__________________________________________________________________________________
השבוע פרסם האתר "OpenTable" המרכז המלצות גולשים למסעדות בארה"ב, קנדה ומדינות נוספות אינפוגרפיקה חגיגית לכבוד ההמלצה ה- 15 מליון באתר. הנתון המעניין הזה גרם לי לחשוב על ענף שיווק המסעדות והקולינריה ועל מגוון הכלים העומדים לרשותם בהקשר של שיווק דיגיטלי. לתחום הקולינרי יש לדעתי מאפיין מרכזי ודומיננטי שהופך אותו באופן טבעי ל"סקסי" יותר מבחינה שיווקית והוא – ההנאה ואוסף הרגשות שאוכל בכלל וחווית הביקור במסעדה מעורר בנו. החוויה של בילוי במסעדה שווה וההנאה המתלווה לטעימת מנות מרגשות משפיעה עלינו במיוחד כי היא נוגעת בצורך בסיסי שלנו כבני אדם – ההנאה סביב אוכל. איך אומר המשפט הידוע? "יש אנשים שאוכלים כדי לחיות ויש אנשים שחיים כדי לאוכל". ללא ספק – עבור כולנו אוכל הוא הרבה יותר מרק אמצעי לשובע פיזי. בנוסף, הבילוי במסעדה מתקשר אצלנו לנקודות ציון חשובות  בחיינו, כגון אירועים משפחתיים, קשרים רומנטיים או עסקיים ותסכימו איתי שאתם יכולים בקלות לקשר בין ביקור במסעדה מסוימת לאירוע אישי בחייכם. על בסיס התובנה הזו, בעלי ומשווקי מסעדות יכולים יכולים ואפילו צריכים להיעזר במגוון כלים דיגיטליים במטרה לקדם את הפעילות העסקית שלהם.

איך עושים את זה? החל מנוכחות באתרי אינדקס של מסעדות כגון REST המרכזים מידע עשיר אודות מגוון גדול של מסעדות ברחבי הארץ, בלוגים של אנשים פרטיים שמפרסמים חוות דעת אישיות על מסעדות ומנות שביקרו בהן, ועד השימוש ההולך וגובר באינסטגרם בו אנשים רבים מצלמים כל מנה לפני שהיא נכנסת אליהם לפה, כולל תיוג התמונה בשלל תגים רלוונטיים שתורמים להפצה של התמונה ברחבי הרשת (#foodporn, #instafood ורבים אחרים).

חשוב גם להתייחס לרשתות חברתיות כמוfoursquare  המאפשרת למשתמשים לעשות צ'ק אין וירטואלי בכל ביקור במסעדה ולשתף את החברים בביקור ובכך לעזור להפיץ את הסיפור של המסעדה למעגלים חברתיים רחבים יותר. כמובן שגם מלכת הרשתות החברתיות – פייסבוק, מאפשרת גם היא לעשות צ'ק אין מבוסס מיקום מתוך אפליקציות ה- Mobile  שלה, לרבות צילום וצירוף תמונה, תיאור אישי וכן אפשרות לתייג אנשים נוספים סביב השולחן.

מסעדות הפעילות ב-  כמוfoursquare מציגות בצורה בולטת בתוך המסעדה מדבקות או שלטים ייעודיים שמזמינים את האורחים להיכנס לאפליקציה בנייד שלהם ולעשות צ'ק-אין:
______________________________________________________________________

המכנה המשותף לכל הכלים האלו (ויש רבים אחרים) הוא לעודד לקוחות לפגוש את המסעדה דרך הערוצים הדיגיטליים השונים. משווקי מסעדות נדרשים לחשוב על התהליך אותו עובר הלקוח עוד לפני הביקור במסעדה (חיפוש המלצות, ביקור באתר המסעדה, בדיקה מול חברים בפייסבוק ועוד), תוך כדי הביקור במסעדה (לדוגמה: מסעדה שתעודד לקוחות לצלם מנות ולשתף בערוצים הדיגיטליים יקבלו הטבה כגון קינוח חינם…) וכמובן לאחר הביקור (פרסום חוות דעת על המסעדה, דירוג איכות השירות, שיתוף נוסף של תמונות של המנות, הפצת המלצות לחברים ועוד ועוד..). למעשה מדובר בתכנון נכון ומקיף על בסיס ה- client journey ואיתור כמה שיותר נקודות בהן הלקוח פוגש נוכחות דיגיטלית של המסעדה.

