קו"ח מקצועי בפסקה קצרה
היי, קוראים לי יאן יאנקו (זה כינוי, לא שם משפחה או שם אמצעי), כיום אני מנהל מדיה חברתית בחברת Social-ly, מרצה במכללה לניו-מדיה ויועץ לעסקים בכל הקשור למדיה חברתית.

משפט שמתאר אותי
ככל שיודעים יותר, מתנגדים פחות .

מה הדבר שהכי מלהיב אותך לגבי התחום שלך?
החדשנות הבלתי פוסקת. אין יום שבו אתה לא מגלה משהו חדש בתחום הדיגיטל. בין אם זה קמפיינים מטורפים ובין אם זה אתר חדש שעושה את הדברים הפשוטים ביותר בצורה מגניבה וחדשנית.

מה ההישג המקצועי המשמעותי ביותר שלך?
הישג שהוגש: להעביר הרצאות. אני מעביר כיום הרצאות במכללה לניו-מדיה בתל-אביב. מתוך קורס שמכשיר תלמידים להיות מנהל מדיה חברתית ומשווקים באינטרנט אני אחראי על הרצאות בנושא הפייסבוק.

מה הדבר הכי חשוב שלא יודעים על המקצוע/ תחום שלך?
חייבים להיות מעודכנים בתחום 24/7. זה תחום שאם יום אחד לא התעדכנת במה שהולך, סביר להניח שיום למחרת כבר לא תדע על מה מדברים. נכון שזו סוג של הגזמה אך גם אם מתמקדים בנושא אחד (כמו פייסבוק) ישנם כל כך הרבה שינויים שצריכים תמיד להיות עם יד על הדופק. צריך גם לזכור שהשינויים והעדכונים מגיעים מארה"ב ולכן השעות שבהן צריך להתעדכן הן לא שעות העבודה הטיפוסיות שלנו

אם לא הייתי…אז הייתי….?
אם לא הייתי בתחום המדיה החברתית אז הייתי בתחום האופנה. בעברי עבדתי בחברת Pull & Bear במשך כשלוש שנים. התחלתי כמוכר והגעתי לניהול ופתיחה של סניפים חדשים ברשת. אהבתי את התחום ועד היום תחום האופנה מעניין אותי תמיד.

מה המדד שלך להצלחה עבור לקוח?
חזרתו לעוד עבודה איתי או איתנו.

מה לדעתך השינוי התפיסתי המשמעותי ביותר של לקוחות לגבי תחום הדיגיטל בשנים האחרונות (שינויים שבאים לידי ביטוי בציפיות הלקוחות ממך)?
השינוי הכי גדול זו העובדה שלקוחות רבים מפנימים שהשיווק הישן, זה שנלמד בבתי הספר לשיווק, מת. ליתר דיוק – הוא לא מעודכן. הלקוחות מצפים שנהיה האור המכוון עבורם בתחום.

איזו עצה חשובה תיתן למי שעושה את צעדיו הראשונים בתחום?
אתן את העצה של סבא שלי: "אין שאלות טיפשיות, יש טיפשים שלא שואלים שאלות"

מה העצה הטובה ביותר שאתה קיבלת בקריירה?
להקיף את עצמי באנשים מוכשרים.

מה מותגים/ לקוחות חייבים להבין לגבי דיגיטל ועדיין לא ממש מפנימים?
שדיגיטל זה לא משהו נפרד, זה הכל. אנחנו בעידן דיגיטלי מכף רגל ועד ראש. הצרכן הממוצע צורך דיגיטל כל היום. ולכן צריך להבין דיגיטל לפני שנכנסים לדיגיטל.

לאן אתה צופה ששוק הדיגיטל יצעד ב- 5 השנים הקרובות? למה מותגים צריכים להיערך (אתגרים)?
מובייל מובייל מובייל. כבר לפני יותר משנה גוגל ערכו מחקר ומצאו ש 60% מאנשים שצופים בטלוויזיה עסוקים באותו הזמן בסלולר / טאבלט שלהם.

