אמיר דותן___________________________________________________________

והפעם קבלו את אמיר דותן, מאפיין ממשקי משתמש בחברת הייעוץ LAB49 המפתחת יישומים לשוק ההון ואף מרצה בכנסים מקצועיים. כותב את הבלוג (המשובח, יש לציין) "עיצוב שמיש" משנת 2005, חי בלונדון.


קו"ח מקצועי 

בתפקיד הנוכחי שלי כמאפיין ממשקים בחברת הייעוץ LAB49 בלונדון אני עובד עם בנקי השקעות בינלאומיים וגופים פיננסים שונים על פרוייקטים כגון פיתוח מערכות מסחר במטבע חוץ, מערכות ניהול סיכון וניהול תיקי השקעות. LAB49 הוקמה בניו-יורק ב-2002 ומתמחה בעיצוב ופיתוח מערכות לשוק ההון. מדובר במערכות מקצועיות, מורכבות ועתירות מידע שטעות אנוש כתוצאה מרמת שמישות נמוכה לדוגמא יכולה לעלות מיליונים.

אני עובד עם הלקוחות משלב הגישוש הראשוני, פיתוח הקונספט והשלבים המתקדמים בהם מפרטים את ארכיטקטורת המידע ומגדירים את הממשק ברמת הכפתור. העבודה היא לעיתים אצל הלקוח ונעשית ישירות מול מחלקות שונות באירגונים מאוד גדולים. כיועץ התפקיד מאוד אוטונומי ויש מנדט לשנות דברים אך עם זה באה גם הרבה אחריות והציפיות של הלקוחות מאוד גבוהות. ביומיום אני בעיקר משרבט, משרטט מסכים ותהליכים, יוצר אבות-טיפוס ונפגש עם בעלי עניין שונים בשביל להציג רעיונות, לאסוף דרישות ולהבין מהן הבעיות אותן אנו מנסים לפתור, בסופו של דבר באמצעות ממשק משתמש.

התגלגלתי לתפקיד לפני קרוב לשלוש שנים אחרי תקופה ארוכה באקדמיה כמרצה לתואר ראשון במולטימדיה וחוקר חוויית משתמש. ללונדון הגעתי בשנת 2001 לצרכי לימודים ולפני כן עבדתי בישראל כמפתח פלאש בחברת פרסום דיגיטאלי.

מה הדבר שהכי מלהיב אותך לגבי התחום שלך?
איפיון ממשקי משתמש הוא תחום חדש יחסית בשוק ההון לעומת תעשיות אחרות כך שישנה תחושה של חלוציות וחופש כי הסטנדרטים גמישים ויש רעב בקרב הלקוחות למתוח את הגבולות ולהדהים את הלקוחות שלהם ואת המתחרים. אם מוסיפים לזה את העובדה שלעיתים רחוקות אנו יכולים לגשת למערכות של המתחרים כי הן מיועדות ללקוחות הבנק בלבד, ישנה גם תחושה של עבודה בחושך מוחלט, בסוג של וואקום. זה יכול להלחיץ בהתחלה אך אחרי הלחץ באה ההתלהבות מהאתגר. בנוסף, הפרוייקטים עליהם אני עובד דורשים ממני להפנים מידע מורכב וליצוק אותו מחדש כממשק משתמש ברור. בגלל עולם התוכן התוצאה היא לפעמים עומס טיפוגרפי-ויזואלי צפוי ומקובל וזהו משהו שתמיד נמשכתי אליו עוד מהימים בהם למדתי אמנות בתיכון בראשון-לציון.

LAB49

copyright Lab49

מה ההישג המקצועי המשמעותי ביותר שלך (או שטרם הושג ולשם אתה מכוון?)
ההישג המקצועי המשמעותי ביותר שלי עד כה היה להוביל צוות חוויית משתמש שכלל ארבעה אנשים (כולל אותי). זאת היתה התנסות מאתגרת ומאוד מעניינת משום שהיא איפשרה לי לצד השירבוטים והשיחות שאני רגיל לנהל עם אנשים בארגון בנוגע לעבודה שלי, להיות מעורב גם בשיחות של אנשי צוות אחרים ולראות את התמונה הכוללת מתוך עמדה בה אני הייתי אחראי מול הלקוח לכל מה שאנחנו כצוות הפקנו. דאגה לנושאים כמו עקביות ואחידות בממשק חייבו אותי להיות מעורה בעבודה של כולם וליישר קו מתי שצריך. זאת היתה הזדמנות לראות את עבודת איפיון הממשק מנקודת גובה חדשה שיכולה בקלות לגרום לסחרור קל.

