…………………………………….
אתמול הושק "Fluent", דו"ח ההשפעות השיווקיות של מדיה חברתית שהוכן ע"י חברת Rezorfish (שווה להציץ באתר שלהם). מדובר בדו"ח ראשון מסוגו בעולם שמנתח מי ומה באמת משפיעים על הצרכנים בתהליך הקנייה. הדו"ח מתבסס על 3 מרכיבים עיקריים:  סקר רחב היקף שכלל 1,000 צרכנים אמריקאיים, חצי שנה של סיקור וניתוח שיחות ונתונים בקהילות חברתיות פופולאריות ברשת האינטרנט, וכן מתבסס הסקר על ניסיונם העשיר של יועצי מדיה חברתית מסביב לעולם הפועלים תחת חברת Rezorfish ומייעצים למשווקים וחברות גדולות על בסיס קבוע. עיקר הדו"ח בניפוץ 3 מיתוסים פופולאריים שכל מי שפעיל שיווקית במדיה חברתית מכיר:

1. מותגים וחברות פיצחו את חידת השיווק במדיה חברתית, ויודעים כיום כיצד למתג עצמם ברשת בעזרתה. אז זהו, שלא (ע"פ הדוח). לדוגמה: 6 מתוך 10 צרכנים לא מאמצים בכלל לבדוק דעות של גולשים אחרים על מוצר/ שירות מסוים במדיה חברתית.

2. הפרסום בטלוויזה מאבד מכוחו. הוא לא. הדו"ח מעלה כי בעיני רוב הצרכנים, פרסומות בטלויזיה אפקטיביות ואמינות יותר מאשר תוכן שיווקי במדיה חברתית. הדו"ח מציין כי משווקים צריכים להשקיע הרבה יותר בקידום המוצרים והשירותים שלהם בעזרת מדיה חברתית, כדי שאלו יתקבלו בצורה אמינה יותר. המסקנה הכללית היא: השימוש במדיה חברתית ע"י משווקים צריך להיות מופנה לכיוון בניית יחסי אמון רחבים ומבוססים יותר עם הצרכנים.

3. לא ניתן למדוד במדוייק אפקטיביות של קמפיין שיווקי במדיה חברתית. המדידה אינה מתייחסת למושגים סטטיסטיים שאליהם אנחנו רגילים מניתוח תנועה באתרי אינטרנט (כמות כניסות, יוניקים וכו'), אלא לאפקטיביות העברת מסרים ממוענן לנמען בעזרת כלי מדיה חברתית. בנוסף לכך, הדו"ח כולל דוגמאות השוואתיות של 5-6 מותגים גדולים השייכים ל-4 תחומי פעילות שונים, תוך השוואה בין העברת מסרים ב- off line ל- on line.

– עדכון –

הדו"ח כולל  גם רשימה של דרכים שבאמצעותן מותגים יכולים להשתמש במדיה חברתית:

1. תלמדו להכיר את "טוויטר" ע"י צפייה בפרופילים פופולאריים (יתרון לפרופילים של המתחרים שלכם, אבל לא רק). תמיד כדאי ללמוד כיצד מותגים גדולים עושים זאת נכון בטוויטר, כגון: DELL, Zappos, ן- Comcast

2. האזינו לשיחות שכבר מתקיימות על המותג שלכם בטוויטר.

3. נסו לזהות שיטות, כלים ואפשרויות לשימוש בטוויטר כדי לקדם את המותג שלכם (מה יכול להוביל להצלחה של המותג שלכם בטוויטר, ביחס למותגים אחרים).

4. בדומה לשמות דומיין, נכסו לעצמכם את כל שמות הפרופיל בטוויטר המשוייכים לשם המותג/ פעילות שלכם. ככל שיהיו לכם יותר פרופילים כאלו, ותשקיעו בהם בהתאם, כך תגדל החשיפה של המותג שכם.

5. במסגרת לימוד פעילות מקבילה, נסו לבנות אסטרטגיה תקשורתית שתתאים לערכי המותג שלכם, הן מבחינת השפה, סוג המסרים שתעבירו, מדיניות תגובה לאנשים אחרים וכו'. מה שנכון לאחרים לא בהכרח נכון עבור המותג שלכם ולהפך.

6. בגלל שטוויטר היא פלטפורמה שבה הפעילות מתרחשת כל הזמן 24/7, הקדישו זמן ומשאבים אחרים כדי לעקוב אחר השיחות המתנהלות על המותג שלכם בטוויטר, גם אם אתם רק מאזינים ולא ממש משתתפים בשיחה. חשבו על זה כך: איפה עוד תוכלו להיות הזבוב על הקיר ולהאזין ישירות לשיחות הלקוחות והמחרים שלכם?

7. חשבו על תוכן מעניין, תורם וייחודי למותג שלכם שימשוך פרופילים אחרים ברגע שתשיקו את פרופיל הטוויטר של המותג שלכם. אילו צעדים שיווקיים מקבילים תבצעו כדי להרחיב את מספר העוקבים אחריכם?

8. ברגע שהקמתם את פרופיל הטוויטר של המותג שלכם, הבליטו אותו בכל מדיה שיווקית מקבילה של המותג: אתר האינטרנט, כרטיסי ביקור, נייר מכתבים, חותמת מייל וכו'.

9. הגדילו את המומנטום שלכם ע"י מעקב אחר כל מי שעוקב אחריכם, מתן תגובה מהירה לכל מי שפונה אליכם או מתייחס למותג שלכם באחת השיחות המתנהלות, מבלי להיות מכירתיים מידי.

10. נסו לשפר ולחדד את איכות התכנים שאתם מפיצים בטוויטר, תוך שיפור היחסים שאתם בונים עם גולשים אחרים ובאופן כללי, חשבו תמיד כיצד תוכלו לשפר את הנוכחות שלכם במדיום הזה.

הדו"ח ניתן לצפייה בגרסה הדיגיטאלית כאן, אפשר כמובן גם לשמור עותק אצלכם במחשב ואף להדפיס אותו. הוא אמנם ארוך אך אפילו דפדוף מהיר בו מעלה נקודות רבות למחשבה.

אשמח לשמוע את חוות דעתכם ל-3 הנקודות העיקריות שציינתי, במיוחד לגבי ההשלכות שלהן על הדרך שבה משווקים משתמשים במדיה חברתית כיום. מה עוד אפשר לעשות כדי לעורר את אמון הצרכנים ברשת? איך ניתן להבליט את היתרונות הרבים שיש למדיה חברתית על פני מדיה אחרים (כגון טלוויזיה) ולהפיק מהם הרבה יותר.

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.