אחרי שאתמול (חמישי, 24.1.13) עודכן פרופיל הפייסבוק שלי עם שירות החיפוש החדש "Facebook Graph Search" שהחברה השיקה ממש לפני מספר שבועות, עכשיו אני יכול גם לשתף אתכם בהתנסותי האישית מהמוצר. מה בדיוק החיפוש החברתי מאפשר? כיצד מותגים, משווקים ואפילו בעלי עסקים יכולים לנצל את ה- Facebook Graph Search כדי להגיע למידע עסקי רלוונטי ולחלץ ממנו תובנות אסטרטגיות חשובות? כל זאת ועוד בפוסט שלפניכם.

אתחיל בשאלה חשובה שכבר הפנו אלי אתמול חברים בפייסבוק: כל אחד יכול להירשם לרשימת ההמתנה כדי לקבל את העדכון (למי שטרם נרשם ועדיין מעוניין – מצ"ב קישור) אך פייסבוק היא זו שמאשרת את הוספת החיפוש לפרופילים שונים, כשבכל יום יותר ויותר פרופילים מעודכנים אוטומטית. למי שממש אין לו מושג על מה אני מדבר, ולא שמע בכלל על השקת ה- Facebook Graph Search אגיד במשפט אחד: מדובר בפיצ'ר חיפוש חברתי המאפשר להקליד שאילתות חיפוש חופשיות, כאשר תוצאות החיפוש מתבססות על המידע הזמין (פומבי) של החברים שלנו ושל פרופילים אחרים בפייסבוק. מיד אחרי ההשקה של צוקרברג כתבתי פוסט ראשוני על השירות החדש – מוזמנים להתעדכן כאן.

Graph Search – חיפוש חברתי, פרסונלי שחוסך זמן
אתחיל ואומר שצוקרברג בעצמו ציין שמבחינתו, ה- Graph Search היא אבן דרך משמעותית בפעילות החברה כ-ecosystem חברתי , מייד אחרי ה-Newsfeed שלמעשה מרכז עבורנו את כל המידע שהחברים שלנו בוחרים לשתף וכמובן בהמשך להשקת ה- Time Line שלמעשה מסדר את כל המידע, הסיפורים  והחוויות האישיות שלנו בסדר כרונולוגי בפרופיל האישי. עכשיו מגיע ה-Graph Search שבא למעשה לענות על צורך אמיתי שנוצר בעקבות כמויות לא נתפסות של מידע המשותף בכל שנייה בפייסבוק (תמונות, סטאטוסים, סרטונים, קישורים ועוד) והוא לחפש את מה שבאמת מעניין אותנו.

לדוגמה: אם אתם רוצים למצוא את כל האנשים שגרים בעיר שלכם? או למצוא תמונות של 2 חברים קרובים מבלי להצטרך להיכנס ישירות לאלבומי התמונות שלהם ולהתחיל לנבור, או לחפש מסעדות שקיבלו המלצות של חברים קרובים ועוד ועוד. ה-Graph Search מאפשר לכם להקליד את מה שאתם מחפשים בשפה פשוטה ובעיקר – ישירה ולקבל את המידע בלחיצת כפתור. ציינתי בפוסט הקודם שלי כיצד שירות החיפוש החדש דומה בעיני למערכות BI של ארגונים וחברות גדולות במובן שאם לוקחים בחשבון את העובדה שקיימות כמויות אדירות של דאטא זמינה, אך הבעיה היא הנגישות לאותו המידע, שאילתות החיפוש של ה-Graph Search נותנות מענה בדיוק לצורך הזה.

Graph Search – למה זה לא דומה לחיפוש בגוגל?
אם 2 אנשים יבצעו חיפוש בגוגל לביטוי מסוים, מנוע החיפוש יציג את אותן תוצאות חיפוש לשניהם, בעוד שב- Graph Search כיוון שהחיפוש מתבסס על המידע של המעגלים החברתיים שלנו, תוצאות החיפוש יהיו שונות מאדם לאדם בהכרח וזהו המאפיין החשוב ביותר שכדאי לקחת אותו בחשבון – היכולת לחפש ולקבל מידע פרסונלי המתבסס על עולם תוכן שלם של הקשרים החבריים של כל אחד מאיתנו. וזה לדעתי כל היופי, היכולת לקבל מידע שמעניין אותי בשילוב המרכיב החברתי. הרי סביר שחוויות, דעות והמלצות של אנשים קרובים אלי או אפילו אנשים שדעתם חשובה לי יותר מאשר כתב אלמוני או פיסת מידע שלא ברור המקור שלו.

