_______________________________________
קו"ח מקצועי בפסקה קצרה 

בן 48, נשוי לגלית, אבא לתום (16), ים (13). מייסד ומנהל מזה כ-10 שנים את Stratigo Digital Brandmakers, בית מיתוג לחב' בינוניות וגדולות, בארץ ובחו"ל עם התמחות במיתוג אינטראקטיבי. אני אחראי על הניהול הקריאטיבי השוטף וגם על העיצוב של חלק הפרוייקטים. בעבר שותף במשך 13 שנה בחברת המיתוג סדנא. בנוסף אני מרצה מזה כ-12 שנה (מדיה אינטראקטיבית וטיפוגרפיה) באקדמיה לחינוך ועיצוב ויצ"ו חיפה.

מה הדבר שהכי מלהיב אותך לגבי התחום שלך?
הדינאמיות. השינויים והקצב המטורף שבו המקצוע משתנה, בעיקר במקביל להתפתחויות הטכנולוגיות. הגיוון של התחום – את הבוקר אנחנו יכולים לפתוח בסטודיו באפיון של אתר גדול בתחום היהלומים, בצהריים מעניקים תמיכה טכנולוגית לאתר של חב' בתחום ההימורים, בערב יושבים על עיצוב אתר גדול של חב' הייטק בתחום רשתות התקשורת ועל פרזנטציה לאתר רספונסיבי עבור חב' טכנולוגית המתמחה בפתרונות מתקדמים לתחום הרפתות. זו דוגמא ליום מאפיין בסטודיו. הצוות בחברה (מעצבים, מנהלת פרוייקטים) נדרשים להכיר וללמוד את תחומי ההתעסקות המגוונים של הלקוחות, לדבר את השפה השיווקית שלהם, להכיר את השפה הויזואלית ולתת מענה מתאים. זה מלהיב אותי.

מה ההישג המקצועי המשמעותי ביותר שלך?
כנראה ההחלטה שלקחתי לעבור ולהתחבר לעולם האינטראקטיב. לא מכיר הרבה מעצבים מהשנתון שלי שעשו את המעבר מפרינט אינטראקטיב בצורה כזו חדה. זה לא מעבר טריוויאלי. בפן היותר מוחשי – היו כמה פרסי עיצוב חשובים בהם זכיתי. הובלה של כמה פרויקטים, יחד עם הצוות שלי בסטרטיגו, עבור חברות גדולות בארץ ובעולם – ביניהם אתר בנק הפועלים, אתר בנק לאומי, חב' מולטילוק, חב' סרגון, מיתוג תנועת הצופים של ארה"ב, לא מזמן סיימנו פרוייקט UI מוצלח עבור הצבא האמריקאי, ועוד.

מה הדבר הכי חשוב שלא יודעים על המקצוע/ תחום שלך?
אני לא בטוח שזה הדבר הכי חשוב, אבל זה משהו שמפתיע אותי כל פעם מחדש אצל לקוחות שלנו – שהמעבר של מותג מ offline ל online הוא לא copy /paste. לא מעט לקוחות מתייחסים לאתר כהעתק של ברושור. חשוב לתת לאנשי המקצוע את המושכות בנושא הזה. אנחנו חיים את התחום ומתעסקים בו ביום יום.

אם לא הייתי…אז הייתי….?
כנראה ארכיטקט, אולי רוקר, אבל קודם הייתי צריך ללמוד לנגן על גיטרה, ולגדל שיער ארוך יותר. בעצם, לא מסתדר עם שיער ארוך, אז נשאר עם הארכיטקט.

מה המדד שלך להצלחה עבור לקוח?
עמידה ביעדי הפרויקט כפי שאנחנו מגדירים אותם יחד עם הלקוח (שלרוב, באופן טבעי משתנים או מתעדכנים תוך כדי התהליך). שמירה על תקציב הפרויקט. כשבסוף התהליך הלקוח מסתכל על המוצר ויודע שהוא קיבל כלי עבודה מאופיין, מעוצב ומפותח ברמה גבוהה.

