ריח הבחירות באוויר, בתי הדפוס עובדים שעות נוספות כדי לספק את כמות הסטיקרים, פוסטרים ושאר חומרי התעמולה עבור המועמדים שגם הם, מגהצים חליפות, מיישרים עניבות, "מדגמים הופעה" ומחפשים אחר התינוק הקרוב אליהם במקרה שצלם יפתיע בעת ביקור ב"בית הפתוח" המזדמן.
אין כמעט גוף תקשורת שלא דיבר על הנוכחות של הנשיא האמריקאי הנבחר, ברק אובמה ברשת האינטרנט במהלך מסע הבחירות שלו.  מנהלי קמפיין הבחירות של אובמה השכילו לרתום כל כלי ינטרנטי העומד לרשותם לטובת קידום המועמד ומשנתו הפוליטית, ואף יש הטוענים כי אובמה הוא "נשיא האינטרנט הראשון".

לכל אחת משלושת המפלגות הגדולות (קדימה, הליכוד ומפלגת העבודה) הוקם אתר אינטרנט שמטרתו ברורה: קידום המועמד לראשות הממשלה תוך הבלטת הנוכחות ברשת, שימוש בכלי שיתוף מידע עדכניים, העברת מסרים פליטיים ותקשורתיים, וניסיון לפניה ישירה אל הבוחר המתלבט. בדקנו לעומק את שלושת האתרים של המתמודדים (ליבני, ביבי וברק), על בסיס השוואה של רשימת מאפיינים רלוונטיים במטרה לבדוק מי מיישם "אפרט אובמה" ברשת ביתר הצלחה, ומי פחות. התוצאות לפניכם (סדר ניתוח האתרים שירורתי בהחלט!):

נתחיל עם המאפיינים המשותפים לשלושת האתרים, המתבטאים בעיקר במוטיבים הלאומיים ובסמלים שאי אפשר בלעדיהם:

1. צבעים:

החיבה שלנו הישראלים ל"דוד מאמריקה" ידועה לכל. לכן זה לא מפתיע שהמעצבים של האתרים הישראלים בדקו טוב טוב את האתר של ברק אובמה. שילוב הצבעים אדום, כחול ולבן הם, מסתבר, השילוב המנצח של הבחירות הקרובות. אלו צבעים מאוד "אינטרנטיים", והשילוב שלהם דומיננטי בכל אחד מהאתרים.
2. דגל ישראל:

אף מועמד לא ויתר על הצמדות לדגל ישראל, במטרה להבליט את הלאומיות, הישראליות והקשר  הציוני החשוב כל כך במיוחד בתהליך בחירות.

3. תמונת המועמד:

התמונה המלוטשת של כל אחד מהמועמדים מופיע בגאון בראש, או בכניסה לאתר. מרק נשאר לתהות כמה שכבות פוטושופ עברו על כל אחד מהמועמדים.

4תוכן:

האתרים עמוסים בתוכן (מי יותר ומי פחות). התוכן הינו לב ליבו של כל קמפיין פוליטי ולכן מהלך טבעי הוא להיכלל באתר. התוכן כולל מידע אודות המועמדים (היסטוריה אישית, עובדות לגבי האופ י של המועמד, מצב משפתי וכו'). בנוסף, האתרים כוללים את כל המידע אודות המצע הפוליטי של המועמד והמפלגה בראשו הוא/ היא עומדים. לראשונה בהירקף כה רחב קהל הבוחרים יכול לדלג בין האתרים ולקבל מידע מקיך אודות המועמדים האפשריים. לעובדה זו משמעות וחשיבות רבה, שכן לא צריכים להתסמך על ראיונות הטלויזיה או תשדירי הבחירות בלבד.

5ויראליות:

שיעור חשוב (ויש לציין- מבורך), עשו רוב המועמדים בשילוב כלים לשיתוף מידע. האתרים של ביבי וברק כוללים אפשרויות שיתוף וקישור כגון: לינקים לסרטוני youtube, twitter,face book, שליחה לחבר, שמירת כתובת האתר במועדפים שלי ברשת ועוד. (יש לציין שהאתר של ציפי ליבני לוקה בחסר בקטגוריה זו).  מצד אחד, אפשר להגיד כל הכבוד  שסוף סוף נעשה שימוש בכלי שיתוף אלה, שכן עצם השימוש מעיד על היותם מעודכנים, ועל ההבנה של המועמדים (או מנהלי הקמפיינים שלהם) בחשיבות השימוש בכלים אלו. מנגד, ניתן לטעון: "הגיע הזמן באמת!", הרי הכלים האלו קיימים כבר לא מהיום, חברות עסקיות עושות בהן שימוש על בסיס יומי וכוללים אותם באמצעי השיווק שלהם (חברות שלא עושות בהן שימוש פשוט ישרו מאחור). מדוע הפוליטיקאים שלנו, כיאה לאופי הישראלי תמיד מתעוררים מאוחר באימוץ טרדנים הקיימים זה מכבר בחו"ל. טוב מילא, עדיף מאוחר מאשר אף פעם לא…..

עוד הערה קטנה לפני שעוברים לתוצאות: הצטערנו לראות שלא בכל האתרים הקפידו על הפרטים הקטנים. באתר של מפלגת העבודה, למשל, הכותרת שמלווה את הסקר נקרא: "סקר לקוחות"…

עכשיו, גם במידה ובתהליך בניית האתר התבססתם על תבניות מוכנות ומשוכפלות, איך לא ווידאתם שטעויות כאלו לא יופיעו באתר?! הרי לא הגיוני להשקיע משאבים רבים כל כך בהקמת אתר שאמור להציג את המפלגה והמועמד בראשנה  כמעודכנים טכנולוגית, ובמקביל להתייחס לציבור הבוחרים באתר כ"לקוחות". כנ"ל גם לגבי טקסטים המופיעים בעמודים פנימיים: חוסר התאמה בגודל הפונטים..לא יפה…..

גבירותי ורבותי – המעטפה בבקשה!  להלן טבלה מסכמת של שלושת האתרים, המורכבת ממספר מאפיינים אותם בדקנו והשוונו  תוך דירוג ע"פ ציון מ-1 עד 10.


המנצח הגדול הוא ללא ספק האתר של מועמד מפלגת הליכוד לבחירות הקרובות: מר בנימין נתניהו. האתר, שכבר נאמר עליו שהוא העתק מדויק של המקביל שלו בבית הלבן, קיבל את הציון הסופי הגבוה ביותר ביחס לשני האתרים של המתמודדים האחרים. לא תכלו להתווכח עם העובדה, שגם אם תערכו השוואה של שלושת האתרים על בסיס מאפינים אחרים ונוספים, התוצאה תהיה זהה.

עם עובדות קשה להתווכח: האתר של ביבי נראה יותר טוב, מתוכנן ממשקית יותר טוב, הוא ברור יותר מבחינת העברת המסרים, הוא כולל כלי שיתוף רבים ומגוונים יותר (חיבור שיתקבל טוב בקרב הקהל הצעיר בעיקר), הוא כולל תוכן רב אף לא מעמיס על חווית הגלישה, ובשורה התחתונה – מתקרב יותר מהאחרים למה שצריך להיראות אתר של מועמד לרשות מדינת ישראל בשנת 2008.

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.