__________________________________________________________________
איך הוא גדל! כבר 5 שנים הוא איתנו ונדמה שהוא היה פה תמיד. איך אפשר בכלל אחרת? מסוגלים לדמיין את החיים שלנו בלי מכשיר ה- iPhone? העניין הוא שהבשורה האמיתית לא מתחילה ומסתיימת במכשיר הנחשק עצמו, אלה בקונספט שהוא מייצג, בחזון של סטיב ג'ובס המנוח להמציא מוצר שבאמת טורף את הקלפים מחדש ובהשפעה הרחבה כל כך על עולם הטכנולוגיה, ה- mobile, האינטרנט וכתוצאה מכך גם על החיים של כולנו.

אל תמהרו להגיד, אבל לי יש אנדרואיד (או בלקברי, יש פה כאלו עדיין…?) כי גם אתם מושפעים ישירות מהמצאת האייפון, שאיחד – לראשונה יש לומר, בין מכשיר סלולרי, שעון מעורר, מכשיר GPS, מכשיר ה- MP3 והמצלמה. כל אחד מהשימושים האלו והניכוס שלהם ע" האייפון עתידים לערער שווקים וענפים טכנולוגיים שונים שכן ממשק המשתמש המהפכני מיתר שימוש במצלמת כיס סטנדרטית, בדומה להתעסקות עם מכשיר MP3 נפרד ועוד. למעשה בהכרזה אחת של מכשיר מעולה הצליחה Apple לערער את מעמדן של חברות ענק שחלקן לא השכילו באותה הנקודה להבין שמדובר במרוץ קשה ותחרותי ש- Apple מובילה אותו. מי שלא ידביק את הפער- פשוט יישאר מאחור במקרה הטוב, ובפחות טוב, יעלם מהמפה.

אני זוכר בדיוק איפה הייתי כשצפיתי בסרטון הקונספט הראשון של מכשיר האייפון. כחובב גאדג'טים אמיתי הרגשתי איך העיניים שלי נפערות והדמיון מתחיל לרוץ לאלף כיוונים כשצפיתי בהכרזה של סטיב ג'ובס. מבלי להחזיק אותו פיזית בידיים שלי ובלי להתנסות בו אפילו לשניה, ידעתי באותו הרגע – גם לי יהיה אייפון כזה! ואני מתייחס לתקופה שבה הוא עדיין לא פרץ לתודעת האנושות כולה, לפני שלכל אחד ברחוב היה אייפון, כשהמושג אנדרואיד עדיין ייצג לרוב האנשים דמות בדיונית מאיזה סרט הוליוודי. חשוב לזכור שלמרות שנדמה שהאייפון היה איתנו תמיד, מדובר בסך הכל בחמש שנים. החודש, בדיוק לפני 5 שנים עמדו מאות ואלפי מעריצי חברת Apple (וגם כאלו שעוד לא ידעו שהם מעריצים) בתורים ארוכים לפני חנויות הרשת ברחבי ארה"ב, בציפייה להיות הראשונים שיזכרו לרכוש את המכשיר שעתיד להגדיר מחדש תעשיות שלמות.

מספר עובדות מרתקות על ה- iPhone (וחסרות תקדים יש לציין):

–  9.1.07: סטיב ג'ובס מכריז רשמית על השקת מכשיר ה- iPhone
– האייפון הושק לראשונה באופן רשמי בחנויות Apple ב- 26.9.07
– 10 בספטמבר של אותה השנה, 74 ימים בלבד אחרי ההשקה, Apple מכרה יותר ממליון (!) מכשירי אייפון
– 9.6.08: Apple מכריזה על הגרסה החדשה של האייפון, ה- iPhone 3G הזמינה ביותר מ 21 מדינות
– 11.7.08: ההשקה הרשמית של חנות האפליקציות של Apple, ה- App Store עם כ- 500 אפליקציות המתאימות ל- ios (מה שעתיד להפוך לחנות המקוונת הגדולה בעולם)
–  14.7.08: תוך ימים בודדים Apple מוכרת את – iPhone 3G המליון שלה (!) ומכריזה על יותר מ- 10 מליון הורדות מחנות האפליקציות שלה
– 9.9.08: 100 מליון אפליקציות הורדו מחנות ה- App Store
– 24.4.09: יותר ממילארד אפליקציות הורדו מחנות האפליקציות (בפרק זמן של 9 חודשים בלבד)
– 22.6.09: Apple מכריזה על הגרסה החדשה של האייפון, ה- iPhone 3GS ומוכרת יותר ממליון מכשירים בסופ"ש הראשון!
– 28.9.09: יותר משני מילארד הורדות מחנות האפליקציות של Apple, המציעה יותר מ- 85,000 אפליקציות שונות, יותר מ- 125,000 מפתחי אפליקציות, ויותר מ- 50 מיליון משתמשי ios ברחבי העולם
– 5.1.10: חנות האפליקציות מונה יותר מ-3 מילארד אפליקציות זמינות
– 7.6.10: Apple מכריזה על הדור הבא של מכשיר האייפון, ה- iPhone 4, ומוכרת עד ה- 28.8 יותר מ-1.7 מליון מכשירים
–  7.7.11: יותר מ-15 מילארד הורדות מחנות האפליקציות ע"י קהילה שמונה יותר מ- 200 מיליון משתמשי ios
–  4.10.11: Apple מכריזה על ה-iPhone 4s, מכריזה על מערכת ההפעלה החדשה – ios 5 ועל – iCloud
– 5.3.12: יותר מ- 25 מילארד הורדות מחנות האפליקציות
_____________________________________________________________________________________

