כתבה מעניינת במיוחד התפרסמה השבוע באתר The Marker (ומקורה בעיתון הכלכלי הבריטי – Economist) שעסקה בשאלה: "עתיד השימוש החינמי באינטרנט". הטענה המרכזית העולה מתוך הכתבה היא, עד מתי יוכלו חברות אינטרנט להמשיך לשרוד כלכלית תוך המשך התבססות על מודל השימוש החופשי באינטרנט. ע"פ מודל זה, גישת מקימי האתרים היא לאפשר לגולשים להשתמש  בחינם בכלים המוצעים באתרים (כתיבת בלוגים, שיתוף קבצים, שימוש בתוכנות דוא"ל חינמיות, שיתוף תמונות ווידאו וכו') ולאחר שהיקף הגולשים באתר יהיה רחב מספיק, יוכלו בעלי האתר לייצור הכנסות מפרסומות. הבעיה במודל זה (שהוא לא בדיוק מודל ובטח שלא כלכלי) היא, שהיקף ההכנסות מהפרסומות אינן מכסות את עלויות התפעול של האתרים, ובכך המשך קיומם של האתרים מוטלת ספק.
מציאות זו מעלה מספר שאלות מעניינות לגבי עתיד השימוש בתכנים שעד עכשיו ניתנים בחינם, וגם לגבי המשך קיומן של חברות רבות שפשוט לא יוכלו להמשיך ולהתקיים במתכונת הנוכחית שלהן:

>> האם חברות האינטרנט יאלצו לשנות את המודל העסקי שלהן, ולעבור לשיטת גביית תשלום מהגולשים בגין השימוש באתרים ובתוכן שלהן?
>> כיצד יגיבו הגולשים לדרישת תשלום כזו, שלבטח לא ימהרו לשלוף את הארנקים עבור שירות שעד עתה ניתן בחינם, במיוחד לאור העובדה שכמעט לכל שירות או אתר ישנם מספר עצום של מתחרים באותה קטגוריה (למשל, רק בתחום הווידאו קיים מגוון נרחב של מתחרים: You Tube, metcafe, flix ועוד…) שיעדיפו להמתין ולבחון כיצד יגיבו המתחרים שלהם ולא ימהרו לדרוש תשלום מהגולשים.
>> אילו חברות אינטרנט אכן יצטרכו לסגור את שעריהן עקב היקף ההכנסות המועט?
>> על בסיס מודל ההכנסות הרעוע המקובל כיום, נשאלת השאלה כיצד נדרשות חברות אינטרנט וסטארטאפים חדשים להיערך בטרם ישיקו את השירות החדש שלהם. אילו מודלים חדשים אנחנו עתידים לראות בעתיד הקרוב?

חשוב לסייג את הדברים ולהרגיע כי אין זה אומר שהחל ממחר כולנו נידרש לשלם עבור שירותי האינטרנט שלנו. זה כן אומר שהאתרים שכן ישרדו את המכשול הפיננסי הזה יהיו אלו שיצליחו להמשיך ולממן את הפעילות שלהם מבלי לפגוע בתנועת הגולשים ובפופולריות שלהם. למעשה מדובר כאן בשאלת הביצה והתרנגולת: בהנחה שהאתר/ שירות שלי הוא טוב ואיכותי (ובעיקר- חינמי!) יבואו גולשים רבים וישתמשו בו, אבל הוא יוכל להמשיך ולהתקיים רק במידה ואצליח ליצור הנכסות מפרסום או ממקור אחר. מצד שני, דרישת תשלום מאותם גולשים תגרום להם לנטוש את האתר שלי ולמצוא מתחרים ראויים שלא דורשים, בשלב זה תשלום בגין השירות.

הגוף הבולט ביותר בכוח העמידה שלו בתנאי השוק התובעניים הוא, כמה מפתיע – Google. בעוד שבאתרים ושירותים אחרים הגולשים לא ממהרים להקליק על הפרסומות המופיעות בהם, גוגל עשו מפרסום באינטרנט אימפריה המתחזקת באופן תמידי. עיקר הכוח של גוגל הוא בחשיבה הבלתי מתפשרת אל עבר העתיד: הרחבת תחומי הפעילות באינטרנט המתבטאת ביצירת כלים רבים הניתנים בחינם, אך בו בזמן כוללים בתוכם פרסומות המותאמות אישית בהתאם לתוכן הרלוונטי לגולש.

הדומיננטיות הבלתי ניתנת לערעור של גוגל ברשת יוצרת בשנים האחרונות אנטיגוניזם של גולשים מצד אחד ושל חברות אינטרנט רבות מנגד, כזו שמופנית לרוב אל עבר ענקיות מונופוליסטיות מוכרות לא פחות (מישהו אמר מיקרוסופט…?).

ד"ר יובל דרור (כותב "הגלוב") התראיין בתוכנית של לונדון וקירשנבאום, ובה הסביר מדוע הפרסום באינטרנט לא יכול לעבוד בשביל כולם:



About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.