנות. בין אם מדובר בחנות בגדים או בסופר השכונתי ב- 100% מהמקרים תהיה מעורבת בתהליך התשלום קופה רושמת ומוכר שמתפעל אותה. בכל המצבים האלו אתם תמיד תיגשו אל המוכר, לעולם המוכר לא ייגש אליכם לצורך ביצוע התשלום. נשאלת השאלה: מדוע בעצם?

בשנת 1789 ג'ימס ריטי, בעל מסבאה אמריקאית המציא את הגרסה הראשונה של הקופה הרושמת. גם עבור כמה מאות שנים ייתכן שהטכנולוגיה המרכיבה את הקופות השתנתה, אך בסיס הרעיון נשאר זהה, הן ברמת הקופה והן ברמת חווית הקניה – הולכים אל עמדת התשלום כדי לשלם. לרוב מדובר במכשירים גדולים ומגושמים הממוקמים על גבי שולחנות גדולים ומגושמים לא פחות. בניגוד לתהליך המוכר הזה, רשת החנויות של Apple עובדת בשיטה מעט שונה: בחנויות של Apple אין קופות תשלום באופן המסורתי שלהן. הלקוחות מסתובבים בחנות, בוחרים את המוצרים שהם מעוניינים לרכוש, ואז במקום לגשת לעמדת תשלום הם מסמנים לאחד מאנשי הצוות של החנות לגשת אליהם.

אנשי הצוות מזוהים בקלות בעזרת חולצות טי-שירט צבעוניות ותגי שם ממותגים (צבע החולצה מסמל את התפקיד של איש הצוות: מוכרים, יועצים/ מדריכים או מנהלים. תודעת השירות בחנויות Apple ידועה בערכים המקצועיים המחמירים שלה).  ברגע שאחד מהמוכרים ניגש ללקוח, הוא סורק את הברקוד של המוצר בעזרת מכשיר ה- iPhone או iPad שלו, סורק במקביל את כרטיס האשראי של הלקוח ומחייב אותו במקום. במקביל, הקבלה נשלחת אוטומטית לכתובת הדוא"ל של הלקוח (חיסכון בנייר), והרוכשים המאושרים יכולים לצאת מהחנות עם המוצר החדש! בלי קופות, בלי תורים (ברוב המקרים) – חווית הקנייה נעשית בכל נקודה בחנות, כשהדגש הוא שהמוכר מגיע אל הלקוח!

קונספט ייחודי זה של חווית תשלום וקניה מעידה על כך ש- Apple חושבת שכל רעיון הקופה מיותר ואפילו טיפשי. הצורך לגשת פיזית אל עמדת התשלום? לעמוד מול קופה מגושמת, לחכות לקבלת נייר מודפסת, מי אמר שזה צריך לעבוד כך? גישה זו מתחברת לשמועות על ההשקה הצפויה של אפליקציית iWallet של החברה, שאמורה להביא לשינוי באופן שבו אנחנו קונים ומשלמים בחנויות. השיחה החמה בשנים האחרונות על תשלומים בקוונים מתייחסים בעיקר לארנקים דיגיטליים ולטכנולוגיית NFC המאפשרת תקשורת קצרת טווח. טכנולוגיית NFC (המוטמעת בארנק הדיגיטלי של Google למשל) עתידה להיכלל בכל סמארטפון ולהפוך לסטנדרט בענף ולהפוך, בסופו של דבר, את הנייד שלכם לאמצעי תשלום דיגיטלי לכל דבר. הרעיון הוא שכדי לשלם עבור מוצר, תצטרכו לקרב את מכשיר הנייד שלכם ולהעביר אותו לצד קורא דיגיטלי מיוחד שימוקם לצד הקופות בחנויות. בעזרת פרטי כ.אשראי שהוזנו מראש למכשיר, הקורא מזהה את הפרטים שלכם ומשלים את הסליקה.

יצרני סמארטפונים כבר מטמיעים שבבי NFC במכשירים החדשים שלהם, ובמקביל רשתות קמעונאיות גדולות בעיקר בארה"ב משתמשות בקוראים דיגיטליים בסניפים (רשת בתי הקפה הבינלאומית סטארבקס נחשבת לאחת החלוצות בתחום בעזרת אפליקציות מובייל ייעודיות שהיא השיקה, ולא חסר דוגמאות נוספות). באופן טבעי, גורמים רבים בענפי הסלולר והתשלומים מצפים לראות כיצד  Apple תתייחס למגמת ה- NFC והתשלומים הדיגיטליים. ישנה מגמה נוספת לפיה יצרניות קופות התשלום המסורתיות מתחילות להילחץ מ- Apple ובעיקר מה- iPad שלה, כיוון שחברות סטראט-אפ רבות השיקו אפליקציות ההופכות למעשה את מכשיר ה- iPad לקופה רושמת לכל דבר! חברות כגון Square ו- PayPal השיקו אפליקציות מובייל חינמיות אליהן מתווסף קורא כ.אשראי המתחבר בקליק למכשיר ה- iPhone או ה- iPadומאפשר למוכר להגדיר ולנהל מוצרים באפליקציה, ובעיקר – לא להיות מוגבל לעמדת תשלום פיזית בחנות.