סה"כ נכון להיום
: Apple  מכרה יותר מ-217 מיליון מכשירי אייפון. המכשיר זמין ביותר מ- 105 מדינות ונתמך ע"י 230 חברות סלולר. חנות האפליקציות מונה יותר מ- 650 מיליון אפליקציות  אשר הורדו יותר מ- 30 מילארד פעם! חנות האפליקציות הזרימה יותר מ-5 מילארד דולר למפתחי אפליקציות מאז שהושקה.
_____________________________________________________________________________________

                                                                                        (iPhone- הדור הראשון)
________________________________________________________________________________________________________
אבל חשוב לציין שעם השקת האייפון, היו לא מעט אנשים, חלקם עיתונאים המסקרים את עולם הטכנולוגיה או אנליסטים טכנולוגיים ואחרים בכירים מאוד בתעשיית ההיי-טק העולמית שהטילו ספק ביכולת המכשיר לפרוץ ולהפוך לסיפור הצלחה. חלק מאותם גורמים המייצגים חברות ענק (לדוגמה: מיקרוסופט) השקיעו במשך התקופה משאבים אדירים כדי להדביק את הפער עם הטכנולוגיה החדשה ובעיקר – דרישות הצרכנים, בעוד שחברות אחרות נאבקות על הרלוונטיות שלהן כתוצאה מאי קריאת המפה הטכנולוגית והתאמה מיידית לעולם החדש (RIM, יצרנית הבלקברי ונוקיה שעד אותה נקודה שלטה בשוק הסלולר).

להלן מספר ציטוטים של גופי תקשורת ושל בכירים התעשייה, לפני 5 שנים בלבד חשוב להדגיש (אני בטוח שהם מצטערים על הדברים בראיה לאחור):

"ההשפעה של האייפון על העסקים שלנו תהיה מזערית" (מנכ"ל RIM, יצרית הבלקברי)
"האייפון לעולם לא יהווה איום אמיתי על הבלקברי" (מגזין העסקים והטכנולוגיה, ביזנסוויק)
"אין שום סיכוי שהאייפון יתפוס נתח שוק אמיתי, פשוט אין סיכוי לכך!" (מנכ"ל מיקרוסופט, סטיב באלמר)
"תזכרו את מה שאני אומר: האייפון לעולם לא יגיע למכירות של יותר מעשרה מליון מכשירים בשנת 2008" (סמנכ"ל השיווק של מיקרוסופט)
"האייפון מלא פגמים. אפל תמכור כמות מכובדת של מכשירים בשלב הראשון, אך במהרה היקף המכירות יואט" (מגזין PC)
"ההשפעה של האייפון תהיה מינימאלית, המכשיר יעניין רק קומץ קטן של חובבי  גאדג'טים. לנוקיה ומוטורולה אין שום סיבה לחשוש" (בלומברג)


_____________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________

כיצד השפיעה השקת האייפון על חיינו הפרטיים כמו גם על עולם ה- Mobile, תוכן דיגיטלי, יצרני החומרה והתוכנה ועוד:

1. כפי שציינתי בתחילת הפוסט, ההשפעה הראשונה הינה פועל יוצא של מכשיר שהוא לא פחות ממהפכני, המשלב בתוכו נוחות משתמש וממשק שטרם נראה כמותו בשוק הסלולר ובכלל. היום אנחנו יכולים להודות שהמכשיר איחד ואף ייתר בהצלחה את הצורך במכשירים נלווים כגון מצלמה, מכשיר  gps, מכשיר MP3 ועוד. האייפון תמיד עלינו, מחובר 24/7 לרשת האינטרנט וככזה מקל על צריכת התוכן הדיגיטלי בכל מקום וזמן.

