טל פלורנטין, מנכ"ל UXvision

קו"ח מקצועי בפסקה קצרה:
אני בן 33, נשוי לשירי ואבא לאריאל בת 5 וחצי. מנכ"ל UXVision – חברת יעוץ קטנה בתחום חוויית המשתמש, מנחה אקדמי ומרצה ראשי במסלול ההסמכה הישראלי למאפייני חוויית משתמש (UXV)  ומחבר הספר "חוויית המשתמש – כשמשתמשים פוגשים מוצרים".
 

מה הדבר שהכי מלהיב אותך לגבי התחום שלך?
אפיון חוויית משתמש זה תחום מרתק ומלא באתגרים וגיוון. יום העבודה שלי כולל חשיבה יצירתית, סק'צינג ורישום מודלים למסכי מוצרים, חשיבה אסטרטגית ועסקית ומצגות הנהלה – שילוב מושלם בין שני הצדדים של המוח. הגיוון הזה מלהיב אותי, יחד עם האתגר להביא ערך מוסף אמיתי למוצרים וארגונים.

מה ההישג המקצועי המשמעותי ביותר שלך (או שטרם הושג ולשם אתה מכוון?)
עבורי, הוצאתו לאור של הספר העברי הראשון בתחום חוויית המשתמש הוא הישג אישי מדהים. אבל לא עצרתי שם. אחרי הספר הגדרתי כיעד לפתוח מסלול הסמכה למאפייני חוויית משתמש, וגם זה הפך למציאות ואנחנו לקראת פתיחתו של המחזור השני. אני זוכה כל כמה חודשים לקחת קבוצה של אנשים איכותיים שמתעניינים בתחום ולהפוך אותם למאפייני חוויית משתמש מקצוענים ויש בזה סיפוק אדיר, מעבר לתרומה לתעשיה. בצד של הפרויקטים, המוצרים שאפיינתי מוכיחים הצלחה עסקית. אחד מהם זכה בשלושה פרסים בינלאומיים וגם את זה אני מגדיר כהישג משמעותי. אבל אני לא בן אדם שמתרפק על העבר. יש כמה פסגות נוספות שכבר סימנתי.

מה הדבר הכי חשוב שלא יודעים על המקצוע/ תחום שלך?
חלקם של האנשים לא יודעים שאפיון חוויית משתמש זה מקצוע. ויש יותר ויותר שעוסקים בו במשרה מלאה. יותר לא יודעים שזה המקצוע המבוקש ביותר בעמק הסיליקון, ושאפיון חוויית משתמש הופך להיות מקצוע מרכזי יותר ויותר. קיימת דיספרופורציה בין חשיבותו של העיסוק בתחום לבין כמות האנשים שעוסקים בו, והתופעה הזו תפעל בשנים הקרובות לטובתם של מי שישכילו להשתלב בתחום.

אם לא הייתי…אז הייתי….?
בעשור האחרון עסקתי הרבה בשאלה הזו ושיניתי את המקצוע שלי מספר רב של פעמים עד שמצאתי את מקומי. אבל בכל זאת, במציאות אחרת הייתי עובד כאנימטור בדיסני.

מה המדד שלך להצלחה עבור לקוח?
המדד היחיד והבלעדי שלי הוא שיפור משמעותי בביצועים העסקיים של הלקוח ושל המוצר. זה היעד היחיד של חוויית משתמש. חוויית משתמש נתפסת אצל רבים בתור יעד בפני עצמו. "עלינו לאוויר עם ממשק משתמש חדש למוצר". אם העיסוק בנושא אינו מונחה אסטרטגיה עסקית ואינו מייצר שיפור עסקי מובהק – מדובר בבזבוז זמן וכסף.

מה לדעתך השינוי התפיסתי המשמעותי ביותר של לקוחות לגבי תחום הדיגיטל בשנים האחרונות (שינויים שבאים לידי ביטוי בציפיות הלקוחות ממך)?
השינוי העיקרי מבחינתי הוא שלקוחות סוף סוף מבינים מהי חוויית משתמש. הם מבינים שהיא חשובה וקריטית להצלחת המוצר, הם מבינים שאין להם כלים להתמודד איתה והם יודעים לבקש עזרה עניינית בתחום. לפני שנתיים היינו צריכים ללמד אותם למה זה חשוב ומה ההבדל בין UI  ל-UX. היום רק צריך לחדד את ההבדל…

