ארגונים רבים מחפשים כיום דרכים חדשות להרחיב את החדשנות במסגרת הפעילות העסקית שלהם. אחת המגמות המשמעותיות בעולם החדשנות נקראת "Open Innovation", מגמה שמשמעותה: שילוב בין מקורות חדשנות המגיעים מחוץ לארגון לבין חדשנות מתוך הארגון. למעשה, ניתן לחלק את גישת ה- "Open Innovation" לשני חלקים המשלימים האחד את השני:

הראשון – Outside In אותו ארגונים רבים כבר מיישמים: מיפוי ההזדמנויות העסקיות שמקורם מחוץ לארגון ובחינת הבאתם פנימה ושילובםפ בתוך הפעילות העסקית. דוגמאות: "ייבוא" טכנולוגיות של חברות וספקים שונים בתוך המערכות הקיימות בארגון, יצירת שיתופי פעולה עם גופים מסחריים אחרים במטרה לייצר ערך כולל לשני הגופים, השתתפות בכנסים מקצועיים במטרה להיחשף לרעיונות חדשים אותם ניתן לשלב בתוכניות העסקיות ועוד.

השני (החלק שפחות מוכר ומיושם בסיבות רבות וטבעיות)- Inside Out, גישה משלימה שבבסיסה ייצוא רעיונות של הארגון החוצה אל האקו סיסטם העסקי שעוטף במעגלים העסקיים הרחבים יותר את הארגון, במטרה להעצים רעיונות אל מול קטליזטורים עסקיים (האקתונים, קבוצות BETA שבודקות את המוצר בשלבי העבודה המוקדמים ועוד).

בעידן של דמוקרטיזציה של ערך החדשנות (לשום ארגון או מותג אין שליטה מלאה על ערך החדשנות שהלכה למעשה יכולה להגיע ממגוון עצום של מקורות חיצוניים) והשיתופיות הגוברת בעיקר באמצעות הערוצים והכלים הדיגיטליים, גורמים ליותר ויותר ארגונים להבין כיום שעליהם לשלב בין רעיונות וחדשנות ממקורות פנימיים וחיצוניים כדי להתמודד עם התחרות הגוברת בשוק ובעיקר כדי להוביל את הקטגוריות העסקיות שבהן הם פועלים.

על בסיס ערך ה- "Open Innovation", הנהלת מקדונלדס בבריטניה יצאה במהלך מרתק שנועד לייבא פנימה רעיונות למוצרים חדשים. יחד עם סוכנות הדיגיטל "Razorfish" (שנחשבת אגב לאחת מסוכניות הדיגיטל המובילות בעולם) השיקה מקדונדס קמפיין דיגיטלי ענק המזמין אנשים להציע רעיונות להמבורגרים חדשים. אמנם במבט ראשון נראה שמהלך הזה של מקדונלדס מתקרב יותר לגישת ה- Outside In, שכן המהלך מזמין אנשים להציע רעיונות חדשים ולשלב אותם פנימה לתוך התפריטים של הרשת, אך למעשה מדובר במהלך חדשני בהרבה:

מקדונדלס למעשה מוציאה החוצה צורך עסקי לייצר רעיונות למוצרים חדשים, היא למעשה אומרת: "במקום שאני אחשוב על מוצרים שלא בהכרח יעניינו אתכם הצרכנים, בואו אתם להציע את המוצרים שמדברים אליכם ושלדעתכם יעניקו ערך לאחרים. למעשה, המהלך מתבסס על הוצאה של צורך מתוך הארגון במטרה לקבל פנימה רעיונות חדשים.

כדי ליישם את המהלך, מקדונלדס השיקה את ה- "Burger Builder" – פלטפורמה המאפשרת לגולשים להיכנס ולהרכיב את הבורגר המושלם, כולל בחירת סוגי התוספות, הלחמניה, הרטבים ואפילו להעניק שם ליצירה. בנוסף מקדונלדס עודדה את הגולשים לשתף ברחבי הרשת את ההצעות שלהם להמבורגרים החדשים, במטרה לזכות בחשיפה אך בעיקר כדי לצבור הצבעות. בסוף התהליך ייבחרו ההצעות שזכו למספר ההצבעות הגבוה ביותר בשקלול בחירת צוות שופטים.

ההבטחה האמיתית שהוצגה בפני המתמודדים– שילוב ההמבורגרים הזוכים בתפריטים בכל הסניפים במדינה, וזאת במטרה להעניק לכל המהלך ערך אמיתי ולא למצב אותו כקמפיין שיווקי זמני.

לאתר מקדונדלס בריטניה >

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.