אסף דותן, מייסד ומנכ"ל BO – Business Online

קו"ח מקצועי בפסקה קצרה
שמי אסף דותן, 39, מייסד ומנכ"ל BO – Business Online , חברת בוטיק המייעצת , מנהלת ומלווה פרויקטים ופעילויות דיגיטליות מקצה לקצה במגוון תחומים: שיווק, שירות, תוכן ומכירות.

בעל כ-15 שנות ניסיון בתחום הדיגיטל: הקמתי את מחלקות הדיגיטל של "מגדל" – חברה לביטוח וסלקום וכן שימשתי כסמנכ"ל ב- d-say interactive. לא פחות חשוב, נשוי ואב מאושר לשני בנים מלאי אנרגיה.

מה הדבר שהכי מלהיב אותך לגבי התחום שלך?
כמות, מהירות ועוצמת השינויים בעולם הדיגיטל הם ללא ספק הדבר המלהיב ביותר.
ניתן לומר שבכל שנתיים – שלוש אני עושה דברים אחרים לגמרי, שהם תולדה של תחום התמחותי בשנים הקודמות.

מה ההישג המקצועי המשמעותי ביותר שלך?
אחד ההישגים המספקים ביותר עבורי הוא ליווי ארגונים במעבר מפעילות מסורתית לעולם הדיגיטלי ממוקד לקוח. בתחום הזה, אני גאה במיוחד במהפכים שסייעתי לבצע בסלקום, במגדל ובחיפה כימיקלים.

מה הדבר הכי חשוב שלא יודעים על המקצוע/ תחום שלך?
הערוצים הדיגיטליים הינם ערוץ התקשורת המרכזי של הארגון. הם מייצגים את כל זרועות החברה לרבות תחומי המכירות, השירות, השיווק, גיוס כוח אדם והמשקיעים.

מגיעים אליו לקוחות קיימים ופוטנציאלים בצורה שוטפת בכל זמן ומכל מקום (הוא אינו מוגבל בזמן או באיזור גאוגרפי). על כן צריך תחום הדיגיטל להיות מרכז המכירות, השירות, השיווק והמידע מספר 1 עבור כל חברה.

היום יש כבר כאלה שהשכילו להבין זאת, אבל עדיין , לצערי, ישנם ארגונים רבים שטרם הפנימו והטמיעו את התפיסה הזאת.

אם לא הייתי…אז הייתי….?
ללא כל ספק, שף פיצה.

מה המדד שלך להצלחה עבור לקוח?
עמידה במטרות וביעדים שהצבנו יחד בתחילת הדרך. ואולי לא פחות חשוב, שלמדנו כמה דברים בדרך.

מה לדעתך השינוי התפיסתי המשמעותי ביותר של לקוחות לגבי תחום הדיגיטל בשנים האחרונות?
בשנים האחרונות חלה הבשלה בכל הקשור לתמיכה במכירות בערוצים הדיגיטליים בפרט, וסחר אלקטרוני בכלל. ניתן לראות שחלקים גדולים במדיה הוסיפו פורמטים של פרפורמנס.

איזו עצה חשובה תיתן למי שעושה את צעדיו הראשונים בתחום?
3 עצות מרכזיות:

האחת, להתמקד. הדיגיטל היום הוא מקצוע על ובתוכו תת מקצועות רבים וחשובים שכל אחד מהם מהווה מקצוע לכל דבר ועניין.
השניה, להתעדכן. הדיגיטל רץ במהירות שיא. מי שלא הולך קדימה, הופך ללא רלוונטי.
השלישית, להתנסות. להיות חלק מהפעילות.

מה העצה הטובה ביותר שאתה קיבלת בקריירה?
להסתכל על כל דבר מנקודת מבט של צרכי הלקוח.
הייתי בין הראשונים בארץ להתעסק בתחום. באותה תקופה היה מעט ידע מבוסס.
הפעילות שלי נבנתה תוך למידה עצמית מפעילויות בחו"ל וניסיון אישי שצברתי יחד עם האנשים אתם עבדתי לאורך השנים.

מה מותגים/ לקוחות חייבים להבין לגבי דיגיטל ועדיין לא ממש מפנימים?
בראייה ארוכת טווח, הדיגיטל זהו הנכס החשוב ביותר של הארגון.
כבעל ניסיון בהתנעת פעילויות דיגיטליות חוצות חברה בארגונים גדולים, אני רואה את חשיבות שילוב כלל הארגון בהטמעת הפעילות.

לאן אתה צופה ששוק הדיגיטל יצעד ב- 5 השנים הקרובות? למה מותגים צריכים להיערך?
1. תוכן הוא הכוח המניע את כלל הפעילויות בערוצים הדיגיטליים. מותגים יצטרכו ללמוד ליצור תוכן רלוונטי כדי לפעול באופן אפקטיבי.
2. ערוץ הסלולר יהפוך לדומיננטי מאוד. כללי המשחק בו שונים מאלו שאנו מכירים באינטרנט.
3. הנגשת שירותים עצמאיים – ביצוע פעולות שירות ומכירה באופן עצמאי בדיגיטל (ולווא דווקא באינטרנט) יהפוך להיות סטנדרט. מי שיעשה את זה כמו שצריך יקבל מנוף שיווקי אדיר לשימור והגברת נתח הלקוח.