ככל שהמסעדה תציע ערך מוסף גדול יותר ללקוחות בכל נקודה בתהליך, כך היא תצליח לגייס את הלקוחות לסייע בשיווק המסעדה והפצת הסיפור ברחבי הרשת. נקודת ההנחה צריכה להיות שהגולשים/ לקוחות הם שיקבעו איפה מתי ובאיזה אופן הם מעוניינים לצרוך את התוכן ולחפש את המסעדה, מה שמייצר אחריות כוללת של בעלי ומשווקי המסעדה לוודא שקיימת נוכחות מתאימה בכל הערוצים.

כדי לרדת לרזולוציה פרקטית יותר, להלן מספר דוגמאות לפעילות דיגיטלית בסיסית בערוצים השונים:

הערוץ – WEB:
טיפול באתר הרשמי של המסעדה: לוודא שקודם כל יש אתר ושהוא מעודכן מבחינת התוכן שבו (תפריטים, תמונות, שעות פעילות, דרכי ביצוע הזמנות והתקשרות, פרטי כתובת ואפשרויות הגעה וכו'). באופן אישי, אחד הדברים שיותר משפיעים עלי בהחלטה לאיזו מסעדה ללכת הוא האתר שלה. לפני הזמנת מקומות אני תמיד נכנס לאתר הרשמי של המסעדה, בודק את התפריט, מסתכל בתמונות, ומגבש לעצמי דעה סובייקטיבית לגבי המקום. ללא ספק – יש לאתר המסעדה השפעה אדירה על ההחלטה שלי כצרכן.

– בנוסף, חשוב לבסס נוכחות באתרים נוספים: השתתפות באתרי אינדקס של מסעדות וגם שם לוודא תקינות התוכן.
– קידום האתר במנועי חיפוש: ע"י קידום אורגני על בסיס תוכן איכותי ויוניקי של המסעדה (SEO) וכן ע"י קידום ממומן (SEM) במנועי חיפוש ורשתות חברתיות.
– וכמו שתיארתי בתחילת הפוסט, וודאו נוכחות באתרים חדשים בתחום הקולינרי שמהווים מקור מידע חשוב עבור לקוחות פוטנציאליים (אתרי המלצות וחוות דעת גולשים), ועל הדרך גם מסייעים לקדם את המסעדה במנועי החיפוש.

אני חייב להביע את דעתי שללא ספק רמת המודעות בארץ של מסעדנים לגבי החשיבות של פיתוח אתרים מושקעים ועשירים בתוכן עלתה בכמה רמות בשנים האחרונות. אין צורך לחפש דוגמאות בחו"ל, כיוון שיש לא מעט אתרים מעולים לדעתי ממש פה בארץ, להלן דוגמאות של שני אתרי מסעדות ישראליים: האתר של מסעדת "MIZLALA" של השף מאיר אדוני בת"א, והשניה, מסעדת "יבנה מונטיפיורי" בניצוחו של השף יונתן רושפלד. שתי הדוגמאות הללו לאתרים טובים (בעיני) כוללים שימוש מרכזי בויז'ואל רלוונטי, מציגים את התפריטים השונים ובעיקר – תוכן ומידע ייחודי כגון תמונות, ווידאו ואפילו מתכונים של השפים.


______________________________________________________________
הערוץ – פייסבוק:

הקמת עמוד עסק למסעדה, העלאת תמונות איכותיות של המסעדה, תמונות של המנות, תמונות אווירה של החוויה במסעדה  (לדעתי ככל שיש ביטוי אישי ואמיתי יותר, כך הערך המוסף בעיני הגולשים רב יותר כיוון שהמסעדה ממוצבת כאמיתית, כנה ואטרקטיבית יותר, בלי קשר לאיכות המנות כמובן…). בנוסף, הצעת תוכן איכותי ורלוונטי לגולשים ולחברים בעמוד: מתכונים של השף, תמונות מאירועים מיוחדים וערבי קונספט, הזמנת בלוגרים לבקר במסעדה ופרסום חוות הדעת שלהם בעמוד, כמובן שהצגת התפריטים וכל המידע החשוב שמופיע באתר, ועוד…כיוון שלא מדובר בתהליך דיכוטומי, בסעיף שמדבר על ה- WEB התייחסתי להשקעה בקידום ממומן וזה רלוונטי גם לפייסבוק מבחינת יצירת קמפיינים ממומנים וממוקדים לקהל יעד מוגדר – בפייסבוק.

