אתמול הושקה רשמית אפליקציית "Paper" המדוברת של פייסבוק, כרגע היא זמינה להורדה רק לאייפון ורק בחנות ה- App Store בארה"ב. למי שלא יכול לחכות וחייב להוריד ולהתנסות בה, מצ"ב Link.

מה זה "Paper"?

במשפט אחד: אפליקצייה המציגה את תוכן ה- Feed שלכם בפורמט חדש המזכיר דפדוף אינטראקטיבי במגזין דיגיטלי. ההשוואה המתבקשת לאפליקציה נוספת המבצעת אגריגציה של תכנים המרשת, "FlipBoard" מתבקשת לחלוטין, למרות שפייסבוק ייצרו פה חווית משתמש כ"כ טובה, חלקה וחדשנית עד שלרגע נדמה שלא מדובר במוצר שיצא מבית היוצר של פייסבוק.

בכניסה הראשונית לאפליקציה, לאחר ההורדה, מופיעים מספר מסכים יפיפיים המלווים בתיאור ויזואלי ובקול המתאר את הפעולות הבסיסיות באפליקציה. היתרון המשמעותי שלה, מעבר לממשק המשתמש הייחודי, הוא בהנגשת היכולת להרכיב "קולאז'" תכנים בהתאמה אישית ועל בסיס מעגלי התוכן הקיימים שלכם בפייסבוק. לא עוד גלילה ארוכה ומעייפת עם האצבע כלפי מטה ב- Feed, אלא מגוןן תנועות כשכל אחת משמשת לפעולה שונה. מי שעומד בראש הצוות שפיתח את "פייפר" הוא לא אחר מאשר מייק מטאס, שאחרי על עיצוב ופיתוח חלק מהאפליקציות הטבועות באייפון המקורי, וכן לקח חלק בעיצוב ופיתוח "NEST", הטרמוסטט החדשני שנרכש ע"י גוגל לא מזמן.

לפני כשבוע פייסבוק פרסמה את הדוחות הכספיים שלה המסכמים את הרבעון האחרון של 2013 (סיכום התובנות המרכזיות מהדו"ח מצ"ב ב- Link) . אחת התובנות העולות מהדוחות כמו גם משיחת האנליסטים היא שפייסבוק מבינה שהיא חייבת להתמודד בהצלחה עם איומים מצד אפליקציות ופלטפורמות חדשות שמושכות אליהן את הצעירים שעבורם פייסבוק כבר לא "קולית" כמו שהיא הייתה בעבר. נכון, דיבורים על נטישה של הצעירים מוגזמת וממש לא מדוייקת, אבל בכל זאת מארק צוקרברג והנהלת פייסבוק מבינים היטב שיש רוחות של שינוי המצריכות תגובה מהירה וחכמה מצידם.

פייסבוק שגם חוגגת בימים אלו עשור של פעילות היא חברה שרחוקה מאוד מהמקום בו הייתה כשהיא עלתה לאויר ממעונו של צוקרברג באוניברסיטה בשנת 2004, באופן טבעי יש לומר. מצד אחד במהלך שנות בפעילותה פייסבוק יצרה מהפכה אמיתית בעולמנו, כשהיא למעשה עיצבה מחדש את הדרך בה בני אדם מתקשרים, עובדים וצורכים מידע, לא רואה צורך לפרט מעבר לזה. המהפכה של פייסבוק לא התרחשה בין לילה. מדובר בשנים של עבודה, הרבה ניסוי וטעיה, מוצרים שהושקו ולאחר מכן נמחקו אבל בשורה התחתונה, למרות גודלה העצום היא עדיין חושבת כמו סטארטאפ לכל דבר: לעבוד מהר, להשקיע בחווית המשתמש וביצירת ערך ללקוחות, ובהבנה שגם המוצר הטוב ביותר לא מתחיל עם מליוני משתמשים.

"Paper" הוא המוצר הראשון היוצא מבית "Creative Labs",  סביבת עבודה ייחודית הפועלת בתוך פייסבוק המאפשרת לצוותים קטנים לעבוד ולהשקיע בפיתוח קונספטים למוצרים חדשים (אגב, גם גוגל מעודדת את עובדיה להשקיע זמן בחשיבה על מוצרים חדשים, על חשבון זמן העבודה הרשמי כמובן). התובנה החכמה שעל בסיסה השיטה הזו עובדת היא שהדבר הגדול הבא יכול להגיע ישירות מהעובדים שמכירים הכי טוב את אופי החברה והמוצרים שלה, וכפועל יוצא גם מכירים הכי טוב את הבעיות, האתגרים והפוטנציאל של המוצרים הקיימים.

מה הפוטנציאל של "Paper" לאן פייסבוק תיקח אותה? כיצד היא תשלב עם האקוסיסטם של פייסבוק לא רק ברמת התכנים, אלא גם מבחינת מוניטיזציה? סביר להניח שפייסבוק ישלבו כלים ממומנים בתוך "Paper" השאלה כיצד ואיך זה ישפיע על חווית המשתמש? האם תהיה אינגטגרציה עם אינסטגרם למשל (הרי הטון והסגנון של התכנים בה הם מאוד ויזואליים ומגזיניים, מה שמתיישב אצלי לפחות עם התוכן באינסטגרם).  בינתיים אני יכול ל העיד שאני מתכוון להמשיך ולחקור את "Paper" וכמובן להמשיך ולעקוב אחרי החידושים והתוספות הצפויות בה. מציע לכם להוריד את האפליקציה ולהתרשם בעצמם. 

 

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.