מה לדעתך תפקיד התוכן כחלק מהאסטרטגיה הדיגיטלית של מותגים וכיצד זה מתקשר ל- Social?
תוכן הוא המנוע המרכזי של כלל הערוצים הדיגיטליים. דיגיטל ללא תוכן דומה לצינור ללא מים שזורמים בתוכו.
לתוכן תפקידים רבים, החל ממשיכת תשומת לב, דרך יצירת ערך ונאמנות לקוחות ועד סיוע בהגברת המרות.
ערוצים חברתיים הם אחד מצינורות התוכן המרכזיים. אני חושב שלכולנו יש עוד מה ללמוד בתחום המדיה החברתית שלטעמי עוד לא פוצח היטב מבחינה שיווקית.

מה הטעות הנפוצה ביותר של מותגים בהקשר לערך ה- Social?
גופים רבים טועים בכך שהם מפחדים לנסות ובכך פשוט מונעים מעצמם ללמוד ולהתפתח.
גופים אחרים טועים כשלא לוקחים את הנושא מספיק ברצינות. רבים מהם מנסים לייצר במדיה החברתית "זבנג וגמרנו" – זה לא עובד כך!

Mobile: איזו מגמה חשובה כדאי למותגים לשים לב אליה? מה לדעתך אנו צפויים לראות בתחום בשנים הקרובות? מה מותגים בינלאומיים מבינים לגבי Mobile ובארץ עוד לא מבינים?
לאחרונה ביצענו עבור לקוחותינו צפי לשימושים במותג שלהם באמצעות סלולר בתקופה הקרובה. לפי גרפי הגידול הנוכחיים, נראה שבעוד שנה מהיום כמות השימושים בסלולר תגדל לפחות פי שניים. נראה כי הסלולר יתפוס חלק חשוב בעיקר בשימושים הפונקציונליים שלנו במותג, לדוגמה: מידע טרום קניה, שירותים נפוצים וקניה של מוצרים פשוטים שיעשו מהסלולר. רוב המותגים עדיין לא ערוכים לזה וזה הזמן להיערך.

 

למותג/ לקוח שבא ואומר: "אני מעוניין לעשות את צעדי הראשונים לביסוס ערך הדיגיטל במותג שלי", מה המלצתך לגבי הצעדים הראשונים שעליו לעשות?
להשקיע רבות בשלב התכנון. גיבוש אסטרטגיה, קביעת קהלי יעד, מטרות, קביעת ערוצים לפעולה ויצירת טקטיקה הם השלב החשוב ביותר כדי שהיציאה לדרך תהיה חלקה ותניב תוצאות אמתיות בשטח לאורך זמן. כל אלה, לצד התנסות בפעילויות ממוקדות שיהוו ערך חשוב בתהליך הלמידה.

 

מתחרים ש-"עושים את העבודה" – בארץ או בחו"ל….
הקרדיט על פעילות תכנון וייעוץ מיוחס בדרך כלל לחברה לה ייעצנו, לכן קשה לפעמים לדעת איפה מסתיים חלקו של היועץ ומתחילה עבודתה של החברה. באופן אישי אני מכיר כמה יועצים מצוינים בתחום הדיגיטל בארץ, לא אזכיר שמות על מנת לא לפספס עמיתים איכותיים.

 

מה לדעתך גרם לישראלים לאמץ את פייסבוק כרשת החברתית המרכזית (פרטי ועסקי) ומדוע לדעתך טוויטר פחות פופולארית?
כבר ניתנו הסברים רבים להצלחה של פייסבוק בישראל: לוקליזציה, ראשוניות, גודל האוכלוסיה בארץ ועוד, אבל בעצם לא תמיד ניתן להסביר הצלחה לאחור. באופן אישי, אני מרגיש כי החוויה בפייסבוק "מדבקת" יותר.

מה נותן לך השראה?
אספרסו קצר, ים, מוסיקה וחלומות על עולם דיגיטלי.

כשאתה לא בעבודה – הדרך שלך להירגע/ לנוח
מוסיקה, מוסיקה, מוסיקה

המוסיקה שלי
שומע המון מוסיקה ישראלית (שלמה ארצי, שלום חנוך, ארכדי דוכין, משינה, יהודית רביץ), צ'ילאאוט, רוק וקלאסיקות של מועדונים מהתקופה שהייתי די ג'יי.

שולחן העבודה של אסף דותן

הסרט שלי
לא זוכר סרטים מהשנייה שאני יוצא מאולם הקולנוע.

האוכל שלי
אוכל איטלקי, דגש על פיצות, ואוכל הונגרי דגש על גולש ונוקדלי.

אישיות שהייתי שמח לשבת איתה לכוס קפה
סבא איציק.
לצערי, לא זכיתי להכיר אותו מספיק טוב ונראה שהיה לי הרבה מה להכיר וללמוד.

 

תמיד יש לי בתיק/ בכיס
כרטיס אשראי
מחשב נייד
טלפון
ופתק קטן מאשתי – חמש סיבות שבגללם אני אוהבת אותך…

 

האתר/ים שאיתם אני פותח את הבוקר
Ynet ופייסבוק על הבוקר נותנים מענה לא רע לפתיחת היום

לאיזה מחנה אתה משתייך? (ios, android, bb ?)
חובב android כבר כמה שנים. בחודשים האחרונים מתנסה ונהנה מנוקיה וינדוס פון.

האפליקציה שאני לא יכול/ה בלעדיה
whatsapp

 

למשתתפים נוספים בסדרת שאלוני ה- Q&A עם תעשיית הדיגיטל >

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.