איזו עצה חשובה תיתן למי שעושה את צעדיו הראשונים בתחום?
המפתח להשתלבות בתחום כרוך בשני מרכיבים – לימודים ופרקטיקה. אף אחד מהם לא יוכל לחיות בלי השני. קשה מאד להתחיל לעסוק באפיון חוויית משתמש בלי ללמוד איך עושים את זה ממי שכבר עוסק בתחום. השוק הרבה פחות סלחני והרבה יותר מבין מאשר לפני 5 שנים. כשאני התחלתי לעסוק בתחום היתה לי האפשרות "להתגלח" על חשבונם של לקוחות ולגבש לעצמי את הדרך ועכשיו ההזדמנות הזו קיימת הרבה פחות. הצד השני הוא פרקטיקה. הדרך היחידה לגבש הבנה אמיתית היא דרך הרגליים והידיים. אני ממליץ למי שעושה את צעדיו הראשונים לתפוס בשתי ידיים כל הזדמנות לקחת חלק בפרויקט. ואם אין כאלה – אז פשוט להמציא לעצמם את הפרויקטים. לקחת אתרים, מערכות ומוצרים ופשוט לתכנן אותם מחדש וטוב יותר. זה יאפשר להתמודד עם חלק נכבד מהקשיים בתהליך וגם לבנות פורטפוליו מכובד.

מה העצה הטובה ביותר שאתה קיבלת בקריירה?
העצה העיקרית היא להפסיק לעבוד בשביל אחרים ולהיות עצמאי. קיבלתי את החופש לעשות את מה שאני מאמין בו ויודע שהוא הטוב ביותר, ובפעם הראשונה בחיים, כבר כמה שנים טובות, אני מסתדר מצוין עם הבוס שלי.

לאן אתה צופה ששוק הדיגיטל יצעד ב- 5 השנים הקרובות? למה מותגים צריכים להיערך (אתגרים) וכיצד זה משפיע על תחום העסוק שלך?
חמש שנים זה הרבה זמן. נתחיל מלהסתכל שנה קדימה. המגמה העיקרית שהולכת לשנות את חיינו היא הכניסה של Windows 8. בחמש השנים האחרונות הובילה את העולם תפיסת העולם של אפל שהתחילה בהשקת ה-iPhone ב-2007. מאז, מנסות החברות השונות להתיישר לתפיסה הזו. הבעיה היא שעולם הדיגיטל והמוצרים משתנה וחלק נכבד מהפרדיגמות עליהן מתבססת תפיסת העולם של אפל השתנו, ובינתיים לא נראה שאפל מתאימים את עצמם. בכל הזמן הזה, היה שחקן אחד שהיה כמעט לא רלוונטי. מיקרוסופט ישבו בצד, הסתכלו ולא הגיבו. אפשר לאהוב את מיקרוסופט ואפשר לשנוא אותם, אבל דבר אחד ברור – הם לא פראיירים. התגובה המושכלת שלהם מגיעה בדמותו של Windows 8, שמשנה את כל תפיסת העולם שהכרנו: לא עוד הפרדה בין דסקטופ לטאבלט. לא עוד הפרדה בין ממשק מקלדת עכבר לממשק מגע. ומאידך הפיכת תפיסת חנות האפליקציות לזו שמובילה גם את עולם הדסקטופ.

מי שזוכר את השבוע הראשון עם Office2007 צריך לצפות לשבוע נוסף כזה עם Windows 8. דברים הולכים קצת להשתנות. ההמלצה העיקרית שלי לארגונים היא להתחיל ללמוד ולהבין את הסיפור החדש הזה לפני כולם ולא כשמאוחר מדי. יש בעולם 500  מליון משתמשי Windows. זה עדיין יותר מכל משתמשי אפל ואנדויד על גרסאותיהן יחד, וזו הזדמנות מאד מעניינת.

מה הטעות הנפוצה של לקוחות לגבי שלב אפיון ממשקי המשתמש לדעתך?
הטעות הנפוצה מוגדרת כבר בשאלה. ההתייחסות לאפיון חוויית משתמש כשלב בודד בדרך. חוויית משתמש היא תפיסת עולם. זו צורת הסתכלות כוללת על כל מה שאנחנו עושים. היא לא מתחילה בשלב מסויים במחזור החיים של הפרויקט ואז מסתיימת, אלא חייבת התייחסות החל מהרגע שהוחלט על ייזום מוצר או פרויקט דרך כל אחד משלבי החיים של המוצר. אני מניח שזה ייקח עוד כמה שנים טובות עד שהתעשיה תפנים את הרעיון הזה.

