המושג "אינטרנט 2.0" שגור בפי כל מי שהרשת הינה חלק פעיל ויומיומי בשגרת החיים המקצועיים והאישיים. אין ספור ניסיונות להגדיר מהוא בכלל "אינטרנט 2.0" כבר נעשו, ומדהים לגלות בכל פעם מחדש כי המושג האמורפי הזה כולל בתוכו עולמות חדשים ומרתקים. באופן כללי, ניתן להגדיר את המושג "אינטרנט 2.0" כשימוש בכלים אינטרנטיים לטובת קידום עסקי ו/ או אישי, או בהגדרה נוספת: "מדיה חברתית".

מה זה "מדיה חברתית" אתם שואלים? – בצדק! הכוונה היא לא תרומה לקהילה (למרות שהמטרה עצמה נאורה וחשובה), אלא שימוש בכלי web 2.0 שבמהותם הם בעלי מאפיינים שיתופיים, חברתיים, המאפשרים העברת מסרים ממוען בודד לנמען או קבוצת נמענים רחבה בקלות, במהירות, והכי חשוב- דרך הרשת. אתם בוודאי מכירים אותם בשמות פופולאריים יותר כגון: בלוגים, פורומים, אתרי שיתוף ווידאו כמו You Tube, מיקרו בלוגינג ( a.k.a טוויטר– עליו נדון בהרחבה פה בלוג…), קהילות חברתיות כגון "קפה דה- מארקר", "פייסבוק", "Linkdin" ועוד ועוד…

נחזור לנושא הפוסט הזה – "מיתוג אישי", מהו? הרעיון פשוט: בעידן המודרני, בו השימוש באינטרנט נעשה נפוץ יותר בכל יום שעובר הן לצרכי עבודה והן לצרכים אישיים, חשוב לעשות שימוש בכלים האינטרנטיים העומדים לרשותנו, כדי למתג את עצמנו בדיוק כפי שממתגים מוצר בשוק. אם בעבר, הפרט הסתמך על הארגון שיקדם וינחה אותו מבחינה מקצועית, כיום האדם הפרטי צריך להחזיר לעצמו את השליטה, ולדאוג לשווק את עצמו בשוק התחרותי רווי האפשרויות.

בדיוק כפי שנדרשת עבודת שיווק ומיתוג במטרה למשוך את תשומת לבכם בבחירת מוצר מסוים על פני מוצר אחר בסופרמרקט, כך בדיוק נדרשת עבודת שיווק ומיתוג אישי במטרה לקדם אתכם ולעניק לכם יתרון יחסי. הכלים העומדים לרשותכם כיום מאפשרים לבצע מיתוג אישי  בקלות יחסית, שלא הייתה זמינה בעבר.

ההשפעה של web 2.0 על מיתוג אישי
לפני שכלי המדיה החברתית (web 2.0: בלוגים, אתרים אישים, פורומים…) היו זמינים, היה קשה  יחסית לקבל פרסום אישי ולהפיץ מסרים אישיים ומקצועיים לנמענים הרלוונטיים. האמצעים המסורתיים שעמדו לרשות הפרט היו פרסום כתבות תדמית חיוביות בעיתון (פעולה שדרשה הוצאות כספיות רבות, כמו גם קשרים אישיים עם כתבים ועורכים), הופעה בטלויזיה ו/ או ברדיו, דיוור לקהל היעד הרלוונטי (פעולה המצריכה עלויות הפקה וביצוע, בנוסף לזמן הרב הדרוש לכך). כלי מסורתי נוסף היה השתתפות בכנסים ובאירועים מקצועיים ולעשות "מינגלינג" תוך חלוקת כרטיס ביקור או פלייר שהוכן מראש (- עוד הצאות…). לכן, כניסת כלי המדיה החברתית לעולמנו שינה לעד את הדרך בה אנו עובדים, מתקשרים, מכירים אנשים חדשים, מעבירים מסרים מקצועיים ואישיים, מפרסמים ובעיקר מקדמים את עצמנו.

נוכחות פעילה ברשת חברתית, למשל, מאפשרת לכל אחד מאיתנו לקדם עצמו אל מול קהל יעד איכותי וממקוד. למשל: סטודנט למשפטים, הנמצא בשלבים מתקדמים של הלימודים, וכמובן שמתעניין להשתלב כסטאז'ר במשרד עורכי דין גדול, יכול לפנות ישירות לבעלים של משרד רלוונטי, ע"י שליחת הודעה אישית, הצטרפות לרשימת החברים שלו, פתיחת דו שיח במסגרת דיונים רלוונטים (ברוב הרשתות החברתיות ניתן להשתתף ואף ליזום דיונים בכל נושא) ועוד. כך יכול סטודנט צעיר בתחילת דרכו המקצועית, לתקשר ישירות עם מעביד עתידי או אדם שיכול בקלות לעזור לו למצוא משרה או לכוון אותו מבחינה מקצועית!

אחד המאפיינים החשובים של רשתות חברתיות, אם כן, הוא האפשרות ליצור דיאלוגים ישירים עם אנשים שב"עולם האמיתי", לא היית מגיע אליהם ולא היית מצליח לתקשר איתם. כל אחד יכול לצרף לרשימת החברים שלו אנשים מעניינים מכל תחום, ומכל מעמד סוציו אקונומי, ובכך לתרום מהידע והניסיון האישי שלך, כמו גם להנות וללמוד מהידע והניסיון של אחרים.

בהקשר של המיתוג העצמי, ניתן להגיד שה"אני" שלפני כלי השיווק הנכללים ב" web 2.0" הסתתר מאחורי המיתוג של החברה/ ארגון בה אני מועסק, מבלי אפשרות אמיתית לקדם את עצמי, תוך ביסוס תלות אמיתית בכוח של הארגון. ה"אני" שאחרי השימוש ב- web 2.0 ממוקם לפני החברה (או במקביל אליה), עם מגוון עצום של אפשרויות זמינות לקידום ומיתוג העצמי, תוך הבעת הדעות, הצגת היכולות, וכל תוכן רלוונטי שתורם למיתוג האישי בלחיצת כפתור, ובמספר שיניות בלבד.

בפוסטים הבאים נדון ביתרונות של "מיתוג אישי", למי הוא מיועד (לכולם!), ובתהליך עצמו.

לקריאת פוסט נוסף בסדרה: "מיתוג אישי באינטרנט – חלק 2".

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.