ברק דנין, מנכ"ל ובעלים uniqui_____________________________________________
קו"ח מקצועי בפסקה קצרה

מנכ"ל ובעלים, יוניק יו איי, חברה לאפיון ועיצוב מוצרים דיגיטליים עם חוויית משתמש מעולה. מייסד, ארגון חוויית משתמש ישראל (UXI). במשך כל הקריירה שלי, כבר מגיל צעיר, עוסק ב-UI: פיתוח, ניהול צוותי פיתוח, אפיון ועיצוב. כיום פותח תוכנית ליווי מקצועי לתחום חוויית המשתמש בישראל. נשוי באושר למיכל.

מה הדבר שהכי מלהיב אותך לגבי התחום שלך?
העבודה בתחום ה-UX וניהול עסק בתחום הזה אפשרו לי, בפעם הראשונה, לבטא במשרה אחת את הנושאים שאני הכי נהנה לעסוק בהם: יצירה חזותית ומילולית, טכנולוגיה, עבודה עם אנשים, ניהול ושיווק. תמיד הייתי סקרן לגבי תחומי ידע רבים ומצאתי ב-UX הזדמנות לממש את הסקרנות הזו.

מה ההישג המקצועי המשמעותי ביותר שלך (או שטרם הושג ולשם אתה מכוון?)
יותר מהכל, אני חושב שההישג המשמעותי ביותר שלי עד כה הוא המעבר שלי מלהיות ראש צוות אנונימי בחברת XMPie, לאחד מהאנשים המזוהים ביותר עם תחום ה-UX בישראל. זה דרש עבודה מאומצת סביב השעון במשך כשלוש וחצי שנים שנהניתי מהן מאוד. הגעתי לזה גם בזכות החברים הטובים בקהילה שעזרו לי לקיים את החזון של UXI: ארגון מקצועי רציני, מעשי, ועסקי שיוצר מסגרת משמעותית לכל מי שעוסק ב-UX בישראל.
תמיד יש יעדים נוספים, הקמת מסגרת של ליווי מקצועי ב-UX שהזכרתי קודם, זהו היעד מס' 1 עבורי היום.

מה הדבר הכי חשוב שלא יודעים על המקצוע/ תחום שלך?
הרבה לא מבינים עדיין מה המקצוע הזה בכלל! זה אולי האתגר הגדול ביותר של UXI, אני עדיין מנסה לפצח אותו. יש כאלה שחושבים שזה buzzword, יש אחרים שחושבים שזה סוג של עיצוב גרפי משודרג.
המציאות היא שאפיון חוויית משתמש הוא תפקיד אסטרטגי ומשמעותי בכל מוצר דיגיטלי. הבנת צרכי המשתמש והצרכים העסקיים והשילוב ביניהם – זהו לב העניין, לדעתי. מאפיין חוויית משתמש שיודע לתכנן מוצר מנצח, כזה שמועיל למשתמשים ויוצר חיבור רגשי אליו מצד אחד, וגם מביא ערך עסקי רב מצד שני, שווה הרבה מאוד לארגון שמעסיק אותו. בארה"ב ובאירופה מבינים את הערך העסקי האדיר הטמון ב-UX ובארץ מי שמבין – מרוויח בענק.

אם לא הייתי…אז הייתי….?
בעבר חשבתי על שני תחומים אחרים-קרובים בצורה רצינית: טיפול באנשים ועיצוב חזותי.

לא הרבה יודעים, אבל הייתי מטפל שיאצו במשך כשנה. למדתי את המקצוע במשך שנתיים והיתה לי קליניקה בבית. האופציה השנייה שלי בלימודים, אחרי מדעי המחשב, היתה פסיכולוגיה וחשבתי על פסיכולוגיה קלינית באופן רציני.

בעיצוב חזותי התעסקתי מגיל צעיר, קניתי Corel Draw עם אחת המשכורות הראשונות שלי מההוצאה לאור שעבדתי בה והלכתי ללמוד עיצוב באוניברסיטה הפתוחה לפני כמה שנים. יצא לי אפילו לעצב כמה אתרים מעניינים, בעיקר בפרויקטים אישיים כמו זה. כיום הידע והניסיון בעיצוב עוזרים לי מאוד כמאפיין וכמנהל צוות אפיון ועיצוב.

משרדי Unic UI

מה המדד שלך להצלחה עבור לקוח?
כשמטפלים בחוויית המשתמש מאוד פשוט, לכאורה, למדוד הצלחה. שואלים רק שאלה אחת פשוטה: האם יש שיפור בתוצאות העסקיות בעקבות השינוי?