כחובב המבורגרים מושבע, מתבקש מבחינתי לציין את הנוכחות הדיגיטלית של רשת המסעדות "מוזס" בפייסבוק, המציגים תוכן עשיר וייחודי בכל רחבי הפרופיל, אבל בעיקר לאור העובדה שהם השיקו לראשונה בארץ שירות משלוחים ישירות מעמוד הפייסבוק שלה! גולשים יכולים להיכנס לעמוד המסעדה בפייסבוק, ולבצע הזמנה On Line :


הערוץ – מובייל:
גם בערוץ המובייל יש נגיעה טבעית לעולם ה- WEB והכוונה לצורך בהתאמת אתר החברה לגלישה דרך הדפדפן בסמארטפון. אנשים גולשים יותר דרך הסמארטפון וכפועל יוצא מבצעים יותר ויותר חיפושים דרכו, לכן במידה והאתר לא מותאם למובייל, חווית המשתמש שלהם בו תהיה בעייתית ולא תגרום להם לבחור דווקא בכם (בנוסף לשאר המרכיבים בהחלטה כמובן).

אי אפשר שלא להתייחס לתופעת האינסטגרם הלוהטת, שבה לא רק שאנשים מצלמים ומתייגים את תמונות המנות שהם זוללים, אלא גם השפים עצמם עושים שימוש מסיבי ברשת החברתית הזו. הבולט מכולם הוא ללא ספק השף עומר מילר, השף והבעלים של המסעדות "חדר אוכל" ו- "שולחן" הפופולארית, שהפך לאמפריית מדיה חברתית הודות לנוכחות המסיבית שלו בערוצים הדיגיטליים, ובראשם אינסטגרם ופייסבוק. וידוי אישי: כעוקב נלהב של עומר מילר באינסטגרם, לאחר שהעלה תמונה של מנת בשר מדהימה שגרמה לי להזיל ריר אני חייב להודות, כתבתי לו כתגובה לתמונה שבדיוק באותו השבוע הזמנתי מקומות לאשתי ולי לארוחה רומנטית חגיגית. כשהגעתי למסעדה פניתי לעומר מילר שמייד זכר אותי ואפילו הגיש לנו את המנות שהזמנו לשולחן באופן אישי. מלבד הארוחה הטעימה והאווירה המדהימה, הקשר הישיר הזה ביני כלקוח לבין שף המסעדה דרך הערוצים הדיגיטליים פשוט מדהים בעיני וכמובן שהודות ליחס האישי והמזמין של שף עומר מילר נוצרה חוויה יוצאת דופן בפרסונליות שלה, חוויה שאותה אני משתף פה אתכם.

שימוש ב- QE CODE: על נושא ה- QR הרחבתי ועוד ארחיב רבות פה בבלוג, אבל במשפט אחד אסביר שמדובר בכלי פשוט ואפקטיבי (כל עוד הוא נעשה נכון), המאפשר לאנשים לסרוק קוד בעזרת הסמארטפון שלהם וכך להגיע לעמוד נחיתה או לאתר המסעדה (ולכן שוב הצורך להתאים אותו לגלישה במובייל) דרך הסמארטפון. את הקוד ניתן להציג במודעה בעיתון, ע"ג תחתית בירה, ע"ג עלון שיווקי שמחולק ברחוב או בכל מקום אחר. באופן כזה ניתן להניע לקוחות לסרוק ולעודד אותם לבקר במסעדה, ואלי אפילו להציע הטבה כלשהי כגון משקה חינם או קינוח במתנה.

לסיכום:

קיים היום מגוון רחב של כלים שיווקיים בערוצים הדיגיטליים השונים עבור בעלי ומנהלי מסעדות. נקודת המוצא צריכה להיות: לקיים נוכחות בכמה שיותר ערוצים כיוון שהלקוחות גם כן נמצאים שם וסביר שהם מחפשים אתכם שם. בהנחה שהחוויה של הלקוח בערוץ הדיגיטלי בו הוא משתמש היא חיובית ואפקטיבית, כך גדלים הסיכויים שההתרשמות שלו תהיה חיובית יותר ובהתאמה גדלה היכולת של המסעדה להניע אותו לפעולה. יש להעניק ערך מוסף משמעותי לגולשים וללקוחות כדי לעודד אותם לבקר, לשתף, להמליץ, לצלם, לתייג ולצייץ על המסעדה בערוצים השונים. ערך מוסף יכול לבוא לידי ביטוי בהטבה כלשהי, אבל הוא יכול להתבטא גם בתוכן איכותי ורלוונטי (טיפים, תמונות, ווידאו, מתכונים ועוד…).

לדוגמה – שימוש בויז'ואל אסתטי וחכם באתר מסעדת "MIZLALA" שלא רק מושך את העין אבל מבחינתי כלקוח מסמל חדשנות, עדכניות ובעיקר הרבה עניין:

_______________________________________________________________________________

בתיאבון!


About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.