מה הדבר הכי חשוב שלא יודעים על המקצוע/ תחום שלך?
נוצר אצלי הרושם שאנשים כמו סטודנטים, מעסיקים ובעלי מקצוע כמו מתכנתים ומנהלי פרוייקטים נוטים לחשוב שאיפיון ממשק משתמש דורש בעיקר יכולת שירבוט ושירטוט מסכים לצד יכולת ניתוח בעיות והיכרות עם דפוסי אינטראקציה וכו' אך בעבודה עם אירגונים מאוד גדולים תכונות כמו אסטרטיביות, בטחון ותעוזה לצד רגישות גבוהה לפוליטיקות פנים-אירגוניות הן מרכיב חשוב לא פחות. לאפיין ממשק לאירגון, במיוחד אירגון פיננסי, דורש ממאפיין הממשק (על אחת כמה וכמה אם הוא על תקן יועץ) להיות משהו מעבר ל- Yes man של הלקוח ולדעת להוביל ולדחוף פתרונות מתי שצריך, לוותר איפה שאין ברירה והרבה דברים אחרים שקשורים לעבודה על פרוייקט מול אנשים שלאו דווקא מונעים משיקולים כמו הבטחת איכות שמישות גבוהה.

אם לא הייתי…אז הייתי….?
צלם או מוזיקאי.

אמיר דותן

מה המדד שלך להצלחה עבור לקוח?
הלקוחות שלנו מודדים הצלחה באמצעות דירוגים שנתיים בתעשייה על סמך רווח שיש לו קשר ישיר למערכות אותן אנו מפתחים עבורם. אני מאמין שחוויית משתמש טובה היא ללא ספק אחד הפרמטרים החשובים ביותר על פיהם הלקוחות שלנו מטפסים בסולם הדירוג, כי הציפיות של הלקוחות שלהם מממשקי משתמש כיום מאוד גבוהות והתחרותיות בשוק נסובה בעיקר סביב חוויית המשתמש לצד פונקציונאליות.

כמאפיין ממשק משתמש, אם מוצר שהייתי שותף בגיבוש העיצוב שלו עוזר ללקוח לצבור יתרון תחרותי זאת הצלחה. אם המוצר מצליח ליצור רף חדש בתעשייה אז ההצלחה היא כפולה גם עבורי וגם עבור הלקוח.

מה לדעתך השינוי התפיסתי המשמעותי ביותר של לקוחות לגבי תחום הדיגיטל בשנים האחרונות (שינויים שבאים לידי ביטוי בציפיות הלקוחות ממך)?
בעשור האחרון הלקוחות שלנו עברו תהליך מאוד משמעותי בו שירותי המסחר שהם מציעים ללקוחות שלהם נגישים דיגיטאלית באמצעות מערכות מסחר אלקטרוניות ולא רק דרך הטלפון.

יש לכך יתרונות רבים הן עבור בנקי ההשקעות והן עבור הלקוחות שלהם וניצת מירוץ חימוש שמתודלק כל הזמן בין השאר מחידושים בשוק הצריכה הפרטית כשבכל שנה יוצא אייפון חדש ומעלה את רף הציפיות של אנשים בכל הקשור לחווית השימוש. תחום הדיגיטאל, אשר בשוק ההון מתרכז בעיקר בהפצת תוכן וכלים באמצעים אלקטרונים (מידע פיננסי, מערכות מסחר וכו'), הוא חשוב ביותר וזה מעודד לראות שישנה מודעות גבוהה בקרב הלקוחות שלנו לחשיבות של חוויית משתמש איכותית.

הם לא מוכנים לקבל עוד חוויית שימוש מקרטעת מהסוג שרובנו מכירים מעבודה עם מערכות מקצועיות מורכבות. אמצעי המסחר והמידע הדיגיטאלים הם מבחינת התעשייה הדבר החשוב ביותר כיום ואף אחד לא רוצה להישאר מאחור עם מערכת אפורה ומסורבלת.

