ליאור יאיר, מנכ"ל חברת נטקראפט__________________________________________
ליאור יאיר, מנכ"ל משותף בחברת Netcraft.

אחראי על תהליכי המחקר, האפיון והעיצוב המבוצעים על ידי חברת נטקראפט בארץ ובעולם. מקים בית הספר לחווית משתמש NetcraftAcademy  , הנציג הרשמי של ארגון IXDA בישראל, חבר בקבוצת מקימי ארגון UXI ומרצה בכנסים ובמוסדות אקדמיים בארץ ובעולם.

מה הדבר שהכי מלהיב אותך לגבי התחום שלך?

משלמים לי כסף כדי שאני אחשוב.

מה ההישג המקצועי המשמעותי ביותר שלך (או שטרם הושג ולשם אתה מכוון?)

בשנים האחרונות אפיינתי מוצרים מאוד מוצלחים לתעשייה בין לאומית, הקמתי את בית הספר לחווית משתמש NetcraftAcademy (יש לנו כבר 300 בוגרים), הקמתי את אירועי "חווית משתמש על בירה" ו-"digital design" ואני מקווה לפרסם ספר מאוד מגניב בתחום כבר בחודשים הקרובים. אז אפשר להגיד שאני בכיוון הנכון. אני לא חושב שאני אף פעם ארגיש שאני בפסגת הקריירה שלי, זה יהיה מאוד עצוב.

מה הדבר הכי חשוב שלא יודעים על המקצוע/ תחום שלך?

שיום אחד יגיע ילד צעיר שיעיף לי את הגג עם ההבנה שלו בעיצוב חווית משתמש ויגרום לי להרגיש זקן, איטי ולא עדכני. ככה זה בתחום שלנו, צריך קודם כל להיות מאוד מחובר למוצרים שאתה מעצב. זה עדיין לא קרה וכשזה יקרה אני אגייס אותו מיד.

אם לא הייתי…אז הייתי….?

שאלה קשה. אני לא חושב שאני מצליח לחשוב על משהו אחד שהייתי רוצה לעשות במקום העבודה הנוכחית שלי.

אולי מרצה במשרה מלאה באקדמיה. אני מאוד נהנה ללמד, כרגע אני מלמד בין השאר במכון הטכנולוגי בחולון (במחלקה לטכנולוגיות למידה) ואני מאוד נהנה. זה בהחלט המקום המתקדם ביותר בארץ בכל מה שקשור ללימודי חווית משתמש.

מה העצה הטובה ביותר שאתה קיבלת בקריירה?

כשהייתי חייל לקראת שחרור המפקד שלי באותה התקופה (ירוסלב גולדין) אמר לי משהו שאני עד היום זוכר. הוא ביקש ממני לא לרוץ אחרי המשכורות הגבוהות שיציאו לי באזרחות. הוא ייעץ לי להבין מה אני רוצה ולבחור את איש המקצוע הטוב ביותר בארץ באותו התחום כדי ללמוד ממנו.
בסופו של דבר לקחתי משרה בחצי מהמשכורת שהציעו לי במקומות אחרים אבל היתה לי הזכות לעבוד עם אנשי מקצוע מעולים שהקפיצו את הרמה המקצועית שלי במהירות.

העצה הטובה ביותר שקיבלתי היתה – לבחור נכון את המנהלים המקצועיים שלי. אני מודה לירוסלב עד היום על עצה זו.

ליאור יאיר, מנכ"ל משותף ב- Netcraft

 

מה המדד שלך להצלחה עבור לקוח?

כשהם מכבדים אותי בתור איש מקצוע ומשתפים אותי בכל ההחלטות הקשורות למוצר. כשאני עובר ממשבצת של נותן שירות למשבצת של שותף כל העבודה הקשה משתלמת.

איזו עצה חשובה תיתן למי שעושה את צעדיו הראשונים בתחום?

תעבדו. גם אם זה בחינם, העיקר לעבוד ולצבור ניסיון. עדיף לעבוד במשכורת נמוכה ולדעת שרוכשים ניסיון מעשיר מאשר לעבוד בעבודה שלא תקדם אתכם אבל עם משכורת טיפה יותר גבוהה.

