_____________________________________________________
הבעיה הבאה מוכרת היטב ללא מעט עסקים, חברות ואפילו מותגים גדולים: אתם מעוניינים להרחיב את היקף הפעילות שלכם בערוצי המדיה החברתית (Social Media), אבל איך אתם אמורים לעשות את זה כשתחום הפעילות או השירות שלכם לא "סקסי" מספיק? ובואו נודה על האמת, רוב העסקים והחברות הן פשוט לא "סקסיות" במובן של לעניין את קהל הלקוחות הקיימים והפוטנציאליים.

כולנו זקוקים למצרכים וקונים בסופר השכונתי, שוטפים את הרכבים בעמדת השטיפה הקרובה, קונים סנדביץ' או "חמגשית" בהפסקת הצהריים בעבודה, אבל עדיין אנחנו לא מרגישים מחוברים לעסקים והשירותים הללו בצורה כזו שתעניין אותנו מעבר, להבדיל ממותג האופנה האהוב עלינו או מותג הרכב הנחשק. אז מה אתם כבעלי עסקים וחברות אמורים בדיוק לעשות? כיצד אתם יכולים להציע ללקוחות שלכם משהו שאפילו יתחיל לעניין ויניע אותם להעמיק את הקשר עם בית העסק?

במשפט אחד: כדי לבנות קהילה בערוצי המדיה החברתית, אתם חייבים להציע ללקוחות הקיימים והפוטנציאליים שלכם תמריצים.

אני ממש לא מתכוון חלילה לשוחד כלשהו, אלא ליצור עניין ולמשוך את קהל היעד שהעסק והחברה רלוונטיים בחייהם ושבפועל צורכים את השירותים שלכם. במילים אחרות, המטרה היא לבנות בסיס למערכת יחסים ארוכת טווח המבוססת על נאמנות צרכנית. למה הכוונה בנאמנות? הכוונה היא במתן תגמול אטרקטיבי בעיני הלקוח ע"י בית העסק או החברה בעקבות מגע צרכני שלו עם החברה.

דוגמא מצויינת לתגמול אטרקטיבי בעיני הלקוח הוא – קופון.

הכוונה היא לכל סוג של הטבה (קופון, דוגמית בחינם, הנחה, 1+1, הזדמנות לזכות במוצר במתנה ללקוח ה- 1,000 וכו'). אבל אל תחשבו שחלוקת פרסים כזו ללקוחות תוביל ליצירת מערכת יחסים ארוכת טווח עם הלקוחות. בואו לא נטעה, מדובר בנגיעה צרכנית חד פעמית שמידת האפקטיביות שלה תצנח מייד לאחר מימוש המתנה. בדיוק בגלל זה, השקת תחרות "לייקים" בפייסבוק ללא תכנית אסטרטגית מקיפה תוביל בוודאות לכשלון. כדי להצליח ביצירת הקשר עם הלקוחות, בעלי העסקים והחברות חייבים להשקיע בשיווק הפעילויות בערוצי ה- Social אל מול הלקוחות, בכל אמצעי העומד לרשותם. הלקוחות חייבים לדעת שהחברה רק מחכה כבר לחלק להם הטבות, הנחות ומתנות!

איך עושים את זה? נעזרים גם בשיטות המסורתיות והבסיסיות ביותר:

1. רשימת דיוור: החבר הכי טוב של כל עסק או חברה המעוניינת להגדיל את היקף הפעילות שלה במדיה החברתית. יש למקד את המסר השיווקי, למצוא את שירות הדיוור המקצועי והאמין ביותר (ויש לא מעט כאלו בארץ), ולשגר ללקוחות הרשומים את הצעת הערך האטרקטיבית. במקביל חשוב לעודד לקוחות קיימים וחדשים להירשם לרשימת הדיוור ע"י שימוש בערוצי המדיה החברתית בשילוב מסר שיווקי חכם (ובמילים אחרות – מה יוצא מזה ללקוח).

אין לכם רשימת דיוור? לא נורא, זה בדיוק הזמן להתחיל לבנות אותה! דאגו למקם לצד הקופות טופס הרשמה פיזי (כן, להציע ממש הרשמה בעיפרון ונייר תוך הדגשה שלנרשמים צפויה הפתעה בהמשך הדרך). בנוסף, יש להציג באתר החברה מקום בולט וברור להרשמה לרשימת הדיוור. ההרשמה באתר יכולה אפילו להיות רלוונטית ומהירה יותר עבור הלקוחות הקיימים והפוטנציאליים שלכם כיוון שהם כבר נמצאים שם ויודעים האם אתם מעניינים אותם או לא.

