כתבה מרתקת בנושא שינויים בגישות עיצוב מוצרים דיגיטליים –האם כדאי להתחיל בעיצוב גרסת המובייל או האתר הרגיל במסגרת השקת מוצר חדש. למי שמעוניין לקרוא את המקור, מצ"ב Link.

היסטורית, רוב המעצבים הדיגיטליים והלקוחות שלהם באו מנקודת מבט לפיה בבואם לאפיין, לעצב וכמובן לפתח מוצר דיגיטלי חדש – נקודת המוצא הנה תמיד האתר הרגיל שכולנו מכירים ורק בהמשך להתייחס (אם בכלל) לנוכחות המוצר בערוץ המובייל ובכל מקרה המובייל נתפס כמטרה משנית בפרויקט.

חשוב לציין שבשנים האחרונות יותר ויותר לקוחות מכירים מושגים כמו "עיצוב רספונסיבי" (Responsive Design) המתייחס לגישה עיצובית חדשה יחסית לפיה כדי לייצר חוויה אחידה ואפקטיבית ללקוחות על פני כל נקודות המפגש של המשתמש עם המוצר, נעשה תכנון ממשקי ועיצובי המתאים עצמו לכל סוג של מסך ולמעשה מייצר גרסה עדכנית של המוצר בהתאם למדיום בו המשתמש צורך אותו, בין אם מדובר באתר רגיל, גרסת הסמארטפון או הטאבלט. גישה זו יוצאת למעשה מקונספט רחב יותר שנקרא "Omni Channel" שמייצג תפיסת חווית לקוח השואפת לאחידות רוחבית בחוויה הצרכנית הן בחוויית ה- On- Line והן ב- Off Line.

יחד עם זאת, מגמה חדשה יחסית בעולם אפיון ממשקי המשתמש ועיצוב מוצרים דיגיטליים באה בגישה הפוכה: להתחיל עם תכנון הממשק במובייל ורק לאחר מכן להתקדם להגדרת החוויה במסכים הרחבים יותר.

מה היתרונות והחסרות בגישה זו אל מול הגישה המסורתית יותר?

1. צריכת Mobile Web ברחבי העולם מגיעה כיום להיקפים של מיליארדים
והמספרים רק ילכו ויגדלו. זו אינה נישה או מגמה חולפת, היא לא חלום עתידי אלא מציאות חזקה בשטח. אבל מטרת הפוסט שלפניכם אינה לתאר בפניכם שוב את כל הגורמים והעובדות להתחזקות ערוצי המובייל, בשביל זה אתם מוזמנים לקרוא את הפוסט הבא (Link)

2. למי בעצם איכפת מאיזו פלטפורמה מתחילים?
בגישה הראשונה (Mobile Last), כדי להתאים את החוויה מה- Desktop למובייל נדרש להסיר תכנים וכלים כדי לייצר למעשה התאמה למובייל. החיסרון בגישה זו מתמקדת בעובדה שמדובר בפיתרון תלאי שבהגדרה הופך את מוצר המובייל לנחות ביחס למקור. מנגד, גישת ה- Mobile First דוגלת בתכנון ראשוני של חווית המובייל, תוך תכנון ממשק הכולל מינימום תכנים וכלים מבלי לגרוע מהפונקציונאליות הנדרשת, צמצום הגורמים שיכולים ל הכביד על הביצועים ומשם לצאת לגרסת ה- Desktop שמאפשר הרחבה של הקיים להבדיל מצמצום. באופן כללי, קל יותר להוסיף כלים ותכנים מאשר להוריד.

3. לחשוב בגדול במסך הקטן:
בהמשך לסעיף הקודם, כשמתחילים מוצר ממסך המובייל למעשה כבר ביצעתם את פעולת החשיבה והצמצום של התכנים והכלים כך שבהגדרה מדובר בגרסה הרזה וה"חטובה" של המוצר. לכן בשלב המעבר למסך הרחב יותר נחסך הצורך להחליט "על מה מוותרים", ובנוסף נוצרת הזדמנות להפוך את החוויה שהמוצר מציע לעוד יותר טוב!

4. ומה החסרונות בגישת ה- Mobile first?
זו עבודה קשה וחשוב להבין את זה לפני. לא שזו בלבד הסיבה מדוע לא לעשות אותה, אבל צריך לשים את העובדות על השולחן: גם ב- Responsive Design וגם ב- Mobile First נדרשת חשיבה רוחבית יותר ליצירת מוצרים. אם בשיטה "הישנה" לקוחות היו משקיעים משאבים בפיתוח אתר ורק אחרי זה "שוברים את הראש" לגבי גרסת המובייל, ע"פ 2 הגישות המובייל נדרש תכנון מקדים של התכולה בכל אחת מהפלטפורמות – כבר בשלב ה-1 כדי לא לפספס שום דבר בהמשך.

5. ענקי הטכנולוגיה בחרו – Mobile First:
ןבכל זאת – למה כן כדאי לקחת את גישת ה- Mobile First בחשבון: אפילו גוגל ופייסבוק הכריזו רשמית שהן מאמצות ומקדמות את גישת ה- Mobile First (ומוכנות כמובן להשקיע את המשאבים האדירים הנדרשים לכך): בפייסבוק חסמו את ה גישה של העובדים דרך ה- Desktop כדי לחזק את הצורך בחשיבה מתמדת על חווית המובייל, ואריק שמידט, מנכ"ל גוגל לשעבר הכריז בצורה ברורה שזו משימה משותפת לכלל החברות לייצר חוויה שבראשה נמצא המובייל (Link).

לסיכום:
אני מקווה שהפוסט אפשר לכם הצצה לגישה חדשה באפיון, עיצוב ופיתוח מוצרים דיגיטליים, גישה שבעיני היא הרבה יותר מרק מעניינת אלא גם מסמלת שינוי דרסטי בדפוסי הצריכה של שירותים ע"י הלקוחות עצמם. מה שהכי חשוב לדעתי לקחת מהפוסט הזה הוא: שימו את הלקוחות שלכם במקום הראשון. בשורה התחתונה, חובה עליכם המותגים לספק להם את החוויה הצרכנית הטובה ביותר, כזו שתאפשר להם לקבוע איפה ומתי לפגוש את המותג ובנוסף ליהנות מאותם המאפיינים שיש לכל פלטפורמה להציע כדי להפוך את החוויה לטובה ביותר שניתן.

 

 

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.