למה רק "לכאורה"? כשמדובר באתר מכירות, למשל, זה מאוד קל. שואלים: כמה מכרנו קודם וכמה מוכרים יותר עכשיו? אם כל השינוי שהיה בדרך בין "קודם" ל"עכשיו" הוא שיפורים ב-UX, ההפרש מצביע על ההצלחה.

כשמדובר במערכות מורכבות, המדידה קצת יותר קשה. אפשר למדוד שביעות רצון של לקוחות או את היעילות של המשתמשים במערכת, אפשר גם לכמת מדדים כאלה בכסף, אבל זה תמיד אתגר גדול יותר למדוד כך.

UX הוא כלי, כמו כל תחום מקצועי של העסק (שיווק, מכירות, שירות), כדי להגשים את היעדים העסקיים. לכן בכל פרויקט שאנחנו עוסקים בו אנחנו מתחילים בהגדרת היעדים העסקיים ומשם גוזרים את האסטרטגיה עבור חוויית המשתמש המתאימה. מאחר ויש לחוויית המשתמש השפעה גדולה בעולם הדיגיטלי וגם מחוץ לו, החשיבות האסטרטגית של UX היא גדולה עבור כל ארגון שפועל בתחום הדיגיטל כיום.

מה לדעתך השינוי התפיסתי המשמעותי ביותר של לקוחות לגבי תחום הדיגיטל בשנים האחרונות (שינויים שבאים לידי ביטוי בציפיות הלקוחות ממך)?
יותר ויותר לקוחות מבינים את החשיבות של מחקר משתמשים כדי ליצור חוויית משתמש טובה. בלי ראיונות, תצפיות, ניתוח מידע אנליטיקס, חיפושים באתר הקיים, בדיקה מעמיקה של מתחרים וכו', קשה לתת פתרונות טובים. בעבר לקוחות מאוד נרתעו רק מהמילה "מחקר". הרבה לקוחות היום מבינים שזה הכרח המציאות. זה מצוין, בעיני, כי זה מעלה את רף המקצועיות שאנחנו יכולים לספק ואת איכות הפתרונות שאני ועמיתי לתחום מסוגלים לתת ללקוחות.

איזו עצה חשובה תיתן למי שעושה את צעדיו הראשונים בתחום?
1. ללמוד המון. כל יום. כל הזמן. לקרוא ספרים, לראות הרצאות, ללכת לכנסים, קורסים – בכל דרך שרק אפשר.
2. לעבוד, אפילו בפרויקטים יזומים, כדי להראות מה אתם מסוגלים לעשות ובעיקר – כדי ליצור תיק עבודות מרשים.

מה העצה הטובה ביותר שאתה קיבלת בקריירה?
"עזוב אותך מתכנון ממשק משתמש, זה dead end job". זו הייתה עצה נהדרת מראש הצוות שלי, כשהייתי מתכנת. היא גרמה לי להישאר בעולם הפיתוח, להפוך לראש צוות ולעבור לתחום האפיון והעיצוב 4 שנים מאוחר יותר, כשהייתי בשל לזה.

לאן אתה צופה ששוק הדיגיטל יצעד ב- 5 השנים הקרובות? למה מותגים צריכים להיערך (אתגרים) וכיצד זה משפיע על תחום העסוק שלך?
יש הרבה מגמות של שינוי בעולם היום, התעצמות ה-mobile ובעיקר הטבלטים, Big Data, Windows 8 ועוד ועוד. קשה לי להתנבא לגבי 5 שנים קדימה, גדול עלי 🙂 ברור ש-Windows 8 ישפיע, למשל, על אפיון ועיצוב של אפליקציות ושל אתרים, בדיוק כפי שה-iPhone יצר disruption בתחום הזה, אבל אני לא לגמרי בטוח ש-Windows 8 יהיה הצלחה גדולה כמו קודמו. כרגע הוא מסתמן כמוצר מאתגר מאוד למשתמשים קיימים ב-windows.

ברק דנין, מנכ"ל ובעלים של Unic UI

אחד הדברים שאני רואה כמשמעותיים עבור תחום העיסוק שלי הוא הגידול ביכולות המדידה ובהבנה של החשיבות של מדידת ביצועים והתנהגות משתמשים. אני חושב שזה יתפוס יותר מקום וזה מתחבר באופן ישיר להבנה ש-UX וההשפעה שלהם על העולם העסקי הוא מדיד.

מה הטעות הנפוצה של לקוחות לגבי שלב אפיון ממשקי המשתמש לדעתך?
הטעות הכי נפוצה היא שתחילת העבודה היא עם שרטוט המסכים. אולי לא מצפים שזה יהיה ביום הראשון, אבל בהחלט תוך שבוע-שבועיים מצפים לראות את מסכי המערכת "עומדים". באתר תדמיתי קטן זה אולי ריאלי, במערכת מורכבת זה תלוש מהמציאות. המסכים מגיעים רק אחרי מחקר יסודי, כשאנחנו יודעים מה אנחנו רוצים לבנות, עבור מי ובעיקר – למה.

