…………………………………………………..
עולם המדיה החברתית מאופיין בהתפתחות מתמדת ומהירה במיוחד. כולנו נחשפים בתדירות גבוהה לאפליצקיות ולחידושים הטכנולוגיים האחרונים בתחום, שיכולים בפרק זמן קצר במיוחד להפוך ללהיט הבא שיכבוש את העולם (עולם הדיגיטל לפחות) או שיעלמו באותה מהירות בה נחשפו. חברות ומותגים עוקבים בדריכות אחרי כל שירות ורעיון חדש במטרה לנסות לפחות לזהות האם המוצר או המגמה החדשה היא אכן מגמה חזקה בעלת פטנציאל לסחוף את הרשת, או מוצר מעניין אבל חסר מעוף שיעלם באותה המהירות שבה היא הופיעה. המכנה המשותף לכל מפתחי השירותים החברתיים החדשים כמו גם אלו שעוקבים אחריהם הוא – לחפש את הפלטפורמות והכלים החדשים שיאפשרו למותגים לתקשר באופן ישיר, איכותי, מעניין ורחב יותר עם קהלי היעד שלהם. ייתכן שכל או חלק מהשירותים/ כלים הבאים לא יתאימו לאופי ולסוג המוצר שלכם אבל עדיין כדאי לכם ללמוד אותם ולשמור את היד על הדופק כדי שתמיד תהיו הראשונים שמאמצים את הכלים שישרתו את המטרות שלכם בצורה הטובה ביותר. אז מה המגמות החדשות והחמות ביותר שיכבשו את הרשת בתקופה הקרובה?
1. אפליקציות מבוססות מיקום (מגמה ראשונה בסדרת פוסטים חדשה):
אחת המגמות הלהטות ביותר ברשת ובאפליקציות סלולאר הן שירותי התוכן מבוססי מיקום. פרסמתי פה בבלוג לפני מספר שבועות פוסט שלם שעסק ב-foursquare, שהיא אחת מהרשתות החברתיות החמות ביותר בשוק המוערכת בשווי של כ- 100 מליון דולר! במשפט אחד, foursquare הינה אפליקציית סלולאר שניתן להתקין ע"ג סמארטפונים ולעדכן מהשטח בכל מקום בן אתם נמצאים, לשתף זאת עם חברים בפייסבוק וטוויטר, להמליץ לאחרים על מקומות שהייתם בהם ועוד. הייחוד של foursquare הוא באפשרות לכל משתמש לזכות בדמוי פרסים למי שביקר במקום כלשהו הכי רבה פעמים ועוד…לסקירה נרחבת יותר אתם מוזמנים לקרוא את הפוסט הבא כאן.

אבל foursquare לא לבד. לאחרונה גם טוויטר הוסיפו לשירות הציוצים שלהם אפשרות לשלב בציוצים מידע אודות המיקום הנוכחי בו אתם נמצאים. כמובן שאת כל עדכוני המקום תוכלו לשתף בו בזמן גם בפייסבוק (שגם הם הכריזו לאחרונה שהם מתוכנים להשיק שירותים מבוססי מיקום בעצמם…). אפליקציית סלולאר נוספת שמתחרה ב-foursquare היא Gowalla, הניתנת להורדה והתקנה ע"ג מכשירי אייפון, בלאקברי, אנדרואיד ופאלם. בדומה פורסקוור, גם gowalla מבוססת עדכוני מיקום הנקראים Check Ins הניתנים לשיתוף עם חברים, המלצות ועוד. אפילו Google השיקו שירות סלולאר מבוסס מיקום משלהם, "Google Latitude" שכמה מפתיע, לא זמין בישראל….


…………………………………….