2. היעזרו בחומרי דפוס כדי לקדם את המסר השיווקי המיועד ללקוחות שלכם (מכתבים, דיוורי דפוס, פוסטרים, תחתיות שתיה, כוסות, מפיות נייר, פליירים, הדביקו מדבקות על שקיות ה- Take Away  ועוד ועוד…) כל מדיום שיכול להכיל את הצעת הערך ללקוחות שלכם  יכול לתרום להגדלת הקהילה שלכם.

3. לא לחשוש משיווק מפה לאוזן. כן, הכוונה לאותה שיטה מסורתית שכמעט ולא שומעים עליה כיום, למרות שדווקא היא יכולה להיות האפקיבית מכולם. הפיצו בע"פ מול הלקוחות ואפילו הספקים שלכם את הצעת הערך ואת הכדאיות בהצטרפות שלהם לקהילה של העסק או החברה בערוצי המדיה החברתית.

4. ערך מוסף אמיתי יגיע מצד הפצת המסר שלכם ע"י לקוחות שכבר נהנו מהטבה שהענקתם להם: ספקו להם את הכלים הדיגיטליים להמשיך ולהפיץ עבורכם את הבשורה (שיתוף ההטבה בפייסבוק, טוויטר, פורסקוור וכל ערוץ אחר רלוונטי). לא רק שהם הופכים להיות השגרירים של החברה, אלא גם הערך של ההמלצה ו/או שיתוף שלהם עולה משמעותית כיוון שהם חוו על בשרם את הערך שהעסק או החברה מציעה.

5. קמפיינים ממומנים (Google, Facebook): היעזרו בכלים חכמים וממוקדים שערוצי הדיגיטל השונים מציעים. כיום יכולות המיקוד של המסר השיווקי עלו משמעותית, כך שניתן בקלות רבה יחסית להשיק קמפיין פרסומי בתקציב מבוקר. חשוב כמובן ליצר קמפיין חכם וממוקד, עם מסר ברור ורלוונטי בשילוב ויז'ואל מעניין שימשוך את העין וכמובן להשקיע מחשבה בקהל היעד ובמיקוד הקמפיין בהתאם ליכולות הפלטפורמה הפרסומית. ליצירת קמפיין הגוגל הממומן הראשון שלכם, לחצו כאן.

לסיכום: כעת יש לכם את היכולות לפנות אל קהל היעד הקיים והפוטנציאלי שלכם בקלות יחסית. חשוב לזכור שהמטרה היא בניית קהילה ומערכת יחסים ארוכת טווח אל מול הלקוחות. חשוב גם לזכור שמה שמהווה לדעת החברה ערך מוסף לא אומר בהכרח שהוא אכן כזה בעיני הלקוח. לכן, חשוב להציע משהו שיהווה ערך מוסף אמיתי ללקוחות, אחרת כל התהליך חסר משמעות. חשוב מאוד לזכור שמערכת יחסים, כשמה כן היא – מערכת יחסים לכל דבר: אל תנסו לדחוף ללקוחות מסרים פרסומיים סתמיים וחסרי ערך, אל תקחו אותם לעולם כמובן מאליו, השקיעו בהם, תדברו ותשתפו אותם, תייצרו ותעניקו כל הזמן ערך מוסף אמיתי שהעסק או החברה שלכם יכולים להעניק (וזה נכון לגבי כל תחום).

תהוו מקור מקצועי בעיני הלקוחות ע"י מתן טיפים מקצועיים, תאפשרו ללקוחות לפנות אליכם עם שאלות ובקשות רלוונטיות, תשאלו אתם את הלקוחות שאלות במטרה ללמוד מה מעניין אותם ומה הם צריכים מכם, ובכל התהליך חשוב תמיד לשמור על הומור, על פן אישי אותנטי. אל תצפו לצבור מאות או אלפי אוהדים, בניית קהילה הוא תהליך שלוקח לא מעט זמן והשקעה. זו לא שאלה של כמות אלא של איכות ורלוונטיות.

Engagement הוא שם המשחק. פנו ללקוחות הנאמנים שלכם עם ערך אמיתי עבורם, במטרה ליצור מערכת יחסים ארוכת טווח.

 

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.