במסגרת התכנים שאני מסקר פה בבלוג, אחד הדברים האהובים עלי הוא לסקר מוצרים וסטארטאפים מעניינים, וכשמדובר במיזמים ישראליים על אחת כמה וכמה. רציתי להציג בפניכם את "Mekomy", סטארטראפ חדש הפועל בתחום התיירות. את ההצגה של הפלטפורמה אני אשאיר לייזם שעומד מאחוריה – גלעד עוזיאלי. ערכתי עם גלעד ראיון קצר בו הוא משתף בצורה כנה את האתגרים שאיתם הוא התמודד בתהליך העבודה על הקמת המיזם, טיפים למי ששוקל להקים מיזם משל עצמו ועוד שלל תובנות שבאות מניסיון אמיתי בשטח.

היי גלעד, ספר לנו בקצרה – מה זה Mekomy?

Mekomy היא פלטפורמה המקשרת בין מטיילים למומחים מקומיים על בסיס תחומי עניין משותפים. לדוגמא: חובב אמנות המגיע לרומא ורוצה להעשיר ולהעמיק את הטיול שלו – יוכל למצוא דרך Mekomy מומחה מקומי שיוכל לעזור לו לתכנן את הטיול שלו ואף להדריך אותו באופן אישי.

Mekomy מתרכז בתשוקות עמוקות של אנשים ולא באטרקציות תיירותיות רגילות. ב- Mekomy תוכלו למצוא חוויות ומסלולים הקשורים בקולינריה, אמנות וצילום בשלב ה-BETA ויותר מאוחר יתווספו תחומי עניין נוספים בהתאם לדרישת המטיילים.

מאיפה בא הרעיון? מה הערכים המרכזיים שהמיזם מתבסס עליהם?

יש הרבה סיפורים מגניבים מאחורי סטארטאפים רבים שנולדו ברגע של הארה שמימית או התגלות בחלום. הסיפור של Mekomy הוא יחסית משעמם…בשנת 2007 הקמתי ביחד עם אשתי (שאז עוד הייתה חברה שלי) סוכנות נסיעות שהתמקדה בהשכרת וילות באיטליה. התחלנו עם מספר מצומצם של וילות בצפון איטליה ועם הזמן גדלנו והוספנו וילות בכל איטליה, דירות בערים הגדולות, מלונות בוטיק מיוחדים ושאר פתרונות לינה ייחודים. טיפלנו גם בסידורי הטיסה והשכרת רכבים. כאן חשוב לציין שההתמקדות באיטליה נבעה מהעובדה שרבקה, אשתי, איטלקייה ובעלת ידע עצום בכל הנוגע לארץ המגף. היא הדריכה קבוצות ועבדה בתיירות מגיל צעיר מאד.

במהלך ששת השנים האחרונות כמעט כל לקוח ששלחנו לאיטליה ביקש חוויה משלימה לטיול שלו שנבעה תמיד מתשוקה עמוקה לתחום מסוים כמו אמנות, ארכיטקטורה, ארכיאולוגיה, היסטוריה, קולינריה וכו' ולמעשה הפכנו למעין תחנה המקשרת בין מטיילים למומחים מקומיים. לעיתים המטיילים ביקשו מדריך ממש ולפעמים הם רצו רק עזרה בתכנון הטיול. בשלב ראשון רבקה תכננה את המסלול עבורם אבל ככל שהמטיילים הפכו למתוחכמים יותר התחלנו להיעזר במומחים מקומיים.

בשלב זה זיהינו גם דרישה מצד המקומיים שהתקשו להגיע לתיירים המתעניינים בתחום הספציפי בו הם מומחים. לאחר זיהוי של הדרישות התחלתי לחשוב על איך אפשר לענות על הצרכים של שני הצדדים והחלטתי להרים את הכפפה ולבנות פלטפורמה שתדע לקשר בין שני הצדדים.

Mekomy מתבסס על כמה תובנות ורעיונות מרכזיים שעם חלקם יצאתי לדרך לפני כשנה וחלקם התווספו תוך כדי תנועה ולמידה של השטח. טיול יכול להפוך לחוויה שתשנה לך את החיים. מטילים יודעים את זה ומחפשים את זה. מטיילים רוצים משהו מיוחד, אקסטרה, ואין אחד שמחפש חוויות בנאליות ושגרתיות. המטיילים הם הרבה יותר מתוחכמים, סקרנים ומודעים למה שקורה. Mekomy מנסה לענות על הצורך בחוויית טיול איכותית, אוטנטית ומגניבה שתוסיף ערך אמיתי לטיול. תשוקה עמוקה תוביל להצעה בעלת ערך רב למטייל.

מטיילים לא משאירים את התשוקות שלהם בבית. מי שאוהב אמנות יחפש את המרכיב הזה בכל טיול אותו יעשה. מטיילים לא ימדדו תשוקה בכסף והם תמיד יהיו מוכנים ללכת את האקסטרה מייל ולשלם את האקסטרה $ לחוויה שתהיה קשורה בתחביב או בתשוקה שלהם.