מה לדעתך תפקיד התוכן כחלק מהאסטרטגיה הדיגיטלית של מותגים וכיצד זה מתקשר ל- Social?
קודם כל לדעתי ברגע שיש אסטרטגיה דיגיטלית זה כבר לא טוב. כפי שינון לנדנברג, מייסד ומבעלי אידיאולוג'יק, ציין "אין דבר כזה אסטרטגיה לשלטי חוצות או אסטרטגיה לטלוויזיה אז למה יש אסטרטגיה דיגיטלית?". אי לכך, התוכן הוא חלק מכלל השפה של המותג בעידן הדיגיטלי ולא רק חלק מה"אסטרטגיה" הדיגיטלית. התוכן זו השיחה עם הצרכן הפוטנציאלי בכל הערוצים האפשריים

מה הטעות הנפוצה ביותר של מותגים בהקשר לערך ה- Social?
חוסר ההבנה של הזירה הזו. כפי שציינתי לפני, אנשים צריכים להבין דיגיטל לפני שהם נכנסים לתוך זה. הטעות הנפוצה ביותר זה שמפקידים את כל האחריות בידי משרד הפרסום / דיגיטל. לדוגמה – איש התוכן שמייצר עבור המותג את התכנים צריך לדעתי להיות מתוך החברה ולא בתוך משרד הפרסום / דיגיטל.

Mobile: איזו מגמה חשובה שכדאי למותגים לשים לב אליה? מה לדעתך אנו צפויים לראות בתחום בשנים הקרובות? מה מותגים בינלאומיים מבינים לגבי Mobile ובארץ עוד לא מבינים?
מותגים בינלאומיים מבינים שאם יש לך צרכנים סלולריים אתה צריך להתאים להם פעילות לסלולר. האתר שלך לא יכול להיראות במובייל כפי שהוא נראה במחשב הנייח. בישראל עדיין לא לגמרי מבינים את זה.

למותג/ לקוח שבא ואומר: "אני מעוניין לעשות את צעדי הראשונים לביסוס ערך הדיגיטל במותג שלי", מה המלצתך לגבי הצעדים הראשונים שעליו לעשות?
ללכת ללמוד את התחום לפחות ברמה של הבנת מושגים על מנת שיבין על מה מדברים איתו. שלא יבוא לי לקוח ויגיד "אני רוצה לייקים כי למתחרה יש יותר".

מתחרים ש-"עושים את העבודה" – בארץ או בחו"ל….
wildfire – אחת מהחברות הראשונות בעולם שעשו אפליקציות לפייסבוק. הם התפתחו והפכו לחברה שמספקת מערך שלכם של תוכנות ותמיכה לפעילות דיגיטלית. הם נרכשו לאחרונה על ידי גוגל ב 350 מיליון דולר.

מה לדעתך גרם לישראלים לאמץ את פייסבוק כרשת החברתית המרכזית (פרטי ועסקי) ומדוע רשתות נוספות כגון טוויטר לא תפסו נתח שוק משמעותי בישראל?
שפה. הנסיקה בכמות המשתמשים בפייסבוק הגיעה ברגע שפייסבוק תירגמו את הפלטפורמה לעברית. עד שטוויטר עשו את זה כבר היה מאוחר מדי. רשתות חברתיות אחרות אפילו לא מתאמצות

מה נותן לך השראה?
החבר'ה שאני עובד איתם. שלושה חבר'ה צעירים שהחליטו להקים סטרט-אפ בתחום מאוד לא פשוט. כל אחד מהם הוא מורה דרך בפני עצמו ויכול להוביל חברה בכוחות עצמו. אני תמיד אומר שאם האנשים שאיתם אתה עובד מצליחים ללמד אותך – אתה עובד במקום טוב.

כשאתה לא בעבודה – הדרך שלך להירגע/ לנוח
אימון כושר ובילוי עם החברה.

המוסיקה שלי
Swedish House Mafia.

הסרט שלי
התחלה.

האוכל שלי
אני אוכל הכל.

אישיות שהייתי שמח לשבת איתה לכוס קפה (דמות שהיא בין החיים או שלא…)
אנדי וורהול.

 האתר/ים שאיתם אני פותח את הבוקר
הרשימה ארוכה מדי אך לא תמצאו שם אתרים ישראליים. יש את האתרים הבסיסיים כמו מאשבל, טק-קראנץ', אינסייד-פייסבוק, אול-פייסבוק, ביזנס-אינסיידר ועוד.

לאיזה מחנה אתה משתייך? (ios, android, bb ?)
אנדרואיד.

האפליקציות שאני לא יכול/ה בלעדיה
Flipboard ו Linkedin.

למשתתפים נוספים בסדרת שאלוני ה- Q&A עם תעשיית הדיגיטל > 

Join_Redefine_On_Facebook

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.