___________________________________________________________________________
גוגל הכריזו השבוע על מוצר חדש שנקרא: "Google + Commnites", שירות Social חדש שמאפשר למעשה לכל אחד מאיתנו ליצור או להצטרף לקהילות בכל נושא או תחום ולהשתתף בשיחה סביבו.  בין אם אתם פעילים בגוגל פלוס ובין אם לא, חשוב להדגיש קודם כל שלמרות הציפיות ההשארות וניחושים – גוגל פלוס היא בפירוש לא רשת חברתית. גוגל פלוס לא אמורה להתחרות בפייסבוק בטוויטר או אפילו באינסטגרם, אלא מהווה קישור דיגיטלי רוחבי ומעמיק בכל המוצרים ה"גדולים" של גוגל לרבות Gmail, יו-טיוב, שירות המפות וכמובן מנוע החיפוש או יותר נכון – תוצאות החיפוש. גוגל השקיעה וכמובן ממשיכה להשקיע משאבים אדירים בשילוב כלים דיגיטליים שהם על טהרת ה- Social לאורח ולרוחב של כל הכלים המרכזיים, וזה כולל את אפליקציות המובייל שלה.

גוגל והשליטה בידע

מבלי להישמע ציני, חלילה, חשוב גם לזכור שהלחם והחמאה של גוגל היא מערכת הפרסום והשיווק שלה. למעשה יכולת השליטה של גוגל בידע הזמין ברשת הוא הכוח המניע את גלגלי המערכת המשומנת הזו שמייצרת כידוע הכנסה לא צנועה בכלל. ידע הוא כוח ובמקרה של גוגל הידע שווה לא מעט כסף. זו הסיבה שמניעה את גוגל לפזול לכיוונים רבים כ"כ במטרה אחת ויחידה – לשלוט במידע שעל בסיסו יוצגו תוצאות חיפוש ממוקדות ואיכותיות יותר שמהוות בעצם את הבסיס לפלטפורמת הפרסום. דוגמה טובה שיכולה להסביר את זה היא פרויקט ה-" Google Wallet". גוגל אפילו הצהירה בעבר שאין לה שום כוונה להיכנס לתחום הסליקה והתשלומים הדיגיטליים, אך בכל זאת משקיעה משאבים אדירים בארנק הדיגיטלי שלה – מאותה הסיבה שציינתי לעיל: מידע. תחשבו על זה שבתיאוריה כל עסקה וכל חיוב שיעבור בידי גוגל ירשמו בשרתיה, מה שיאפשר לה לדעת לא רק מה כל אחד מאיתנו חיפש או באיזה מוצרים צפינו, אלא גם מה בפועל כל אחד מאיתנו קנה. ההזדמנויות העסקיות הנובעות משליטה במידע רגיש ואישי כ"כ הן חסרות גבולות.

קהילות דיגיטליות – עבור כל האנשים שאתם צריכים להכיר 

אבל בואו נחזור לנושא הפוסט, ה- "Communities". כפי שגוגל פרסמו בבלוג הרשמי שלהם השבוע, המטרה היא לאפשר לכל אחד מאיתנו לקחת חלק פעיל סביב קהילות ותחומי עניין משותפים ובהזדמנות זו גם להכיר אנשים חדשים. לדעתי הסיסמא השיווקית של המהלך מסכמת אותה בצורה טובה: "עבור כל האנשים שאתה צריך להכיר". הקהילות מאפשרות לכל אחד ליצור קהילה חדשה משלו סביב כל נושא באשר הוא (הקהילה יכולה אפילו להיות מקום מפגש חברתי שבו בני משפחה המפוזרים במיקומים גאוגרפיים מרוחקים יכולים לשמור על קשר), או לחפש ולהצטרף לקהילה קיימת. חשוב לדעתי לשים לב שמדובר בעצם במקום מפגש דיגיטלי שאינו מתרחש בפרופיל האישי שלנו או בעמודים עסקיים, אלא בערוץ עצמאי הזמין, במידה ומקימי הקהילה מעוניינים בכך, לכל אחד ברשת.

Google + Commnites__________________________________________________________________
אחרי שהקהילה מוקמת אפשר ליצור נושאי שיחה המשתייכות למגוון נושאים, כשכל אחד יכול להצטרף לשיחה וכמובן לשתף תכנים עם חברי הקהילה. בסיס הרעיון הוא שלהבדיל מהנוכחות בפרופיל האישי שלנו ( או העסקי לצורך העניין), לכל אחד מאיתנו יש תחומי עניין מגוונים סביבם היינו רוצים לשתף ולקבל מידע מאחרים, ולא בהכרח אותו שיח אמור לקרות בפרופיל האישי שלנו. לדוגמה, אם אני חובב בישול ונוהג לצלם ולשתף תמונות של המתכונים שלי או אפילו מעוניין לקבל מאחרים מתכונים מעניינים, סביר שהמידע הזה  לא יעניין בהכרח את רוב החברים בפרופיל האישי שלי. זה לא אומר שהצורך שלי להכיר אנשים ששותפים לתחביב הבישול לא קיים ועל הצורך הזה בדיוק עונות הקהילות של גוגל.

קונספט הקהילות לא חדש? 

חשוב לציין שקונספט הקהילות (או הקבוצות לצורך הדיון) אינו חדש ולמעשה אפשר להתייחס לקבוצות של פייסבוק ככלי Social שנותן מענה לצורך הזה בדיוק. יש אנשים שיגידו שפורומים מספקים להם מענה נוסף וששם הם מקבלים בדיוק את התכנים שמעניינים אותם תוך כדי אינטראקציה עם גולשים אחרים. הייחוד של הקהילות של גוגל, אם כן, מתבטא באותה שליטה במידע שהתייחסתי אליה בתחילת הפוסט: אסטרטגיית ה- Social של גוגל יוצאת מנקודת הנחה שככל שהיא תציע יותר כלים דיגיטליים שיאפשרו לגולשים ליצור, לשתף ולהיחשף למידע שמעניין אותם כך המידע שיעבור באותם ערוצים יגבר ויתרום לכוחה של גוגל כמעצמת מידע שגם יודעת להפוך אותו לכסף. תוסיפו לכך את היכולת לחבר ובעיקר לשלב את התוכן של הקהילות הללו בכלים החזקים הנוספים של גוגל, והנה קיבלתם מכונה משומנת של מידע.

אחד החסרונות במוצר הקהילות, לפחות בשלב הנוכחי הוא אי התמיכה באפליקציות המובייל של גוגל. המשמעות היא שגם אם אתם יוצרים או שותפים לקהילה כלשהי שמעניינת אתכם, לא תוכלו "לקחת אותה אתכם" (ON THE GO) למרות שהגיוני שגוגל יתמכו בקהילות בעדכונים הקרובים של האפליקציות. אתם יותר ממוזמנים ללחוץ על כפתור ה- g+ בתחתית הפוסט ולעזור להפיץ אתו ברחבי הרשת, הודות לגוגל. 

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.