__________________________________________________________________________

מהרגע שמכשירי ה- MOBILE שלנו הפכו לאמצעי המרכזי לגלישה באינטרנט, לצרוך מידע, לבצע חיפושים וכו' נשאלת השאלת מליון הדולר: האם נכון למותג להשקיע בפיתוח אפליקציות MOBILE או להשקיע באתר מותאם MOBILE, או בשניהם יחד? חשוב לדעתי לחדד את ההבדל בין השניים: לגבי האופציה הראשונה – אפליקציות MOBILE הכוונה לאפליקציות (תוכנות) ייעודיות שחברות ומותגים בנו והשיקו לשימוש קהל הלקוחות והמשתמשים שלהם. האפליקציות, כידוע, זמינות בחנות האפליקציות כל פלטפורמה (ios, Android – ובעתיד הלא מוגדר גם בחנות של מיקרוסופט). הרעיון הוא שאת התוכן ו/או הפעולות הרלוונטיות לעולם התוכן של מותג צורכים ומבצעים דרך האפליקציות במקום באתר החברה. האופציה השניה – אתר מותאם MOBILE, מתייחס לגישה נוספת והיא הצורך בהתאמת אתר המותג לגלישה בדפדפן הסמארטפונים ו/או הטאבלטים לאור העובדה שמגבלת גודל ורזולוציית המסך במכשירי ה- MOBILE מקשה לרוב על חווית המשתמש המלאה כפי שהיא זמינה באתר הרשמי.

חשוב להוסיף ולציין שלכל גישה יש את היתרונות והחסרונות שלה: היתרון העיקרי בבאפליקציית MOBILE הוא ההתאמה הגבוהה יותר למסך הסמארטפון או הטאבלט, בחוויה שבהגדרה אמורה להיות שונה מזו שבאתר הרגיל. בנוסף, לרוב חווית השימוש באפליקציות יוצרים חוויה אחידה, מוגדרת, מסודרת ובעיקר חוויה שמכוונת ע"י מתכנני האפליקציה. יתרון נוסף שיכול להוות גם חסרון בעולם האפליקציות: הצורך בפיתוח והתאמות מיוחדות למערכות הפעלה שונות בנוסף לגרסאות חדשות שמושקות אחת לתקופה. החסרונות באפליקציות MOBILE: הראשונה מתייחסת לעובדה שמשתמש שמבצע חיפוש במנועי חיפוש דרך הנייד ומעוניין להקליק על תוצאת חיפוש כלשהי, לא יוכל לעבור לעמוד/ אזור מוגדר בתוך האפליקציה. המשמעות היא בעייתיות בשימוש בקישורים ישירים מניוזלטרים, SMS , אתרי MOBILE וכו' כאמצעים שיווקיים ב- MOBILE. החיסרון השני מתקשר להיצע הפעולות באפליקציה: בהשוואה לאתר המלא, האפליקציה בדרך כלל תהיה "רזה" וממוקדת יותר מאשר האתר, מה שמהווה בעיה למשתמש המעוניין בפעולות אחרות.

מנגד, במקרה של אתר מותאם MOBILE, היתרון העיקרי הוא יצירת חוויה שמתאימה לגודל ולרזולוציית המסך של הדפדפן במכשיר הנייד. בנוסף, להבדיל מהאפליקציה, כיוון שמדובר באותה התכולה של האתר הרגיל, המשתמש יכול (או אמור לפחות) לבצע את כל הפעולות שהוא רגיל אליהן באתר הרשמי. בהמשך לסעיף הקודם, היתרון המשמעותי הנוסף באתרים מותאים ל- MOBILE הוא החסכון היחסי בצורך בפיתוח אפליקציות לפלטפורמות שונות עם צורך מעט עד לא קיים בהתאמה לרזולוציות שונות (לרוב מדובר במתיחה של התוכן באופן אוטומטי לרזולוציית המסך). החסרונות: חווית המשתמש בגלישה באתר מותאם MOBILE פחות חיובית מאשר זו שבאפליקציה, מכיוון שמדובר בהתאמה בהגדרה ולא אפליקציה ייעודית. בנוסף חסרון מהותי נוסף שלא תמיד נכון לגבי אפליקציות – הצורך בחיבור רציף לרשת האינטרנט. האתר לא יהיה זמין ללא רשת, להבדיל מאפליקציות שלא בהכרח מצריכות חיבור רציף לצורך שימוש באפליקציה.

בסופו של יום, הכל תלוי במטרות העסקיות ובאסטרטגיה הדיגיטלית שלכם ב- MOBILE. כיום מקובל שמותגים וחברות גדולות משקיעות את המשאבים הנדרשים כדי לענות על הצרכים בשני הערוצים ומפתחים אפליקציות MOBILE במקביל לאתרים מותאמים ל- MOBILE. הנחת העבודה של אותם מותגים מתייחסת לרצון ליצור את חווית המשתמש הטובה ביותר, בכל מקום ובכל זמן בהתאם לרצון המשתמש. גישה זו לא רק יוצרת ומשרת אחידות גבוהה אלה מגבירה את היקף האינטראקציות עם המותג דרך ה- MOBILE ובכך תורמת לה להשיג את מטרותיה העסקיות. בנוסף לבחינת היתרונות והחסרונות של כל אפשרות, חשוב להגדיר מראש מה הן השימושים של השירות שלכם? מי קהל היעד? מה הוא מצפה לראות ולבצע בנוכחות הדיגיטלית שלכם ב- MOBILE, וכפי שניתן לראות באינפוגראפיקה הבאה – באידה תחום מדובר? כל אלו יכולים לכוון אתכם לתשובה שהכי מתאימה עבורכם:

האם כדאי להשקיע בבניית אפליקציות או בהתאמת האתר למובייל? [infographic by MDG Advertising]

Infographicby MDG Advertising

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.