________________________________________
סיפור אמיתי:
בסופ"ש האחרון נכנסתי לסופר שכונתי כדי לעשות השלמת קניות. אני מחזיק בכרטיס מועדון של הרשת הספציפית, וכשהעברתי את המוצרים בקופה, הגשתי לקופאית את כרטיס המועדון במטרה ליהנות מהנחות/ מבצעים.
הקופאית הסתכלה עליי ומייד ציינה שלא קיים מצבע עבור אף אחד מהמוצרים שלקחתי. "חבל", אמרתי, וכשכבר נסעת הביתה חשבתי לעצמי איזה פספוס עסקי של אותה רשת סופרים בגלל האמירה הזו של הקופאית, שכן הנה להם מצב שבו לקוח מבקש לבצע פעולה שבסופה נוצרת רשימה של מוצרים המתקשרת לזהות של צרכן בודד. הרי זה חלומו של כל קמעונאי ואיש שיווק – לדעת מי קנה, כמה ומתי.

במקום להגיד שלא קיים מבצע, ההנחיה של רשת הסופרים מהקופאיות אמורה להיות להעביר את כרטיס המועדון בכל קנייה (ואף לעודד רישום למועדון מלקוחות שטרם רשומים), במטרה להרחיב את מספר הלקוחות הרשומים וכתוצאה מכך – לאסוף וגם לנהל אוסף ענקי של מידע, בכלים חכמים יכולים לייצר הזדמנויות עסקיות ושיווקיות יוצאות דופן (ענקית הקמעונאות TARGET ועוד רבות אחרות עושות מהמידע הזה מטעמים לאחר שהשכילו לשלב טכנולוגיה חכמה שיודעת לנתח את המידע שנאסף, לעבד אותו, ולייצר דוחות ונתונים שמאפשרים למשווקים לחזק מהלכים עסקיים, להציע הצעות ערך פרסונאליות יותר ללקוחות וכתוצאה מכך להגדיל מכירות.

הזדמנויות קמעונאיות חדשות בעולם ה- Social
אבל המידע שקמעונאיים ומשווקים מנהלים אודות צרכנים לא מגיע רק מרצפת המכירה הפיזית, אלא הרבה קודם (או יותר נכון – לפני/ תוך כדי/ אחרי עצם הביקור בחנות הפיזית), הודות לערוצים הדיגיטליים ובעיקר השימוש הגובר בסמארטפונים וטאבלטים, אבל בעיקר הודות למידע הקיים ברשתות החברתיות ובערוצי ה- Social.

ע"פ חברת המחקר "נילסן", כיום האתגר במולו עומדים משווקים וקמעונאיים גדול בהרבה: בפני הצרכנים קיים מגוון רחב של כלים וערוצים שבאמצעותם הוא מגבש ומקבל החלטות, ובנוסף קיימות הרבה יותר נקודות מגע של הצרכן עם המוצרים (הן עולם הפיזי והן בערוצים הדיגיטליים – הודות לחנויות מקוונות, קופונים דיגיטליים, חנויות בפייסבוק, אפשרויות תשלום במובייל ועוד). במשפט משמעותי אחד: כיום, הצרכן מחזיק בכל הכוח, לא המשווק. שפע חסר תקדים של מידע זמין בפני הצרכן במגוון ערוצים, יכולת ההשוואה וקבלת ההחלטות שלו רחבה הרבה יותר ומימד משמעותי נוסף שחייב את כוחו למהפכה הדיגיטלית הוא כוח ההתאגדות, שאמנם הייתה אפשרית הרבה לפני הכניסה המאסיבית של ערוצי הדיגיטל לחיינו, אך אי אפשר להתווכח עם הקלות האדירה שהם מאפשרים לנו לעשות זאת.

רק כדי לסבר את האוזן (השיווקית/ קמעונאית) שלכם, להלן כמות המידע הזורם בערוצי ה- Social המרכזיים הבאים (מחדד שוב – ביום!):

1. תוכן ווידאו המקביל ל- 12 שנים
2. גולשי פייסבוק משתפים כ- 2.5 מיליארד פיסות מידע
3. 40 מיליון תמונות מועלות לאינסטגראם
4. 400 מיליון ציוצים מועלים בטוויטר

 

לסיכום, האתגר הגדול שעומד בפני קמעונאים ומשווקים כיום הוא ההתמודדות עם המידע הצרכני הרב שכבר קיים ברחבי הרשת ורק ממתין שיעשו איתו משהו. קמעונאים חייבים להבין שקיימים מגוון כלים ופתרונות טכנולוגיים (שגם משתכללים כל הזמן כמובן) שמתמחים באיתור, איסוף, עיבוד והנגשת המידע בצורה כזו שתאפשר למשווקים לייצר מהלכים עסקיים חדשים, חכמים וממוקדים.

בנוסף, חשוב לזכור שקיימים מספר מקומות מידע, הן בערוצים ובכלים הדיגיטליים (וברובם המידע כבר זמין) והן ברצפת המכירה הפיזיות שהיתרון בהן הוא שהצרכן כבר נמצא פיזית במקום הכי קרוב לרכישה. האתגר במקרה הזה הוא להניע את הצרכנים לבצע קנייה תוך איסוף המידע אודות הרגלי הצריכה שלו במטרה להציע לו חוויה טובה יותר, כזו שתחזק את הנאמנות שלו.

 

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.