באופן כללי, שירותי המיקום הם כלי שיווקי מדהים עבור עסקים ומותגים גדולים כקטנים. החיבור בין לקוחות המבקרים פיזית בנקודות המכירה ובאים במגע ישיר עם המוצר או המותג מייצרים אין ספור הזדמנויות חדשות ונפלאות לתקשר ישירות עם הלקוחות. בפוסט בו סקרתי את foursquare תיארתי מגוון רחב של אפשרויות שיווקיות באמצעותן עסקים יכולים להתשמש בכלים מבוססי מיקום אלו ובכך ליצור אינטראקציה מרתקת עם קהלי היעד שלהם. זוכרים למשל את כרטיסי הניקוב שמקבלים ברוב בתי הקפה המציעים קפה חינם על כל 10 ניקובים? למעשה הם עדיין קיימים, אפילו קיבלתי כרטיסיה כזו אתמול כשקניתי כוס מיץ טבעי בדוכן בת"א. ברגע שקיבלתי את הכרטיסיה חשבתי לעצמי שזה למשל יכול להיות אחלה שימוש בשירות מבוסס מיקום! עסקים יכולים להציע למעדכנים משקה חינם על כל 10 ביקורים במקום!

אי אפשר לדון באפליקציות מבוססות מיקום מבלי להתייחס לנושא הפרטיות. בכל פעם שסיפרתי לאנשים על foursquare כל שירות אחר שכולל עדכון ב- Live על מיקומי הנוכחי, היו כאלו שמייד התרעמו ודחו את הרעיון לפיו בעצם העדכון והשיתוף אני מוותר על הפרטיות הבסיסית שלי ומשתף אותה לא רק עם החברים והעוקבים שלי, אבל גם עם בעלי עניין מסחרי. אז נכון שהחיסרון העיקרי בשימוש באפליקציות מבוססות המיקום הוא ויתור מסויים על הפרטיות, אך התשובה לי למבקרים היא זו: בדומה לאבולוציה של הרשת בכלל ושל עולם המדיה החברתית בפרט, גם שירותים מבוססי מיקום (חבל שאין קיצור נוח יותר לביטוי הזה…) נוצרו בעקבות השימוש בפלטפורמות שיתוף תוכן גולשים אחרות (פייסבוק, טוויטר ואף כלים ושירותים מקומיים אחרים). תחשבו על זה: מדיה חברתית מבוססת על שיתוף תכנים מכל הסוגים: תוכן מקורי שאנחנו מייצרים, קישורים לתוכן אחר שאהבנו ובחרנו לשתף אותו עם אחרים, שיתוף בדעות אישיות על החיים וארועים מסוגים שונים.

לכן, אין זה מפתיע שבאופן טבעי לחלוטין נוצרו אפליקציות ושירותים המאפשרים לעדכן ישירות מהמקום בו החוויה מתרחשת. אם עד לא מזמן כולנו ישבו במסעדה או השתתפו באירוע כלשהו ובחרנו לשתף בטוויטר או בפייסבוק על האירוע, מדוע אנשים מופתעים כיום משירותים שמציעים עדכון ישיר ומיידי? חלקו השני של התשובה למתנגדים היא זו: כולנו אנשים בוגרים ובעצם הבחירה שלנו להשתמש ולחוות את עולם המדיה החברתית אנחנו חייבים להיות מודעים לעובדה שמישהו, אי שם קורא את מה שבחרנו לשתף. זה עד כדי כך פשוט. בין אם זו תמונה, סרטון, דיעה, תוכן או מיקום. עצם זה שבחרנו לעדכן ברשתות החברתיות עם תוכן מסויים, בין אם הוא קשור אלינו או שלא, אנחנו נדרשים להפנים את העובדה שאנשים אחרים יקראו ויצרו אינטראקציה בחזרה.

אשמח לשמוע את דעתכם בנושא. האם אתם נמנים עם אלו שבוחרים להשתמש בשירותים המבוססים מיקום או מהמתנגדים להם? אשמח לשמוע למה (מכל סוג של קבוצה). אני מזמין אתכם לבקר ולחזור בקרוב לבלוג ולקרוא את הפוסט הבא בסדרה.

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.