____________________________________
כמו רבים ברחבי העולם, עקבתי אחר כנס ה- WWDC של הענקית Apple, שהכריזו על מספר מוצרים ושירותים חדשים שיושקו בקרוב. למה שהפך בעיני לסוג של מסורת, חלק מההכרזות החדשות אינן מפתיעות כגון: מערכת הפעלה עדכנית למחשבים הנייחים – Mountain Lion. בעיני אפילו לא מפתיעה ההכרזה על ה- IOS6, הגרסה החדשה של מערכת ההפעלה למכשירי המובייל של Apple. מה שכן מעניין בעיני לפחות הן מספר הכרזות נוספות שגם אם היו שמועות עליהן ברשת ומחוצה לה טרם האירוע אתמול, מספקות היום תמונה כללית מעניינת מאוד. הכותרת של הפוסט שלפניכם אומרת הכל, כי נדמה שההבטחה של מנכ"ל Apple המנוח סטיב ג'ובס כי הוא מוכן "ללכת למלחמה גרעינית ב- Google על עצם העתקת הקונספט של ה- iPhone והשקת מערכת האנדרואיד, לטענתו – נכונה מתמיד! רוצים לדעת איך Apple תעשה זאת (לפחות כשלב ראשון)?

הנה מספר עובדות שיכולות לחזק את הכוונה של Apple לפגוע בבטן הרכה של גוגל, במספר ערוצים שונים:

1. מוצר הליבה של גוגל היה וכנראה שתמיד יהיה – מנוע החיפוש, ולכן אפל מחזקת את "SIRI", שירות החיפוש הקולי המובנה במכשירי ה- IOS5 ושיוטמע בכל המכשירים החדשים. למי שפחות מכיר את SIRI,  מדובר בשירות אפליקטיבי מובנה במערכת ההפעלה של Apple שמאפשר לבצע פעולות שונות במכשיר ע"י פקד קולי, לרבות ביצוע חיפושים בתוך המכשיר (אנשי קשר, יומן, SMS) וכן חיפוש באינטרנט. Apple טענו אתמול שהגרסה החדשה של SIRI תהיה חכמה ומשוכללת יותר ותאפשר ביצוע חיפוש מהיר ואיכותי יותר. הכרזה זו באה אחיר לא מעט תלונות וטענות שהשירות של SIRI לוקה בחסר בלשון המעטה, בעיקר במדינות בהן השפה הרשמית אינה אנגלית. בהקשר שלנו, עצם השכלול של SIRI  מעיד על הרצון של Apple להציע שירות חיפוש שינגס בשליטה הקיימת של Google.

2. שירות המפות החדש של Apple:  אחת ההכרזות המעניינות ביותר (וגם הצפויה ביותר) היא שירות מפות חדש של Apple, שיוטמע במערכת ההפעלה החדשה – IOS6.  "אפל" הציגה בכנס הדגמה של השירות שנראה איכותי ואפשר אפילו לומר משובח באיכותו. השירות יכלול ניווט קולי מבוסס SIRI,  שכבות מידע חברתי בדומה ל- WAZE (ומעניין יהיה לראות את ההתפתחות בכיוון שירותי הניווט החברתי עם כניסתה של Apple למשחק), ועוד. אם כן, שירות המפות של Apple אמור "לפגוע" באפל פעמיים: בפעם הראשונה כמוצר מתחרה ב- Google Maps, שירות שיהיה בילט-אין במוצרי ה- IOS,  ובפעם השניה בעצם באפשרות החיפוש (דרך SIRI) בתוך אפליקציית המפות! משתמשים יוכלו לבצע חיפוש קולי של עסקים מקומיים (כבר הכניסו מליונים רבים של עסקים ברחבי ארה"ב וזו רק ההתחלה) כמו גם שירותים שלא קיימים בחיפוש הקולי של גוגל, כמו למשל- לחפש בסירי מסעדה ולהזמין ישירות דרכה מקומות! אם לוקחים בחשבון את הפופלאריות של שירות המפות באייפונים וב- IPAD, יותר משתמשים יאמצו את שירות המפות החדשות של Apple ולאט לאט יזנחו את Google Maps ואת מנוע החיפוש שלו.

3.  Yelp – האויב המר של Google: כחלק מאסטרטגיית החיפוש משולב המפות של Apple, בחרה החברה לחבור לענקית ההמלצות החברתיות – Yelp ומטמיעה את מליוני העסקים שלה בתוך שירות המפות. בצעד חכם זה Apple משיגה הן יתרון יחסי מול גוגל (חיפוש, בתי עסק ומידע המשולבים כולם במפות), והן מבססת עמדה חזקה יותר מול Google כיוון ש- Yelp כפלטפורמה עתירת מידע חברתי אודות המלצות על עסקים, אתרי בילוי ועוד מהווה יריבה חזקה של Google.

4. אינטגרציה עמוקה מאוד עם פייסבוק (מתחרה כמובן ל- Google +): בדומה לאינטגרציה עם טוויטר אך עמוק יותר – יכולות שיתוף מהיר של תכנים ישירות מה- IOS, הטמעה רחבה יותר של פייסבוק קונקט לאפליקציות NATIVE של אפל ועוד. השילוב של טוויטר ופייסבוק ברמות האלו מהוות מכה קשה לאנדרואיד.

 

5.  ואחרון חביב: שירות Passbook החדש: Apple השיקה שירות חדש המאפשר לשמור כרטיסי מועדון, כרטיסי תחבורה ציבורית, קופונים, כרטיסי קולנוע ועוד, הכל – במקום אחד (במכשיר ה- IOS שלכן כמובן). הרעיון הוא שכל המידע שלכם נמצא במקום אחד, כולל אפשרות לבצע פעולות ישירות מהאפליקציה. אמנם לא מדובר בארנק דיגיטלי ממש, עצם העובדה שאפל פועלת בכיוון מרמזת על תחרות גם בתחום הזה או לפחות מכריזה באופן לא רשמי שהיא שמה על הכוונת את הארנק של גוגל.

 


מה שבטוח – יהיה מעניין!

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.