איזו עצה חשובה תיתן למי שעושה את צעדיו הראשונים בתחום?
מי שעושה את צעדיו הראשונים בתחום איפיון ממשקים צריך לזכור שלצד ההיכרות עם ההיבטים הטכנים של התחום (שירטוט מסכים, ניתוח דרישות, מחקר משתמשים וכו') ישנו צד נוסף של עבודה עם אנשים, עבודה מול אנשים, עבודה מול לקוחות וצורך להוביל, לשכנע ולהיות אסרטיבי מספיק מתי שצריך אחרת העבודה שעומלים עליה לא תמומש או תמומש באופן אחר כי ישנם כל מיני זרמים שמושכים את הפרוייקט לכיוונים שונים ואם לא נזהרים אפשר בקלות להיסחף ולאבד שליטה. מאפיין ממשק משתמש הוא לרוב נקודת המפגש של אנשי מקצוע בארגון בו הוא עובד ובארגון איתו הוא עובד. חשוב להיות מודע להיבט הזה של התפקיד בו אתה למעשה פועל כמגשר וחוצץ ולדעת להיות דיפלומטי, תקיף אם צריך ותמיד לפקוח את העיניים ולהסתכל מסביב כי העבודה כוללת הרבה יותר מקבלת החלטות כמו האם כפתור האישור צריך להיות מימין או משמאל לכפתור הביטול.

LAB49
copyright Lab49 

מה העצה הטובה ביותר שאתה קיבלת בקריירה?
כשהייתי פלאשיסט צעיר ארט-דיירקטורית בחברה בה עבדתי בתל-אביב אמרה לי: "תכפיל בשתיים כל הערכת זמן שאתה נותן לביצוע מטלה כי זה הזמן שבאמת תעבוד עליה בסופו של דבר."

לאן אתה צופה ששוק הדיגיטל יצעד ב- 5 השנים הקרובות? למה מותגים צריכים להיערך (אתגרים) וכיצד זה משפיע על תחום העסוק שלך?
הוא יצעד לכל מקום ויהיה בהרבה יותר מקומות מחובר יותר מתמיד. אני מאמין שחזון המחשוב המבוזר קורם עור וגידים עם כל יום שעובר וממשקים דיגיטאלים שונים ומשונים יהיו יותר נגישים. זאת מגמה שהחלה מזמן ואני לא צופה שום האטה. תמיד יהיו גימיקים ואני עדיין לא משוכנע שמקרר שמתריע מתי שהחלב עומד להיגמר זה פתרון טוב לבעיה אמיתית, אך ישנן דוגמאות יותר פראקטיות בשוק הצריכה הפרטית והשוק העסקי וזה בלתי נמנע שתכנים שיווקיים ימצאו את דרכם לכל פינה. אני חושב על מותגים בהקשר של הלקוחות איתם אני עובד ואין ספק שהם יצטרכו להמשיך לחשוב על דיגיטאל בצורה אסטרטגית ולגבש חזון במקום פתרונות נקודתיים ואופנתיים שלא תמיד מתחברים ונראים מאולצים ולעיתים אך מעוררי גיחוך. כבעל מקצוע, זה בהחלט אומר שכמו הלקוח גם אני אצטרך לחשוב על מספר נקודות קצה מגוונות שצריכות בסופו של דבר להרגיש חלק ממשהו גדול יותר, אחיד ומגובש. זה אתגר לא פשוט בעבודה מול אירגונים גדולים בהם איזורי האחריות ממודרים בין אם זה בצורה מכוונת או בגלל אילוצים פנים-אירגוניים, מתחים ופוליטיקות.

מה הטעות הנפוצה של לקוחות לגבי שלב אפיון ממשקי המשתמש לדעתך?
לדעתי לקוחות לעיתים חושבים ששלב איפיון הממשק הוא טכני ונועד ליצוק חומר לתוך תבנית ברורה ומגובשת, כאשר בפועל השלב הזה מעלה על פני השטח הרבה תהיות ושאלות עבור הארגון עצמו כי הממשק הוא הפנים של תהליכים אירגוניים ואלה לעיתים קרובות מוכתבים על ידי אילוצים טכנולוגים ואין ספור סיבות אחרות. התוצאה היא ששלב האיפיון יכול להיות יותר סוער ותובעני עבור הלקוח מכפי שהוא תיאר לעצמו בהתחלה ("יבואו כמה אנשים ויעצבו ממשק"). עבודת האיפיון חושפת די בקלות מוקשים בתהליכים עסקיים ותהליכי הארגון ובעיות שמישות פוטנציאליות שיפגמו בחוויית המשתמש נעוצות במקרים רבים בתהליכים האירגוניים ולא בסידור המידע על המסך או סידור תפריט הניווט.