בנוסף, מה שמעניין לדעתי הוא השינוי התפיסתי שנצטרך לעבור כדי באמת ליהנות מהיכולות הייחודיות של ה- Graph Search בהיבט של עצם הגדרת החיפוש. הרי לא נעלה על דעתנו להקליד בגוגל שאילתה בסגנון "סרטים שחברים שלי ממליצים עליהם"? אבל זה סוג החיפושים שה-Graph Search מאפשר. הבדל מהותי נוסף שלדעתי תהיה לו השפעה מרכזית על האופן שבו אנחנו מחפשים ובעיקר מגלים מידע הוא היכולת לגלות אנשים חדשים וחוויות חדשות שאפילו לא מהווים חלק מהמעגלים החברתיים שלנו. החיפוש של פייסבוק מאפשר לנו לגלות אותם לפי תחומי עניין רלוונטיים או אפילו באמצעות חברים משותפים (לדוגמא: חברים של חברים שאוהבים את אותו סגנון מוסיקלי, או חברים של חברים שגרים בעיר מסוימת שאוהבים ספורט מסויים). יכולות אלו לא קיימות בכלל בגוגל או במנועי חיפוש אחרים וכאמור ממש בנוקדה זו נמצא הערך המוסף ב-Graph Search – אינספור הזדמנויות לגלות אנשים, חווית ומקומות חדשים שיעניינו אותנו.

משווקים, מותגים ובעלי עסקים – Graph Search מייצר הזדמנויות חדשות ומרתקות
אם כן, מדוע ה-Graph Search מייצר הזדמנויות עסקיות חדשות עבור משווקים מותגים (שלא לדבר על עסקים קטנים ובינוניים SMB)? אם לוקחים בחשבון את יכולת החיפוש הממוקדת והאישית הזו, בדגש על יכולת ההצלבה של המידע של גולשים פעילים בפייסבוק (מידע שהוגדר כפומבי על ידם חשוב לציין) הרי שקיבלנו מאגר עצום של מידע פרסונלי המהווה את החלום הרטוב של כל איש/ אשת שיווק. אם אתם מנהלים פעילות שיווקית של מותג או בעלי עסק קטן המחפש דרכים חדשות לדעת יותר מידע על הלקוחות הקיימים שלכם, כמו גם להגיע אל לקוחות חדשים, ה-Graph Search הוא כלי שכדאי לכם להכיר ובעיקר להמשיך ולעקוב אחריו.

לדוגמה: תוכלו לחפש קודם כל מי האנשים שחברים בעמוד הפרופיל של העסק או המותג שלכם, תוכלו לבצע פילוחים דמוגראפיים מעמיקים יותר כגון: מגדר, אזור מגורים, תחומי עניין ועוד ובהתאם לכך לחשוב על דרכים יצירתיות לפנות אליהם עם הצעות ערך. חשוב לציין שנכון להיום הכלים הפרסומיים של פייסבוק לא מחוברים לשירות החדש (למרות שגם הם מאפשרים פילוח והגדרת קהלי יעד תוך התבססות על המידע הפומבי של הגולשים). אך יחד עם זאת טבעי להעריך כי בעתיד הלא רחוק פייסבוק תשכלל ותרחיב את הכלים שהיא מציעה למותגים ולמשווקים ובכך תייצר כלים והזדמנויות חכמות גם לפנות ולהגיע לקהלי יעד חדשים.

צירפתי לכם מספר צילומי מסך מתוך כלי החיפוש: מלבד השינוי העיצובי בממשק של פייסבוק (בדגש על ה- Header וכל אזור החיפוש והנוטיפיקציות), ההקלדה מתבצעת ישירות בשדה הראשי (הכחול) וישירות ממנו מוצגות תוצאות החיפוש כמו גם הצעות לשאילתות הקרובות למה שחיפשתם:

Facebook Graph Search

ה-Facebook Graph Search מציג כברירת מחדל את קטגוריות החיפוש הבאות: 

קטגוריות חיפוש מרכזיות
דוגמה לשאילתת חיפוש פשוטה (אגב, כשמחפשים עסקים או כל מקום עם כתובת מקבלים תצוגת מפה של Bing, מנוע החיפוש של מיקרוסופט המשולב ב-Facebook Graph Search). במידה ולא נמצאו תוצאות חיפוש מתוך פייסבוק, תוצג בפניכם האפשרות לקבל תוצאות חיפוש מ- Bing:

דוגמה לחיפוש


לאחר הקלדת החיפוש, ניתן להעמיק את הסינון ע"פ פרמטרים נוספים, ואפילו אפשר לקבלת המלצות על תכנים רלוונטיים כגון עמודים דומים, חברים של חברים הרלוונטיים לחיפוש ועוד:

מיקוד הסינון


אני ממליץ לכולכם לצפות גם בסרטון הבא הלקוח מהאתר The Verge, אשר מדגים בצורה מעמיקה מאוד את שירות החיפוש ואת היכולות שלו:

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.