Mobile: מגמה חשובה שכדאי למותגים לשים לב אליה? מה לדעתך אנו צפויים לראות בתחום בשנים הקרובות? וכיצד זה משתלב בתחום העיסוק שלך?
ההתייחסות למובייל כאל Trend שגויה. מובייל זה כבר הרבה מעבר למגמה. מובייל זה חלק בלתי נפרד מהמציאות שכולנו חיים בה כבר כמה שנים טובות. ככל שיעבור הזמן, ייטמע המובייל בתוך מה שאנחנו עושים וכבר לא יחשב לתחום נפרד. כל עסק, ארגון ואפליקציה צריכים להבין את עולם המובייל ולזהות איפה הם צריכים לשלב את התחום הזה במה שהם עושים. זה כבר לא בגדר אסטרטגיה לטווח רחוק, אלא הכרח להשתלב במציאות של הקהל הרחב.
בעיסוק שלי אני מחוייב ללמד את הלקוחות שלי על המשמעויות של מובייל למה שהם עושים ולפתוח להם את הערוצים שיאפשרו להם להבין ולשלב את ההבנה בפרויקטים.

מתחרים/ מותגים ש-"עושים את העבודה" (פרגון) – בארץ או בחו"ל….
אני מאד אוהב את העבודה של נטקראפט. רואים שדברים נעשים אצלהם מאהבה ומסירות לתחום.

מה נותן לך השראה?
קצת קשה להסביר, אבל ההשראה אצלי באה מבפנים. כשאני ביובש מוחלט, בדרך כלל סרטי תדמית על ממשקי משתמש עתידיים עושים לי את זה.

סביבת העבודה של טל פלורנטין:

כשאתה לא בעבודה – הדרך שלך להירגע/ לנוח:
היה מישהו שאמר שכשאתה באמת אוהב את מה שאתה עושה, אין הפרדה בין העבודה ושאר הדברים. אני מרגיש שזה די נכון אצלי. המשרד שלי ממוקם בבית וההפרדה בין עבודה ובית היא מאד פלואידית. זה גורם לי לעבוד יותר מצד אחד, ולהיות עם המשפחה שלי כל הזמן מצד שני. זמן איכות עם אשתי הוא ללא ספק המקום הטוב ביותר להיות בו כשאיני עובד.

המוסיקה שלי:
מגוונת מאוד. אפשר למצוא שם ישראלי ולועזי, רוק כבד ומוסיקה שקטה והרבה פופ. בזמן האחרון אני מאד בקטע של כמה ערוצים של זמרים מוכשרים שעושים Coverים ב-YouTube.

הסרט שלי:
מאד אוהב ללכת עם אשתי והבת שלי לסרטים של דיסני, פיקסאר וכיוב'. "לפעמים הילדה היא רק תירוץ".

האוכל שלי:
אין איזשהו מאכל מייצג. משתדל לא לשתות מים אחרי אבטיח וממליץ בחום לשבור ביסקוויטים של פתי בר לתוך קערה, להוסיף שוקו ולאכול את זה כמו קורנפלקס.

אישיות שהייתי שמח לשבת איתה לכוס קפה (דמות שהיא בין החיים או שלא…)
הייתי שמח לכמה ימים צמודים עם וולט דיסני. אמנם יש שמועות שהוא היה אנטישמי, אבל יש גם שמועות שהקפיאו אותו ושיום אחד הוא יתעורר, אז אולי יש סיכוי לפגוש אותו ולהוציא אותו מזה.

תמיד יש לי בתיק/ בכיס:
בתיק שלי יש תמיד ערכת עבודה מלאה עם טושים, עט ועפרון ובלוק ציור. סקצ'ינג זה חלק נכבד מהחיים שלי. גם טושים ללוח תמיד תמצאו אצלי, למקרה שיהיה לוח מחיק ואצטרך להסביר משהו…

האתר/ים שאיתם אני פותח את הבוקר:
האמת שאני לא פותח את הבוקר עם אתרים. אוהב לגשת ישר לעבודה ולא צריך "התנעה".

לאיזה מחנה אתה משתייך? (ios, android, bb ?)
מתוקף תפקידי, אני חבר טוב של כולם. מבין טוב את ההבדלים ביניהם ואת היתרונות והחסרונות של כל אחד. יש לי סמארטפונים של כולם מלבד Blackberry, וכמובן מגוון מכשירי iOS. אני מאד מחובר ל-iPad, אבל אני חבר הכי טוב של מיקרוסופט. הסמארטפון האישי שלי הוא WindowsPhone ועושה רושם שאני מתכוון להשאר ולהתקדם לגרסה הבאה של Nokia שתצא בקרוב.

האפליקציה שאני לא יכול/ה בלעדיה:
Power point מהווה אחוז נכבד מעולמי.

למשתתפים נוספים בסדרת שאלוני ה- Q&A עם תעשיית הדיגיטל >

Join_Redefine_On_Facebook

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.