Locals Know Best

אין תחליף לידע מקומי. ההמלצות של חברים שלכם ליעדים בחו"ל לא שוות הרבה. ואני טוען שגם חוכמת ההמונים לא תמיד עובדת כאן. אם אתה רוצה חוויה אוטנטית, מקורית, אמתית, מגניבה ומחוץ למסלול השחוק – תשאל מומחה מקומי. לחברים שלך אין מושג!

חוץ מזה, כיזם אני תמיד מסתכל על דברים טובים שאחרים עושים, מנסה לקחת מזה דברים רלוונטיים למיזם שלי, עוקב מקרוב אחרי מתחרים, שואב מידע ממובילי דעה בתחומים רלוונטיים, מנסה לקרוא כמה שיותר, אוסף פידבקים מכל מי שאני יכול ומעל הכל מנסה תמיד לזכור את המשתמשים והלקוחות שלי.

מה הדבר הראשון שעשית בתהליך העבודה על המיזם?

דבר ראשון לקחתי פיסת נייר עם הרעיון המרכזי והלכתי לאנשים שמכירים אותי (Friends and Family) וגייסתי סכום כסף ראשוני כדי להעזר באנשי מקצוע. הדבר השני שעשיתי זה המון טעויות! אפשר לקרוא עליהם כאן. אבל בגדול, מעולם לא הרמתי סטארטאפ, אני בא מתיירות ולא מכיר את העולם הזה ולכן חטפתי כמה מכות רציניות שעיכבו אותי הרבה. בחרתי ספקים לא מתאימים ושילמתי על זה ביוקר. אבל – כדי לסיים את השאלה הזו ברוח חיובית אספר על המהלכים הראשונים החיוביים שעשיתי וזה לצרף שני שותפים מדהימים – ניצן CTO ושרית CMO. חיזוק הצוות באנשים שמשלימים אותי הפך את כל המיזם לאטרקטיבי הרבה יותר ועם יותר סיכויים להצליח. חוץ מזה, היה לי מזל לצרף שני אנשים מדהימים, עם הרבה יותר ידע ונסיון ממני בעולם הסטארטאפים. טיפ קטן – גם אם אתה סופרמן, קח שותפים לדרך.

מה הדבר החשוב ביותר שלמדת, שכל סטארטאפיסט חייב לקחת בחשבון?

האמת שקצת קשה לי להשיא עצות מפני שאני רחוק מאד משלב הסיכומים – אפילו עוד לא עשינו השקה רשמית אבל כמו שכבר כתבתי – להרים מיזם לבד זה כמעט בלתי אפשרי. קחו שותפים ותבנו צוות חזק!!! זה יקל גם לגייס כסף וגם בעבודה השוטפת. שימו לב שאין כמעט חממה או אקסלרטור שיקבלו אתכם לבד. חוץ מזה – אתה חייב להיות 100% במיזם. בעבודה חלקית/רק בשעות הערב/בסופ"שים זה בחיים לא יתרומם. תהיה All in או תישאר שכיר. וטיפ אחרון שכדאי ליישם: תעשו פיילוט! אחד הדברים הטובים, המלמדים והחשובים שעשינו היה הפיילוט שלנו.

לפני שהיה אתר או מוצר או אפליקציה או כל דבר אחר – הוצאנו קרוב ל-40 סיורים וחוויות רק בת"א עם כמעט 400 משתתפים, 70% תיירים ואל כולם הגענו בלי לבזבז כמעט כסף – רק כ-200$ ב-PPC של הפייסבוק. אני בטוח שהפיילוט מנע מאתנו אינספור טעויות וים של כסף.

עם איזה קושי מרכזי התמודדת בתהליך העבודה?

היו לי המון בעיות שנבעו מחוסר ניסיון אבל הקושי המרכזי עמו התמודדתי היה להתמיד באמונה שמה שאתה עושה זה הדבר הנכון ולא להשתכנע מכל מה שמישהו שפעם כמעט עשה אקזיט אומר לך. כאן כדאי אולי לציין שעולם הסטארטאפים לא מתאים לבעלי לב חלש…

מה התוכניות להמשך?

כעיקרון אני מסתכל תמיד על הכמה צעדים הקרובים ולא על עוד 3 שנים. אז, כרגע אנחנו עובדים קשה על לשפר את המוצר ואת חווית המשתמש. אנחנו עובדים קשה על לחדור למספר יעדים מרכזיים באירופה מבחינת היצע מדריכים כשהתחנה הראשונה שלנו היא רומא. אנחנו מגייסים סיבוב נוסף ונפגשים עם משקיעים. ותמיד מסכלים על החזון הגדול שלנו והוא לעזור למטיילים לחוות יעדים דרך התשוקות שלהם בצורה האוטנטית ביותר.

אשמח לקבל מהקוראים של הבלוג פידבקים
הכנסו לאתר >
מוזמנים להצטרף לפייסבוק שלנו >
ומי שממש רוצה לעזור לנו להשתפר, נשמח עם תענו על סקר קצר >

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.