_______________________________________________________________
כשמנכ"ל ויזם פייסבוק, מארק צוקרברג אישר את רכישת הסטארט-אפ הלוהט "אינסטגראם" לפני מספר שבועות (חברה המונה כ- 9 עובדים בלבד אבל כבר הספיקה לצבור עדת מעריצים הגדולה מאוכלוסיית מדינת ישראל פי 5 לערך) הוא העביר במקביל מסר חשוב לתעשייה שלמה של יזמים צעירים ורעבים שחולמים על הצלחה בסדר גודל דומה: עצם הרכישה העניקה ליזמים ברחבי העולם תקווה שאחרי כל העבודה הקשה שהם השקיעו בפיתוח הרעיון העסקי שלהם, אולי הסטארט-אפ שלהם יהיה הקניה הבאה של צוקרברג (או של Google, או כל חברה אחרת). משהו בהצלחה המטאורית של "אינסטגראם" ובעצם הקניה שלה כוללת בתוכה הבטחה לרבים אחרים.

מאמר מרתק שקראתי באתר Fast company (ושנכתב ע"י אהרון שפירו, הבעלים והמנכ"ל של סוכנות הדיגיטל הבינלאומית HUGE שאני באופן אישי מאוד מעריך ואוהב)  עוסק בדיוק בנקודה הזו: כיום, יותר ויותר חברות מקשת רחבה של תחומים יכולות להתעורר בוקר אחד ולגלות שסטארט-אפ חדשני ומבריק שובר להם את שוק הפעילות בו הם שלטו ביד רמה עד לפני רגע. למרות האיום הפוטנציאלי הזה, עדיין חברות רבות משקיעות משאבים אדירים בלדבר (בעיקר) על החשיבות של החדשנות העסקית והשיווקית במטרה להמשיך ולהוביל את השוק, אך בפועל לא באמת נוקטות בצעדים כדי ליישם את התיאוריות והערכים שכבר הפכו לבאזז וורדס פופולאריות, וכך למעשה נשמר הסטאטוס קוו.

זאת הסיבה המרכזית שבגללה חברות וארגונים רבים נכשלות ביצירת חדשנות אמיתית. רובן עסוקות בלעשות את מה שהן צריכות ואמורות לעשות, ומשאירות את החדשנות להירהורי סוף השבוע.

בגלל הסיכון בעצם החדשנות (אחרי הכל, הם די הולכים יד ביד), יש למעשה הגיון בשמירת הקיים. הרי חברות רבות מתמחות בלעשות דבר אחד יותר טוב מאחרות, כל מבנה החברה מעוצב כדי לעשות בדיוק את זה, אז מדוע להסתכן בהרפתקאות שתחילתן אולי ברורה אבל נקודת הסיום רחוקה מלהיות מוגדרת.

אבל, וזה אבל חשוב – צריך לזכור את האיום התמידי שמחכה לכל ארגון מעבר לפינה. זוכרים את הסטארט-אפ החדשני והשאפתן? זוכרים את סופי השבוע בהם הרהרתם על ערך החדשנות, זרקתם רעיונות בראשכם, דמיינתם את המצגת המגניבה שתציגו בפני ההנהלה ביום ראשון, אבל בזה ערך החדשנות הסתכם? עכשיו תדמיינו את החבורה של האנשים שהזמן הפנוי היחידי שלהם לא רק לחשוב, אלה גם להופיע אל הפועל את הדבר הבא הוא בדיוק באותם סופי שבוע, ושבמקביל לעבודתם הקבועה השקיעו לילות כימים בפיתוח הבייבי שלהם. בשונה ממכם, הם לא נכנעו לקשיים שעמדו בדרך. במקום להתפשר על התוצר בגלל מגבלות כאלו ואחרות, הם מצאו את הדרך לעקוף אותן ואפילו להמציא דרכים חדשות. נכון שזה קל יותר להגיד מאשר לעשות, אחרי הכל, אותם יזמים אינם כפופים לבעלי מניות, למגבלות משפטיות, להחלטות הנהלה מורכבות אך מצד שני צריך לזכור שכל חברה שלא תדאג להישאר רלוונטית ולהמציא את עצמה מחדש (בהיקף כזה או אחר) תמצא את עצמה יום אחד ניצבת אל מול קבוצה של צעירים שאפתנים שהשיגו אותה אל המטרה.

היום, יותר מתמיד, בעיקר בעידן הדיגיטל, האתגרים והתחרות קשה ולכן חשובה יותר מאי פעם. השפע הדיגיטלי מייצר הזדמנויות מגוונות שלא היו קיימות בעבר ורלוונטיות לתעשיות רבות שכיום עדיין לא לוקחות בה חלק. במקום ל"חדש" בסופי השבוע, עצבו מחדש את המבנה הארגוני והתאימו אותה להתמודדות עם האתגרים החדשים.

הנה מספר כלים ודגשים שיכולים לעזור בלהשיג את זה:
_________________________________
מתן אפשרות להתנסות, להיכשל ולנסות שוב: באופן מסורתי, חברות לא ממהרות לעודד לקיחת סיכונים, לכן במקרה שעובד נכשל הוא ירגיש שהקריירה שלו נפגעת, מה שיגרום לו עוד יותר להימנע מלקחית סיכונים (חדשות= סיכון, זוכרים?) וחוזר חלילה. לכן, ארגונים חייבים לגלות סובלנות רבה יותר כלפי ערך החדשנות, ניסיון וטעיה. "אנחנו לא נכשלים, אנחנו פשוט מוצאים דרכים רבות בהן זה לא מצליח!".

הגדרת זמן לחדשנות: בלוחות הזמנים הלחוצים ובעומס המשימות השוטפות קשה לפנות זמן עבור חשיבה חדשנית ושונה. לכן, כל חברה צריכה לעודד זמנים מוגדרים לעשות בדיוק את זה, ולחזק את העובדים לעשות כן במסגרת העבודה (Google עושה זאת ע"י הגדרת זמן חופשי ליוזמות פרטיות).

חינוך והדרכה: חברה שבאמת מאמינה בחדשנות וכנה עם עצמה לגבי הידע והכישורים שיש/ אין לה, תשקיע את המשאבים בהבאת הידע הנדרש, בין אם ע"י גיוס כוח האדם הרלוונטי ובין אם הדרכות וחינוך כוח האדם הקיים ע"י גורמים חיצוניים.

לסיכום, הסיכון בביצוע מהלכים אלו קטנים מהסיכון של לא לבצע אותם כלל. חדשנות נמצאת מחוץ לאזור הנוחות של כולנו. מה זו התמונה שמופיעה פה בפוסט אתם שואלים? זהו ממש המשתמש הראשוני של סטארט אפ "קטן" שהצליח די בגדול שנקרא Twitter. בסופו של דבר הכל מתחיל מרעיון על חתיכת נייר.

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.