Mobile: איזו מגמה חשובה שכדאי למותגים לשים לב אליה? מה לדעתך אנו צפויים לראות בתחום בשנים הקרובות? וכיצד זה משתלב בתחום העיסוק שלך ?
אני לא יודע מה החברות הגדולות מחביאות בשרוול, אבל אין לי ספק שיהיו תוספות טכנולוגיות משמעותיות שישפיעו על חוויית המשתמש. למשל, לאפל יש כבר כמה שנים פטנט על מסך מגע שמשנה צורה וחספוס בהתאם לממשק שמוצג עליו. אני בטוח שיש עוד הפתעות כאלה שאנחנו לא יודעים עליהן עדיין.
אחד הדברים המושכים בחוויית משתמש, עבורי, הוא החיבור בין החוויה לטכנולוגיה. העובדה שהטכנולוגיה משתנה כל הזמן, ברמה חודשית ואפילו שבועית לפעמים, מאפשרת לי ולאחרים שעוסקים ב-UX ללמוד עוד ועוד כל הזמן.

מתחרים/ מותגים ש-"עושים את העבודה" – בארץ או בחו"ל….
מאוד אוהב את Adaptive Path, גם הכנסים וההדרכות שלהם וגם הפרויקטים שלהם שראיתי, מייצגים מבחינתי את חוד החנית מבחינה מקצועית ובהחלט מקור להשראה.

מה נותן לך השראה?
הרבה מהעיסוק שלי נוגע בשיווק. בתחום הזה, אני מקבל השראה שוב ושוב מהדברים שעושה אמיר הרדוף. אני מכיר דרכו ודרך אחותי (גילוי נאות) שעובדת איתו הרבה כלים וידע מקצועי. ב-UX, קשה לשים את האצבע על משהו ספציפי. זה יכול להיות רגע קטן באיזה אתר או אפליקציה שתופסים אותי, משהו שאחרים אולי לא ירגישו בכלל ואני מתלהב מהם, זו יכולה להיות גם כתבה ב-Smashing Magazine או ב-Wired.

כשאתה לא בעבודה – הדרך שלך להירגע/ לנוח
לנוח?
וברצינות – אני מאוד אוהב את מה שאני עושה ואני גם בעל עסק. שילוב קטלני לשעות המנוחה.
כשאני מנקה את הראש, זה בדרך-כלל עם סדרה טובה (Modern Family ו-Dexter לאחרונה) או עם הגיטרה – בחבר'ה קוראים לי כבר שנים "ברק גיטרה". אני מאוד אוהב לנגן, במיוחד עם אנשים ששרים מסביב.

המוסיקה שלי
מאוד מגוונת. כל דבר עם גיטרה מקבל עדיפות, בדרך-כלל יותר באיזור האקוסטי והקלאסי שלה מאשר החשמלי, הרבה ג'אז, "מוזיקת עולם" ולפעמים גם סתם מיינסטרים גלגל"צי בדרכים.

הסרט שלי
יש כמה שאני מאוד אוהב. ביניהם "ביג לובובסקי", "אמלי", "שמש נצחית בראש צלול".

האוכל שלי
הכל כמעט, חוץ מקוויאר, ארטישוק ומרק רגל.

אישיות שהייתי שמח לשבת איתה לכוס קפה (דמות שהיא בין החיים או שלא…)
אתגר קרת. הוא נראה לי איש מרתק.

תמיד יש לי בתיק/ בכיס
מכשיר הקלטה לראיונות עם משתמשים, קליקר (שלט) עם סמן לייזר למצגות והרצאות, כרטיסי ביקור בקופסא, אוזניות של גלקסי S2 – הרבה יותר טובות מאלה שבאו עם האייפון, אייפון 4S, עכבר אלחוטי לעבודה בבית קפה מזדמן, ארנק, אוזניה ומפתחות.

ברק דנין

האתר/ים שאיתם אני פותח את הבוקר

אפליקציות אייפון בדרך-כלל: Ynet, הארץ, פייסבוק, בנק לאומי.

לאיזה מחנה אתה משתייך? (ios, android, bb ?)
iOS ביג טיים. גם לאפל יש לאן להשתפר, אבל הם ללא ספק מובילים ב-UX.

האפליקציה שאני לא יכול/ה בלעדיה
אין כזאת באמת. קצת פרופורציות 🙂

למשתתפים נוספים בסדרת שאלוני ה- Q&A עם תעשיית הדיגיטל >

הצטרפו ל- Redefine.co.il בפייסבוק

 

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.