2. ההשפעה השניה נובעת מהמצאת ה- App Store: עולם האפליקציות נכנס אלינו בסערה עם השקת חנות האפליקציות של אפל, למרות שהמושג אפליקציה אינו חדש כלל. תעשה שלמה של תוכנות DeskTop היו קימות גם לפני, אך החידוש האמיתי נבע מהחיבור לעולם הסלולר ומהתובנה שרוב הידע והכישורים לא נמצאים כלל אצל עובדי אפל, כי אם בקרב אלפי המפתחים ברחבי העולם. כיום, עם כניסת מתחרים לשוק (כגון אנדרואיד, נוקיה ובקרוב גם מיקרוסופט) חלק אנטגראלי מהחוויה של המוצר נובע מעולם האפליקציות הזמין לבעלי המכשיר לא פחות מהמכשיר עצמו. יש לציין שנוצרה תעשייה שלמה ומשגשגת של חברות המתמחות באפיון, עיצוב ופיתוח אפליקציות לפלטפורמות השונות (בדומה שמנוע החיפוש של גוגל והאלגוריתם שלו יצר תעשייה שלמה של קידום אתרים).

ללא כל ספק, האייפון ותעשיית האפליקציות יצרו זן חדש של חברות סטראט-אפ המתבססות על מוצר בודד שכל כולו – אפליקציית אייפון. היום נדמה שחלומו של כל יזם הוא להמציא אפליקציה שתהפוך בין לילה לפופולארית בקנה מידה עולמי, ומייד לאחר מכן לזכות בהצעת רכש של מיליוני דולרים מצד חברות היי-טק גדולות. חברות כגון: אינסטאגרם, Rovio (ממציאת המשחק הפופלארי Angry Birds) ופורסקוור השיגו הצלחה בקנה מידה עולמי הודות לרעיון חדשני ויצירתי אך לא היו קיימות כלל ללא המצאת האייפון וה- App Srore, ובטח שלא היו זוכות לערוץ שיווק והפצה יעיל וממוקד הזמין בכל מכשיר IOS.

3. בפוסט הקודם שלי פה בבלוג התייחסתי לתופעת ה- FOMO, שהיא הפחד להחמיץ ולא להיות מעודכן ("Fear Of Missing Out") תופעה שמתחזקת והופכת יותר ויותר מוכרת בשנים האחרונות במיוחד לאור השימוש הגובר בסמארטפונים ואפליקציות הרשתות החברתיות המחוברות 24/7 לרשת האינטרנט. תופעות של אובססיה למכשיר האייפון (שלא לדבר על התמכרות של ממש) המתבטא בצריכת רצופה ומסיבית של המכשיר, גם בזמנים ובמקומות בהם הוא לא אמור להיות במשוואה (…) הפכו למוכרות ע"י גורמים רשמיים. לכן האייפון בפרט והסמארטפונים בכלל יצרו גם תופעות לוואי שאינן חיוביות.

4. גוגל, נוקיה, RIM, מיקרוסופט: על הנקודה הזו לבדה אפשר לכתוב ספרים שלמים. ממש כמו באופרת סבון דביקה, עולם ההיי-טק והמובייל היה עד לתהפוכות רבות כל כך בחמש השנים האחרונות כפי שלדעתי לא חוו מעולם. החל מהמלחמה העקובה מדם שבין גוגל לאפל, כאשר סטיב ג'ובס האשים באופן ישיר את אריק שמידט, מנכ"ל גוגל דאז בגניבת רעיון ודרך ביצוע מכשיר האייפון (כמו גם חנות האפליקציות).

טרם מותו צוטט ג'ובס כמכריז שהוא מוכן "ללכת למלחמת עולם באנדרואיד" שנחשב מוצר נחות לאייפון, לטענתו. מאז עברו הרבה אפליקציות בנהר הדיגיטלי וכפי שציינתי בתחילת הפוסט, מנכלים, אנליסטים ואנשי היי-טק שזלזלו בעתיד האייפון מצטערים על הגישה המזלזלת היום. חברות כגון מיקרוסופט, שעומדת להשיק בקרוב את מערכת ההפעלה החדשה שלה לסמארטפונים (ווינדוס פון) התעוררה גם היא מאוחר למשחק, וימים יגידו איזה נתח שוק תצליח החברה לכבוש. עתידה של מיקרוסופט אופטימי ביחס ליצרנית הבלקברי (RIM) שבימים אלו שוקלת לפצל את החברה ל-2 חברות שונות, במסגרת מהלך נואש כמעט לשרוד.

היקף המכירות שלה צנח בצורה קטלנית בשנים האחרונות כתוצאה מחוסר קריאת המפה ויכולת התאמה מהירה למציאות המשתנה. שחקן ענק וותיק נוסף – נוקיה, סובלת מהצטמקות אדירה במכירות וברווחים מסיבה זו בדיוק. שמועות על מכירת החברה לסאמסונג זוכות לביטולים רשמיים ונדמה שהסיכוי היחיד של החברה לשרוד תלוי בשת"פ שלה עם מיקרוסופט, כשזו תספק את החומרה והאחרונה תספק את מערכת ההפעלה החדשה שלה. ימים יגידו. אני רק שואל את עצמי: מתי כבר יכריזו על ה- iPhone 5?

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.