המלחמה בעזה (או בשמה הנפוץ יותר- מבצע "עופרת יצוקה") מתרחשת לא רק במרחב האווירי והפיזי של רצועת עזה וישובי הדרום, אלא גם ברחבי רשת האינטרנט. התגובות העוינות לפעולה בעזה המתפרסמות בכל רחבי העולם ע"י גורמים פרו פלשתינאים גורמים למשרד החוץ הישראלי, במקביל לנציגיו ולדובריו הרשמיים להשקיע משאבים אדירים במערך ההסברה באמצעי התקשורת ברחבי העולם.
בפעולה הזו נדמה יותר מתמיד כי מתרחשת מלחמת התשה בין תומכי ישראל ברחבי העולם, אל מול גורמים פרו פלשתינאים. מטרתם של האחרונים היא להפיץ מידע שמטרתו הרשמית להביע זעקה אל מול הכוחניות הבלתי מרוסנת שמפגינה ישראל, לטענתם, ולפגוע בתדמית מדינת ישראל ע"י הפצת מידע כוזב ולא מדויק.

בסמוך לפיגועים הקשים בהתרחשו בהודו זה מכבר, דנו בשימוש האדיר שנעשה ב- "Twitter" ובבלוגים, ותיארנו כיצד רשתות החדשות הגדולות "הורידו את הכובע" בפני בלוגרים וגולשים שמיהרו לדווח לעולם על ההתפתחויות במדינה, ובכך השיגו את העיתונות הרשמית. גם במערכה הנוכחית אנו עדים לשימוש בכלים אינטרנטיים מגוונים "המגויסים" ע"י הצדדים לטובת פרופגנדה מלחמתית:

  1. פריצה לאתרים: השבוע דווח בכלי התקשרות כי אלפי אתרים ישראליים נפרצו מאז תחילת מבצע "עופרת יצוקה. מדובר ביותר מ- 10,000 אתרים, רום קטנים בגודלם אשר נפרצו ע"י האקרים מוסלמים ממרוקו, אלג'יר, לבנון, אירן ותורכיה. פעולות הפריצה כללו בנוסף גם "מחטפי דומיינים", פעולה הגורמת לכך שגולשים המבקשים לצפות באתר מסוים, למעשה מובלים לאתרים אחרים. כך למשל נפגעו אתר ynet באנגלית ואתר בנק "דיסקונט". כך נפגעו אתרים של מפלגות, אתרי חדשות ועוד.

  2. תגובת נגד ישראלית: הישראלים לא אחרו בתגובתם, ובמקביל להצפת הרשת בתכנים פרו פלשתינאיים, עלה לאוויר האתר Help us win שכל מטרתו לנגח את ההאשמות הפוגעות בתדמית מדינת ישראל. האתר מאפשר לכל אדם המעוניין להירתם למאמץ המלחמתי ע"י פרסום דבר ההסברה הישראלי ברחבי הרשת. האתר כולל אוסף של תשובות מוכנות לשאלות העוסקות במשבר ההומניטארי בעזה, עמדת ישראל בנושא התקיפה והדבקות הבלתי מתפשרת לשנות את המציאות הביטחונית באזור הדרום. האתר מציג מספר כלים אינטרנטיים באמצעותם ניתן להציף את הרשת במידע פרו ישראלי, כגון: "Flicker", אפליקציות ב- "Facebook" ועוד.

You tube

("תמונה שווה אלף מילים"): השימוש בסרטוני וידאו למטרות תעמולת מלחמה מוכרות לנו היטב. ארגוני מחבלים עושים שימוש שותף בסרטונים שמצולמים בשטחי הקרבות, ודואגים להעלות אותם לאתרי שיתוף שונים במטרה לזעזע את דעת הקהל העולמית ולזורע פחד בקרב הצופים. לשימוש באתרים כגון You tube יתרונות רבים, ובהם הזמינות ברשת, קלות "ההפקה", כמעט ואין מגבלות בהפצת תכנים (למרות שצנזורה מסוימת קיימת כחלק מהמדיניות של האתרים השונים). ארגוני הטרור מנצלים את הדמוקרטיה הקיימת ברשת בזמן שרשתות התקשורת המערביות לא מסכימות כמובן לפרסם תכנים קיצוניים.
הצד השני של המטבע מקבל ביטוי בשימוש מקביל של סרטונים פרו ישראליים, שמטרתם להפיץ ברחבי הרשת את עמדת ישראל ולהציג בעיקר את הצד הישראלי שנפגע כתוצאה מפעילות ארגוני הטרור. הרשת מאפשרת, אם כן, שמירת האיזון בחשיפה התקשורתית המשפיעה רבות על דעת הקהל העולמית. לצד תמונות של ילדים פלשתינאיים שביתם הופגז ע"י חיל האוויר הישראלי, חשוב להראות מחבלים מעמיסים משאיות מלאות טילים, ואת תוצאות השיגור שלהם בישובי הדרום. בנוסף, עצם פרסום הסרטונים מהווה עדות ויזואלית שאיתה לא ניתן להתווכח בצד הפלשתיני.

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.