מה לדעתך השינוי התפיסתי המשמעותי ביותר של לקוחות לגבי תחום הדיגיטל בשנים האחרונות (שינויים שבאים לידי ביטוי בציפיות הלקוחות ממך)?
האנשים הרלוונטיים במחלקות המרקום והשיווק מתחילים להבין שנדרש תכנון רוחבי לכל ערוצי המדיה שלהם מול הלקוחות. לרוב אנחנו דואגים לאתגר אותם עם שאלות בתחילת התהליך, כמו – מה מטרת האתר? Social media, כן או לא? אתר רספונסיבי, מובייל? SEO?
בניגוד לעבר, המעצב היום חייב להכיר את הכלים האלה, את החוקים, את הדרכים לגייס את יתרונות הטכנולוגיה לטובת המותג. הלקוחות מצפים את זה מאיתנו. מי שלא שם לא ישרוד (מעצב ולקוח כאחד). הקשר בין ויזואליה / מיתוג / שיווק / טכנולוגיה – הוא צמוד מתמיד וזה בדיוק מה שהופך את המקצוע הזה לכל כך מלהיב ומאתגר, אנחנו נדרשים לתת מענה כוללני, עקבי ומותאם לכל מדיום.

איזו עצה חשובה תיתן למי שעושה את צעדיו הראשונים בתחום?
לפתוח – את העיניים ואת הלב. להסתקרן ולא להפסיק ללמוד לעולם

מה העצה הטובה ביותר שאתה קיבלת בקריירה?
"תעבוד קשה ותשאיר חותם" – כדבריה של אחת המורות האהובות עלי בזמן הלימודים – חווה מורדכוביץ', שלימדה אותי טיפוגרפיה. משפט קצת פולני… אבל כל כך נכון.

לאן אתה צופה ששוק הדיגיטל יצעד ב- 5 השנים הקרובות? למה מותגים צריכים להיערך (אתגרים)?
5 שנים?? זה שנות דור בעולם הדיגיטל, לא בטוח שאפילו שנה קדימה אצליח לצפות. כולם מדברים על הקונסולידציה בין הממשקים. החיבור בין המובייל / טאבלט / טלוויזיה והעלמות ה מחשב האישי. מעניין אותי מאוד לצפות בצריכת המדיה אצל הדור הצעיר ודרך זה ניתן אולי לנבא את הכיוון הכללי. לתום שלי יש טאבלט. לא זז ממנו. צורך בו את כל המידע והבידור שצריך. לא מתקרב ל PC (רק בשביל לחבר אותו מדי פעם ל iTunes). ים שלי מחוברת תמידית ל – iPhone 5. שכחה מה זה עכבר ומקלדת. הילדים האלה יהיו הלקוחות / צרכנים של מחר. האתרים שאנחנו מקימים היום נעלמים. קצת מזכיר לי את המעבר מתקופת התקליט, עם העטיפות הגדולות המדהימות לעידן ה CD, עם החוברות 12 על 12 הקטנות. את החוויה הויזואלית של עידן האתרים אנחנו עכשיו נדרשים להעביר במסכים הולכים וקטנים. חתיכת אתגר.

צריכת המידע ההולכת וגוברת מדי יום, באופן שוטף, ב real time, זה עוד אתגר גדול שצריך להתמודד איתו (90% מהמידע שאנחנו צורכים היום נוצר בשנתיים האחרונות בקצב של 2.5 קנטליון ביטים ליום (קנטליון זה שלב אחד אחרי טריליון…).

