עסקים קטנים ניצבים בפני מגוון רחב של אתגרים: מלבד השלב הקריטי והמורכב של פתיחת העסק, רובם נמצאים במלחמה יום יומית של השרדות. אצל עסקים קטנים רבים (שנקראים גם "Mom & Pop Businesses") הבעלים הוא לרוב גם איש המכירות, איש השיווק, זה שמנהל את הלוגיסטיקה, ניהול הספקים, עבודה אל מול העו"ד, רואה החשבון, רשויות המס ועוד….רובם מרכזים מאמצים בדבר אחד בלבד: להכניס כמה שיותר לקוחות לתוך בית העסק במטרה לייצר כמה שיותר הכנסות. המשמעות היא שאין להם זמן מיותר לבזבז את דברים שמסיטים אותם מהמטרה הזו. כתבתי פה בבלוג בעבר על האתגרים העסקיים של עסקים קטנים: פה, ופה.

רוב בעלי העסקים מבינים את הצורך בצמיחה, מבינים את היתרונות וההזדמנויות שביצירת נוכחות דיגיטלית ובעובדה שקיימים כלי שיווק מדהימים שעומדים בפניהם. יחד אם זאת, באמת של החיים עיקר הזמן מוקדש כאמור ליצירת הכנסות חדשות.

נשאלת השאלה: אל מול שלל האתגרים העסקיים והתפעוליים הללו, איזה כלים קיימים יכולים לסייע לבעלי העסקים בהתמודדות המורכבת הזו? כיצד בית עסק יכול למצוא את המידע הרלוונטי והעדכני ביותר עבורו, מבלי לבלות שעות במחקר ובחיפושים ברשת? כלי מדהים כזה הוא רשת חברתית חדשה שנקראת "brazzlebox" שהוקמה בדיוק לצורך הזה: פלטפורמה חברתית שתסייע לבעלי העסקים הקטנים להתמודד עם המלאכה המורכבת של ניהול עסק קטן: הם יוכלו לקבל שם מידע וטיפים מבעלי עסקים אחרים שקרובים אליהם פיזית ו/או פועלים באותה הקטגוריה, הם יוכלו לייצר לעצמם קבוצות בעלי מכנה עסקי משותף, להתייעץ לגבי ספקים, ציוד, אמצעי שיווק וניהול העסק (התייעלות, צמיחה והפצה) ועוד.

חשוב לציין שעולם העסקים הקטנים (SMB) הפך לאטרקטיבי במיוחד בשנים האחרונות. בארץ ובחו"ל, "גילו" מחדש את הסקטור הזה שבמשך תקופה ארוכה לא קיבלת מענה הולם לצרכים הרבים שמאפיינים אותו. אחת הסיבות אגב היא העובדה שלא מדובר בסקטור הומוגני אליו ניתן לכוון מאמצים עסקיים ושיווקיים. המושג "עסקים קטנים" כולל בתוכו תתי סגמנטים רבים ומגוונים, שכל אחד מהם מהווה עולם ומלואו המתאפיין בצרכים, אתגרים ומטרות שונות לחלוטין.

אחד הגופים הגדולים שמשקיע משאבים אדירים בפניה לסגמנט העסקים הקטנים הוא American Express (ארה"ב), שלמעשה מוביל את הצעת הערך לעסקים קטנים במגוון כלים וערוצים. מצאתי את הדוגמה הטריה הזו, הלקוחה בערוץ ה- You Tube של Amex, ובה טיפים והמלצות המיועדות במיוחד לבעלי עסקים קטנים:

האתגר אם כן, היה ונותר גדול. מצד שני, גופים רבים זיהו את סקטור העסקים הקטנים כמאוד אטרקטיבי, בתולי אפילו בהיבט של ביזנס חדש שהוא יכול לייצר, כאשר האתגר המרכזי יהיה בניית ארגז כלים שכאמור יעצימו את בעלי העסקים הקטנים ויסייעו להם לא רק להקים ולנהל את בית העסק בשוטף, אלא גם לצמוח ולהתרחב.

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.