Mobile: איזו מגמה חשובה כדאי למותגים לשים לב אליה? מה לדעתך אנו צפויים לראות בתחום בשנים הקרובות? וכיצד זה משתלב בתחום העיסוק שלך ?
המספרים שמתפרסמים חדשות לבקרים על נתוני השימוש במובייל מדברים בעד עצמם (רק אתמול קראתי שישנם 6 מיליארד טלפונים ניידים רשומים בעולם). עד לפני מספר שנים המובייל היה הדבר הנלווה והתוסף אך היום ברור שלא רק שהוא נקודת ההתחלה במקרים רבים, הוא לעיתים המקום היחיד בו מתרחשת האינטראקציה. מול מחשב או לפטופ צריך לשבת ולהתארגן בעוד המובייל תמיד שם ואנחנו מאוד שמחים להעניק לו את כל תשומת הלב שהוא רק יכול לדרוש מאיתנו. בתחום העיסוק שלי, בנקי השקעות הבינו מהר שיש להם לקוחות שרוצים וצריכים להיות מעודכנים גם כשהם נמצאים הרחק מהמחשב. בין אם הלקוח צריך לשים עין על מחירים, לסחור בכל רגע נתון בגלל טלטלה בשווקים, לקרוא חדשות והתרעות בזמן הנסיעה לעבודה בבוקר ברכבת, יש צורך אמיתי ביכולת לגשת למערכות בכל מקום ובכל זמן.

מתחרים/ מותגים ש-"עושים את העבודה" (פרגון) – בארץ או בחו"ל….
גם ה-BBC וגם העיתון The Guardian מרשימים אותי כבר שנים בגישה החדשנית והרעננה שלהם לאינטראקטיב שבאה לידי ביטוי באתר האינטרנט, אפליקציות וכלים שונים כמו BBC iPlayer. פה ושם יש נפילות אך זה בלתי נמנע כאשר מנסים לחדש ולוקחים סיכונים. התחושה שלי הן כמשתמש והן כבעל מקצוע היא ששני הגופים לוקחים את הנושא של דיגיטאל מאוד ברצינות ומשקיעים הרבה מחשבה ומאמצים בפיתוח רעיונות והשקת ממשקים. הגרדיאן לדוגמא משקיע בהמחשות מידע אינטראקטיביות המלוות ידיעות ולפעמים נוצרת אצלי התחושה החיובית שהידיעה היא רק התירוץ בשביל ליצור ממשק מעניין ואינפורמטיבי.

LAB49 copyright Lab49

מה נותן לך השראה?
כל סוג של אינפוגרפיקה בין אם היא סטטית או אינטראקטיבית, טיפוגרפיה, שרטוטים טכנים, כל עומס ויזואלי בין אם הוא מכוון או אקראי, פרסום בריטי שתמיד מצליח להפתיע אותי בשילוב של יצירתיות, שנינות וטעם.

כשאתה לא בעבודה – הדרך שלך להירגע/ לנוח
צילום, כתיבה והקלטת מוזיקה, בירה בפאב שכונתי והליכות ארוכות לאורך תעלות מים לונדוניות.

המוסיקה שלי
פאוורפופ, רוק, סיקסטיז

הסרט שלי
פורסט-גאמפ

האוכל שלי
כל מה שמסתיים בלעך (קניידעלעך, קרעפלעך, פליגעלעך וכו'). מטעמי נוסטלגיה ומטעמי טעם אך בפועל זה Full English Breakfast.

אישיות שהייתי שמח לשבת איתה לכוס קפה (דמות שהיא בין החיים או שלא…)
ג'ון לנון

תמיד יש לי בתיק/ בכיס
אייפון

האתר/ים שאיתם אני פותח את הבוקר
Google Reader ,BBC News, Ynet, Facebook, Gmail, Twitter

לאיזה מחנה אתה משתייך? (ios, android, bb ?)
iOS

האפליקציה שאני לא יכול/ה בלעדיה
Facebook

צילום מסך 
דסקטופ דיפולטי כחלחל של מק עם כל מיני פולדרים וקבצים שקשורים לעבודה שאיני יכול לחלוק 🙂

למשתתפים נוספים בסדרת שאלוני ה- Q&A עם תעשיית הדיגיטל > 

Join_Redefine_On_Facebook

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.