………………………………………………………………
בחודשים הקרובים יחצו באופן קבוע מספר החיפושים ב- Google Maps המתבצעים באמצעות טלפונים סלולריים ומכשירי מובייל אחרים (טאבלטים) את מספר החיפושים המקביל שמבצעים דרך מחשבים ניידים ונייחים כאחד. הגורם למהפך הזה הוא כמובן השימוש ההולך וגדל בטלפונים חכמים המשולבים GPS וחיבור לאינטרנט מהיר – עד כאן ברור לכולנו.

קצת נתונים:

  1. אפליקציית  Google Maps הותקנה ע"ג יותר מ- 200 מליון (!) מכשירי מובייל ברחבי העולם.
  2. השימושים העיקריים בשירות הם, כמה מפתיע – להגדיר ניווט ליעדים רצויים וגם ככלי עזר לצורך התמצאות באזור מסויים.
  3. הפעולות האלו מתבצעות תוך כדי תנועה בהיקף גובר דרך סמארטפונים ומכשירי מובייל הכוללים חיבור לאינטרנט מהיר ושירותי – GPS –זאת בניגוד לחיפוש מקדים דרך המחשב בבית או במשרד.
  4. כ- 40% מכלל החיפושים שמתבצעים ב- Google Maps מגיעים מטלפונים סלולריים – שזהו נתון מדהים שמעיד על מגמה ברורה. במהלך הסופ"ש למשל – היקף החיפושים דרך סמארטפונים מטפס לכ- 50%!

מודל עסקי חשוב שגוגל השיקה לאחרונה (המשתלב בצורה מדהימה עם Google Maps והנתונים שהוצגו לעיל) הוא –  Google Places"" – שירות פרסום והמלצות חברתי/ קהילתי של בתי עסק וחנויות מבוסס מיקום והמלצות גולשים. השירות מאפשר לכל בעל עסק לקדם אותו דרך שירות Google Maps ובכך לאפשר לכל גולש לשתף ולהמליץ על בתי עסק עם חברים.

שירות נוסף שגוגל השיקה, מעניין וחשוב לא פחות הוא Google Offers"" – שירות קופונים והטבות שמתחרה למעשה ב- ""Grupon – ענקית הקופונים הגדולה בעולם (הפועלת גם בארץ). לאחר ש"גרופון" דחתה הצעה של "גוגל" לרכוש אותה לפי שווי של 6 מילארד (!) דולר, גוגל קיבלה החלטה להקים שירות קופונים משל עצמה. כמובן שמתחרה עיקרי נוסף בתחום הוא שירות "Facebook places" שגם מולה גוגל תתחרה על השליטה בעולם הקופונים וההטבות.

היתרון היחסי של גוגל – בהסתכלות הרחבה יותר מתבססת על שילוב כלים ושירותים: אפליקציית Google Maps הפופולארית  + Google Places  שלמעשה מעודדת בעלי עסקים להעלות את העסק שלהם לשירות המפות ולמשתמשים להמליץ לאחרים על בתי העסק שהם אוהבים + Google Offers שהיא פלטפורמה של קופונים והטבות מבוססת מיקום: כל אלו מתלכדים לידי שירות כולל 360 שמציעים מעטפת לחיים On The Go עם הסמארפון שלנו ביד.

דוגמאות לשימושים אפשריים במוצרים החדשים של Google:

–  לקבל עדכונים לגבי בתי עסק בקרבת המקום שלי.
– לקבל הטבות והצעת מאותם בתי עסק בסביבה שלי ו/או המלצות של חברים שלי על בתי עסק שנמצאים בסביבה שלי או במיקומים גיאוגרפיים רחוקים יותר המדורגים גבוה (נניח בזמן טיול משפחתי).
– כל בעל עסק יכול להציג את עצמו ע"ג האפליקציה ובכך להנות מנוכחות דיגיטלית נוספת (פרסומית לכל דבר) ובהמשך גם להציע הטבות ומבצעים משל עצמו.
– גוגל לומדת את הרגלי הצריכה שלנו ויכולה להמליץ לנו על הטבות ומבצעים/ בתי עסק לפי תחומי העניין שלנו

לבסוף (לפחות נכון לרגע כתיבת המייל שלפניכם), גוגל השיקה בשבוע שעבר את "Google Wallet": החזון שלה לארנק דיגיטלי המאפשר לבצע רכישות באמצעות הסמארטפון שלנו.

שירות Google Wallet מתבסס על טכנולוגיה שנקראת NFC (Near Field Communication) המאפשר להעביר נתונים בצורה מאובטחת בטווח פיזי של ס"מ בודדים. פעולת החיוב מתבצעת ע"י החלקת המכשיר ליד קורא אלקטרוני חכם שממוקם בנקודות המכירה בחנויות ובבתע עסק. המשמעות של השימוש בארנק של גוגל הוא הפיכת השימוש במזומן ובכרטיס אשראי למיותר (בחלק מהרכישות שלנו לפחות) – אך החזון ברור: את כל הפעולות שלנו בעתיד נבצע דרך הסמארטפונים שלנו. בהמשך הטלפון יתמוך גם בכרטיסי מועדוני לקוחות ועוד שימושים.

אם לוקחים בחשבון את מגוון המוצרים הללו, כולל Google Wallet שיפעל בנוסף לשירותי המיקום, הטבות וקופונים ובתי עסק – המשמעות היא שכשנגיע לבית העסק שמצאנו דרך אפליקציית המפות / חבר המליץ לנו עליו כי יש שם קופון אטרקטיבי, במעמד הרכישה לא נצטרך להוציא שטר או כ.אשראי, פשוט נעביר את הטלפון ע"ג הקורא החכם ונשלם דרך הטלפון.

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.