השימוש הגובר בסמארטפונים בחמש השנים האחרונות, במקביל לנוכחות הרחבה של גולשים ברשתות החברתיות (שחלקן פועלות, איך לא, בעיקר במובייל), מוביל לכמויות אדירות של מידע פרסונאלי שנוצר בערוצים הדיגיטליים. שצף המידע האישי הזה טומן בחובו הזדמנויות עסקיות רבות המתבססות בעיקר על היכולת לנתח את המידע ולהפיק מכך תובנות המאפשרות לזהות מגמות כמו גם לחזות התנהגויות עתידיות של צרכנים, הן ברמה האישית (הצרכן הבודד) והן ברמה הרחבה יותר.

אתגר איכות ה- DATA: אך העובדה שקיימת זרימה אדירה של מידע אישי של צרכנים, קמעונאים וחברות רבות מתחילות להתמודד עם אתגר חדש בהקשר של דאטה, והוא- איכותו. השימוש הגובר בערוצים הדיגיטליים (וזה כולל כמובן את ערוצי המובייל) מחזק בשנים האחרונות לא רק את שצף המידע, אלא גם את המודעות בקרב הצרכים לגבי הצורך להגן על הפרטיות שלהם. כפועל יוצא מהמודעות הגוברת הזו, קמעונאיים וחברות נדרשים להתמודד היום עם לקוחות שאינם ממהרים לשתף מידע אישי מכיוון שהם הפכו מודעים לשיטות הניטור והניתוח השונות.
 

האתגר החדש הזה, בדמות איכות הדאטה, מתחיל לגרום לשינוי בעיקר בצד המסחרי – בצד של הקמעונאים והחברות שמבינים שאם הם רוצים לקבל מידע איכותי ורלוונטי יותר אודות הצרכנים שלהם, הדרך להשיג את המידע היקר כ"כ עוברת ביצירת דיאלוג שקוף ואמיתי מולם. כפועל יוצא מכך, יותר ויותר צרכנים מגלים מוכנות לשתף במידע האישי שלהם תמורת הצעות ערך שונות, כמו למשל: הטבות, תוכן רלוונטי ועוד.

למרות הרצון של רוב הצרכנים שלא יעקבו אחריהם, כ- 45% מהם סבורים שלא רחוק היום שבו הם ימכרו את המידע האישי שלהם למותגים בתמורה להצעות ערך רלוונטיות (כן, קראתם נכון). 47% מהנשים שהשתתפו בסקר טענו שיסכימו לשתף את המיקום הפיזי שלהן (דרך המובייל) בתמורה לקופון בשווי 5$ (והמוכנות הזו עולה ברגע שהצעת הערך גבוהה יותר בהתאמה).

הנקודה המשמעותית בעיני היא, שהגבול בין תחושה צרכנית שעוקבים אחריהם על בסיס הדאטה האישי לבין תחושה צרכנית מקבילה שבה מותגים רותמים את המידע האישי שלהם במטרה להתאים חוויות והצעות ערך עדינה ומאוד שברירית. האתגר המשמעותי ביותר העומד בפני קמעונאים ומותגים הוא לגרום לצרכנים להבין שהמידע האישי שלהם הינו בעל ערך לא רק עבור המשווקים אלא קודם כל עבור הצרכנים עצמם – שעומדים בפני הזדמנות לקבל הצעות ערך פרסונאליות ורלוונטיות.

כדי לחזק את הטענה ובמטרה להדגים את אופן היישום של הרעיון, הכירו את האפליקציה "Swirl": אפליקציה המיועדת לסמארטפונים, המספקת לצרכנים הצעות ערך בדמות מבצעים והנחות בתוך נקודות המכירה הפיזיות. משווקים יכולים, דרך האפליקציה, לנתר את הפעילות הצרכנית (באיזה מוצרים הלקוח התעניין, כמה זמן הוא התעניין במוצר מסוים) ובהתאמה להציע ללקוח הצעות ערך פרסונאליות המתבססות על העדפות צרכניות וניתוח מסע הלקוח בתוך החנות הפיזית. אפליקציית "Swirl" למעשה מייצרת הזדמנות בפני משווקים להתאים הצעות ערך ללקוחות, שכתוצאה מבצעים החלטות ופעולות צרכניות המייצרות דאטה נוספת שניתן לנתח וחוזר חלילה.

לסיכום: דאטה שווה כסף. ומידע פרסונאלי שווה אפילו יותר. המגמה המשמעות ביותר בתחום ה- Big Data היא מערכות מסחר מבוססות דאטה, המאפשרות למשווקים לנתר פעילות צרכנית בזמן אמת, וכתוצאה מהתובנות העולות מהשטח – לשנות טקטיקות עסקיות ולהתאים מסרים בהתאם לצורך האמיתי של הצרכנים (כולל אפילו שיפור מוצרים ושירותים קיימים על בסיס ניתוח התובנות הצרכניות).

מצאתי סרטון נחמד שמסביר קצת על ההיסטוריה של המושג "Big Data", על המשמעות שלו ולא פחות חשוב על ההזדמנות העסקית שהוא מייצר:

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.