בשנים האחרונות המושג "עיצוב רספונסיבי" (Responsive Design) הפך למושג פופולרי במיוחד השגור בפי כל מי שעוסק בתכנון, עיצוב ובניית ממשקי משתמש (בדגש על הצורך ביצירת חווית משתמש קונסיסטנטית במעבר בין מסכים שונים). ייתכן שהגיע הזמו לקחת את החשיבה הזו מספר צעדים קדימה, בעיקר לאור ההרחבה של סוגי המסכים שכולנו צפויים לצרוך אותם בשנים הקרובות, החל מטכנולוגיה לבישה ועד מדיה דיגיטלית שתפגוש אותנו בסביבה האורבנית במקומות שכיום אנחנו אפילו לא מדמיינים אותה כאפשרית.

בפאנל שהתקיים בכנס SXSW 2014 שנערך השנה ביוסטון טקסס, התייחס בדיוק לסוגיה הזו מי שאחרי על חווית המשתמש ב- Netflix ולמעשה הפציר במעצבים, מאפיינים ומפתחים לחשוב הרבה מעבר לקונטקסט של המסכים הקיימים. החשיבה כיום מתמקדת בעיקר במעבר הממשקי שבין ה- Web הנייח לבין המובייל (וזה כולל כמובן סמארטפונים וטאבלטים) ויש מקומות שבהם התחילו קצת להתייחס לשעונים חכמים, למרות שבשלב הזה מדובר בעיקר בקונספטים ראשוניים.

ההערכות הן שבשנת 2015 יהיו בעולם כ- 22 מיליון שלטי חוצות דיגיטליים שיגיעו במגוון רחב של גדלים וצורות (החל משלטי חוצות ב- Time Square ועד שלטים קטנים יותר שיוצבו משירותים ציבוריים). עד שנת 2016 צפויים להיות כ- 171 מיליון מחשבים לבישים (Wearable Devices") שיגיעו גם הם במגוון רחב של גדלים וצורות, החל משעונים חכמים, משקפיים דיגיטליים, ציוד ספורטיבי ועוד. כדי לייצר חווית משתמש למוצרים שלמעשה בכלל לא קיימים היום, נדרש לעשות Switch מחשבתי ובמקום לדבר על עיצוב רספונסיבי, אולי הגיע הזמן לדבר על "Reactive Design".

מה זה "Reactive Design" ומה ההבדל בינו לבין עיצוב רספונסיבי?

אם נחזור רגע לתחזיות שמתייחסות למגוון רחב של מוצרים ופלטפורמות דיגיטליות שימלאו את חיינו בשנים הקרובות, "עיצוב מגיב" מייצג צורת חשיבה אסטרטגית המעניקה משמעות ומשקל להקשר (Context) של הצרכן ופחות לסוג המסך הניצב מולו באותה נקודת זמן.

מצורפת המצגת הבאה מתוך הפאנל בכנס. המצגת מתייחסת לצורך בשינוי תפיסתי במושג "ממשק משתמש" ומנסה להבין כיצד השילוב של מכשירים/ מסכים חדשים לבין התוכן הרלוונטי של המשתמשים משפיע על תהליך התכנון של ממשקי משתמש. לדעתי מדובר בדיון מרתק ושבנקודת הזמן הזו כמות השאלות גדולה בהרבה מהתשובות הזמינות. יחד עם זאת, אנחנו עומדים בפתח של תקופה מרתקת ומאתגרת במיוחד, בעיקר לאור גל המכשירים החדשים שעומדים להיכנס לחיינו (בדגש על שעונים חכמים, גאדג'טים לבישים וכמובן השיחה סביב החיבור שבין מסכים דיגיטליים, ממשקי משתמש והרכבים שלנו).

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.