הארנק הדיגיטלי של Apple (שירות iWallet) שאוזכרה בתקשורת כבר בשנת 2010 אגב, תייתר את הצורך הן בקופה רושמת והן בכרטיס אשראי. כיצד? ע"י שימוש בטכנולוגיית BlueTooth 4.0 ולא בטכנולוגיית NFC. מבלי לספק הסברים הגיוניים, Apple כבר הטמיעה במכשירי ה- iPhone 4s וכן ב- iPad החדש את הטכנולוגיה, לראשונה אגב מבין יצרניות סמארטפונים וטאבלטים מקבילים בשוק. לטענת אנליסטים בתחום הטכנולוגיה, אפל תקדם באופן חזק את השימוש בטכנולוגיית BlueTooth 4.0 כאלטרנטיבה ל- NFC.

ההערכות לגבי ההעדפה של Apple בטכנולוגיה זו יכולה להתקשר לעובדה שהיא צורכת הרבה פחות משאבי אנרגיה מהמכשירים, בהשוואה ל- NFC. סיבה נוספת מתייחסת ליכולת העברת הנתונים על פני טווח פיזי רחב יותר. עובדה זו מעניקה יתרון משמעותי לשימוש ב- Bluetooth על פני NFC כיוון שאין צורך לגשת פיזית לקורא האלקטרוני בחנויות ולהעביר את הנייד כדי לחייב.

הציפייה הרבה כלפי Apple לגבי מועד ההכרזה הרשמית של כניסתה לעולם התשלומים הדיגיטלי יצרה אין ספור הערכות, אחת מהן אגב מתייחסת לחיבור שבין חשבון ה- iTunes לכל פעולות התשלום. בדומה לחיוב עבור אפליקציה בתשלום, שיר או סרט, כך גם יוצג פירוט עסקאות של הלקוח בחשבון ה- iTunes שלו, וכמובן שמודל עסקי אפשרי יהיה ש- Apple תגבה עמלה על כל פעולת סליקה.

עוד דווח ש- Apple הטמיע את טכנולוגיית ה- Bluetooth בכל מחשב, אייפון ואייפאד שהיא הוציא מפס הייצור החל מאמצע שנת 2011, מה שאומר שמיליונים רבים של לקוחות קיימים כבר מחזיקים אצלם בידיים, תרתי משמע את הטכנולוגיה החדשה. Apple יכולה פשוט להכריז יום אחד על השקת המוצר החדש והתשתית תהיה כבר זמינה בשטח, ולכן גם אין סיבה להמתין להשרשת טכנולוגיית ה- NFC ברחבי העולם. חשוב לסייג שנכון לרגע זה Apple לא הכריזה על כניסתה לתחום הארנק הדיגיטלי, למרות שפרסום אודות קבלת אישור לפטנט הקשור ל- iWallet אושר החודש בארה"ב, ואם לוקחים בחשבון את הסלידה הברורה של החברה מקופות רושמות, בתמיכה קיימת של ה- iPhone ובעיקר ה- iPad כפלטפורמה פיזית ודיגיטלית לקופה החדשה, אפשר להניח שזו המגמה.

לסיכום, ע"פ הערכות אנליסטים, יש למה לצפות בתחום, ואם לוקחים בחשבון את המהפכות הדיגיטליות, צרכניות, עסקיות ובעיקר – תרבותיות ש- Apple יצרה בעולם, הצפייה אפילו גדלה. בנוסף, חשוב לזכור את הזמינות היחסית של השירות, זאת בהשוואה לטכנולוגייתNFC שה- Google Wallet מבוסס עליה, ונתקל בלא מעט קשיי הטמעה, מה גם שנכון להיום מעט מכשירים יחסית תומכים בטכנולוגיה. מסיבה זו השירות הצפוי של Apple מהווה יתרון על המתחרים שכן הן ברמת החומרה והן ברמת הטכנולוגיה – שניהם זמינים יותר ועל כן יכולים להוות גורם משפיע של לקוחות ובתי עסק לאמץ את הפיתרון של Apple על פני החלופות. נמשיך לעקוב ולעדכן!

לקריאת הכתבה המקורית לחצו כאן.

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.