……………………………………………….
בדיוק היום לפני שנתיים (23.10.2008) העלתי את הבלוג שלפניכם לאוויר ופרסמתי את הפוסט הראשון שלי. חבר חכם פעם אמר לי בהקשר של בלוגים, שהחכמה היא לעבור את מחסום השנה, כיוון שרוב הבלוגרים נוטים להפסיק את הכתיבה בסביבות שנה לאחר ההשקה, חלק נוטשים את הבלוג עקב חוסר התמדה בכתיבה, אחרים בגלל עומס בלתי מתוכנן ואחרים בגלל חוסר ברעיונות לכתיבה. לאור הנחה זו אני שמח לחגוג שנתיים שלמות של כתיבה ופרסום תכנים שעינינו אותי לפחות, בתקווה שהצלחתי לעניין, לפחות בחלק מהמקרים, גם קוראים נוספים.

כשהעלתי את הבלוג לאוויר ידעתי רק מהו הכיוון הכללי עליו ארצה לכתוב בבלוג, ז"א ידעתי שהוא יעסוק באינטרנט אך לא התמקדתי בתחום מסויים. באופן טבעי, במקביל לחברות ולמקומות בהן עבדתי, אנשים שהכרתי ותחומי עניין חדשים שגיליתי, כל אלו ואחרים השפיעו עלי בשלבים שונים של הכתיבה, ואפילו אפשר לזהות את השינויים ע"פ הפוסטים שהעלתי. כאמור, חלק מהפוסטים עוררו עניין ואפילו דיון מצד גולשים וקוראים, ואחרים קצת פחות. למרות הכל אני חייב להודות שאני חש סיפוק רב בכל פעם שפוסט שפרסמתי זוכה לעניין רב בקרב קהל רחב של גולשים, להפתעתי דווקא פוסטים שלא "בניתי עליהם" יותר מידי עוררו לעתים תשומת לב רבה יותר מפוסטים שהשקעתי בהם המון זמן מחשבה ומחקר.

אחד האתגרים המשמעותיים ביותר שכל בלוגר נתקל בו ולומד להתמודד איתו במהלך הכתיבה הוא רעיונות לכתיבה או מחסום יצירתי, תלוי איך מסתכלים על זה. היו תקופות (ועדיין יש) בהן מרוב רעיונות אני לא יודע על מה לכתוב קודם, וישנן תקופות אחרות בהן עומס בעבודה או בחיי האישיים הובילו לכך שפשוט לא היה לי זמן או רעיונות טובים לכתוב עליהם. במילים אחרות קצב הכתיבה ופרסום התכנים תלוי מוזה לחלוטין, לפחות במקרה שלי.

עם העליה לאוויר כתבתי בעיקר על נושאים שקשורים לניהול פרויקטים, עבודה מול לקוחות בתחום האינטרנט וכו', ומהר מאוד הבנתי שאחד התחומים שמאוד דיברו עלי ועניינו אותי הוא עולם המדיה החברתית. כתבתי לא מעט פוסטים על תחום המדיה החברתית, ניתחתי אספקטים רבים ומגוונים בתחום, אתרים חדשים, כלים ורעיונות. תחום המדיה החברתית ממשיך להלהיב אותי גם היום, בעיקר בגלל העובדה שהוא מציע חיבור ישיר בין גורם בודד (מותג, ארגון, אדם פרטי או גוף מסחרי) לבין קהל היעד שלו (עד כאן אין חידוש מסעיר) אך בעיקר מאפשר תקשורת דו כיוונית גם מקהל היעד בחזרה! לפתע מותגים וגופים מסחריים צריכים לחשוב ולתכנן היטב כל צעד, התבטאות ומסר פרסומי שמופנה כלפי הנמענים שלהם. עצם היכולת של כל אחד לכתוב ולהגיד כל דבר, כמעט על מותגים, חברות ועסקים העביר באופן חסר תקדים את הכוח לגולשים הפרטיים.

לא עוד שיגור מסר פרסומי בשעת צפיית השיא, סוג של "שגר ושכח", אלא צורך לתכנון וביצוע מקצועי, מוקפד ויותר מהכל – כנה מול קהלי היעד שהפכו בכל התהליך לבררנים, חשדנים ולהרבה פחות סובלניים ונאמנים. ההתעסקות הרחבה בעולם המדיה החברתית יצרה גם התמחויות ונישות מקצועיות לאנשים רבים שגילו שילוב של כשרון, חשיבה מחוץ לקופסא ויצירתיות לנכס את הכלים והפלטפורמות הזמינות ברשת לטובת שיפור השיחה על מותגים ברשת. כמו בכל תחום, יש כאלו שיודעים לעשות זאת טוב יותר מאחרים. בהקשר הזה התחברתי מאוד לכל נושא התכנון והביצוע של אסטרטגיה ברשת המהווה עולם ומלואו.

תחום נוסף שמאוד קרוב לליבי ולכן באופן טבעי בחרתי להרחיב את הכתיבה עליו בבלוג הוא תחום אפיון חווית משתמש (UX). עסקתי ואני ממשיך לעסוק רבות בעולם המופלא של תכנון ועיצוב ממשקי משתמש, הן במסגרת המשרות שמילאתי ושאני ממלא גם היום וגם במסגרת הרחבת הידע המקצועי בכל הזדמנות שיכלתי. מבלי להתכוון נשאבתי לעולם אפיון חווית המשתמש במסגרת הפרויקטים הראשונים שלקחתי בהם חלק ואני חייב לציין שלמרות כל הידע והניסיון שצברתי יש עוד הרבה מה ללמוד. המאפיין שבגללו אני כ"כ אוהב את התחום הוא הדינאמיות בו הכל פועל.

מה שנכון להיום כבר יהיה מיושן מחר, כלים, טכנולוגיות, פלטרפומות ואפילו טרנדים באים והולכים, אבל פיצוח אפקטיבי של חווית משתמש והמאפיינים הבסיסיים שמרכיבים אותו נכונים תמיד. הבנה אמיתית של חווית משתמש נובעת קודם כל מההבנה של מכלול הצרכים של אלו שישתמשו בממשק, ולא בהכרח המתכננים שלו שותפים לצרכים אלו.

לסיכום, כתיבת הבלוג מעניקה לי באופן אישי סיפוק רב הן ברמה המקצועית והן ברמה האישית. הבלוג עזר לי להכיר אנשים שונים הפועלים בתחומים מגוונים בעולם האינטרנט, דבר שלא היה קורה לולא הייתי כותב אותו. בעיקר הבלוג עזר לי לגלות המון דברים חשובים על עצמי, על תחומי העניין שלפעמים מתחלפים ומתרעננים, על החולשות והחוזקות שלי, על רעיונות ותובנות שהגעתי אליהם ועוד. מקווה שיהיו לי האנרגיות ובעיקר הרעיונות להמשיך ולפרסם עוד המון פוסטים גם בנושאים שלא כתבתי עליהם עד היום. ומעל הכל, תודה לאשתי המדהימה שמקבלת בפרגון ובהבנה אמיתית את התקתוקים על המקלדת בשעות לילה מאוחרות, שהם בשבילי לפחות, האידיאליות לכתיבה.

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.