מה הטעות הנפוצה ביותר של מותגים בהקשר לערך ה- Social?
שהם חושבים שהם שולטים בערוצי הsocial media . כשלא מתכננים לעומק את המהלכים מותגים יחטפו אותה – הנה דוגמה קטנה – חב' שטראוס העלתה סטטוס קצר: "הגדר את הסיפוק שלך: לגלות שהילד סיים את כל הירקות שעל צלחת ארוחת הערב"; מיותר לציין כי בעידן שבו מואשמים כל מותגי המזון הגדולים, בצדק או שלא בצדק, בניצול מעמד הביניים, מדובר היה ב"הרמה להנחתה". גולשים העלו תגובות כמו – "סיפוק זה להיות מסוגל להאכיל את הילד שלך. תורידו מחירים"; או – "חייב לציין שהסטטוס הזה הוא ממש הרמה לוולה… צועק טמטום!!! הגדרה של סיפוק: שכל ילדי ישראל ייהנו בכלל מירקות במהלך ארוחת הערב במחירים תחרותיים והגיוניים"…

Mobile: מגמה חשובה שכדאי למותגים לשים לב אליה? מה לדעתך אנו צפויים לראות בתחום בשנים הקרובות? מה מותגים בינלאומיים מבינים לגבי Mobile ובארץ עוד לא מבינים?
Mobile זה חלק גדול מההווה וכמובן עתיד האינטרנט. אם העסק שלך לא משתמש, או מתכוון לפתח אסטרטגיית מובייל, הוא ימות בצורה הדרגתית לתוך האלמוניות.

מפתחים, מעצבים ויוצרי תוכן כבר מדברים על הפילוסופיה של Mobile First. לקוח אמריקאי שלנו הזכיר את המונח הזה לפני כמה פגישות, דבר שאנחנו שומעים פחות מלקוחות מקומיים. הפילוסופיה הזאת מחייבת אותנו כמעצבים להתפקס על העיקר, בגלל מגבלות המסכים הקטנים, ובעצם מאפשרת לנו ליצור 'סיפור' דרך חוויה אינטראקטיבית מעניינית יותר, אבל מתומצתת ומכוונת. החוויה רב מימדית: מסכי מגע, פתרונות מבוססי מיקום, משולבים במדיה חברתית – כל זה משפיע על איך אנחנו, כמעצבים, צריכים לאפיין ולעצב את אותו הסיפור.

למותג/ לקוח שבא ואומר: "אני מעוניין לעשות את צעדי הראשונים לביסוס ערך הדיגיטל במותג שלי", מה המלצתך לגבי הצעדים הראשונים שעליו לעשות?
לבדוק את מתחרים. ללמוד מהטעיות שלהם. להגדיר תקציב. להכין שיעורי בית. להגדיר מטרות – ורק אז לפנות לאיש מקצוע.

מתחרים ש-"עושים את העבודה" – בארץ או בחו"ל
בארץ – מתנס, שלושת הדובים, אינקוד, בצד המיתוג – פירמה, בולקיה, מיכל סודאי, ברוך, blend it, בחו"ל אני עוקב בהערצה בעיקר אחרי Akqa, R/GA Firstborn, Ruiz + Company, Farrow Design

מה נותן לך השראה?
הילדים שלי. מוזיקה. סביבת האקדמיה בה אני מרצה.

המוסיקה שלי
תלוי ביום ובשעה. כרגע בסטודיו שומעים בעיקר את האלבום האחרון של Grizzly Bear, את האחרון של Daft Punk, קצת Grandaddy, אלבום מצויין של הרכב האוס חדש בשם Disclosure, הרבה 88FM, חן (מנהלת פרוייקטים שלנו) מתחברת לאחרונה ל חווה אלברשטיין… אנחנו שוקלים לשלוח אותה להופעה שלה… לא… סתם בדיחה פנימית.

אישיות שהייתי שמח לשבת איתה לכוס קפה
יואן סבסטיאן באך. סטיב ג'ובס. יוזף מולר ברוקמן (מעצב גרפי נערץ).

תמיד יש לי בתיק/ בכיס
אוזניות + טיק טאק

האתר/ים שאיתם אני פותח את הבוקר
smashing magazine, Twitter, Grooveshark

 למשתתפים נוספים בסדרת שאלוני ה- Q&A עם תעשיית הדיגיטל >

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.