אני חושב שבאחת ההרצאות שלי נתתי את העצה הזאת ואנשים הגיעו אלי כועסים בסיומה, חשבו שאני מזלזל במקצוע. כמובן שזאת לא היתה הכוונה שלי. זה בדיוק מה שאני עשיתי כשהתחלתי לעבוד ואני לא מצטער לרגע. באותה התקופה הכסף לא היה חשוב לי בכלל, כל מה שרציתי היה לעבוד על פרויקטים גדולים ומעניינים. האמת, זה לא משהו שהשתנה עד היום ואני מקנא נורא בעובדים שלי כשפרויקט מעניין  במיוחד נכנס ואני לא יכול לקחת אותו ואם לא היה לו שותף עם רגליים על הקרקע הייתי מקבל לעשות כל פרויקט מעניין שמגיע אלינו בהתנדבות (חינם אין כסף).

בשורה התחתונה, אני בן 28 וממנכ"ל (במשותף) את אחת החברות המצליחות והמגניבות בשוק הישראלי, טפו טפו, אנחנו גם מצליחים ככה שבסופו של דבר כנראה שזה עובדתעשו מה שאתם אוהבים. הכסף בסופו של דבר מגיע.


ליאור יאיר, מנכ"ל משותף ב- Netcraft

מה הטעות הנפוצה של לקוחות לגבי שלב אפיון ממשקי המשתמש לדעתך?

לבחור איש מקצוע, לשלם לו כסף ואז להתעלם לחלוטין ממה שהוא אומר.

אני לא חושב שצריך ללכת כמו עיוורים אחר אנשי המקצוע, אסור לעשות את זה בשום שלב, אבל לקוחות צריכים להבין שההחלטה הכי חשובה בתהליך העבודה, שנמצאת תחת האחריות שלהם, היא לבחור את איש המקצוע. אם יעשו זאת נכון ויקשיבו לו כשצריך הם יקבלו מוצר טוב בסיום התהליך.

 הטעות מהצד השני היא להקשיב לכולם. ההחלטה למי להקשיב ומתי יכולה לעיתים להיות גורלית כאשר מעצבים מוצר.

Mobile: איזו מגמה חשובה שכדאי למותגים לשים לב אליה? מה לדעתך אנו צפויים לראות בתחום בשנים הקרובות? וכיצד זה משתלב בתחום העיסוק שלך ?

אני מחכה ליום שבו המכשיר הסלולרי שלי יחליף את כל שאר המכשירים בחיי והדבר היחיד שישתנה הוא גודל התצוגה כאשר אחבר אותו למסכים שונים, מאוד דומה לרעיון שהיה לדב מורן (אני חושב שהוא הקדים את זמנו). ואנחנו לא רחוקים, כבר היום כמעט כל הפרויקטים שלנו רספונסיביים טהורים. שלא לדבר על מותאמים לסלולר.

מתחרים/ מותגים ש-"עושים את העבודה" – בארץ או בחו"ל….

פרגון זאת מילה קשה מאוד בתעשייה שלנו, וחבל.

אני מאוד אוהב את העבודות של מתנ"ס. הם חברה מגניבים שיודעים לזהות עיצוב נכון.

מה נותן לך השראה?

הרבה דברים: חלומות, ספרים (מדע בדיוני), קומיקס. אבל אם אני צריך לבחור זה לגמרי יהיה העובדים בנטקראפט. יש משהו מאוד יפה בלעבוד בחברה שכולם כל כך אוהבים את מה שהם עושים. בעבודה בצוות אתה נחשף לכל כך הרבה רעיונות וחידושים ברמה היום יומית.

החדשנות הפכה לסוג של תחרות אצלנו, אני לא חושב שמישהו פה יהיה מוכן להיתפס כשהוא לא מכיר משהו. עד היום כשאחד מהעבודים בחברה מראה לי מוצר חדש שאני לא מכיר אני מתבאס, אבל זה חלק מהיופי.

UX_ON_BEER_5

כשאתה לא בעבודה – הדרך שלך להירגע/ לנוח

אני חושב שהשאלה היתה צריכה להיות "מה גורם לך להירגע בעבודה?" זה יותר מעניין. והתשובה כנראה תהיה השותף שלי – אורן שטאנג. הוא תמיד מוצא דרך להוריד ממני עומס או מלחמות מיותרות כדי שאני אוכל להתרכז טוב יותר. אני מקווה שאני מצליח לעשות בשבילי את אותה הטובה בחזרה אבל אני לא חושב שזה נכון.

 מחוץ לעבודה אני מניח שהדרך הטובה ביותר להירגע זה לבלות עם החברים שלי. לא חשוב מה אתה עושה ביום יום, כשאתה נפגש עם חברי ילדות אתה חוזר כמה שנים טובות אחרונה, אין לזה תחליף.

האוכל שלי

בשר. אם מישהו רוצה להתחבב עלי שייקח אותי לאכול בשר.

אישיות שהייתי שמח לשבת איתה לכוס קפה (דמות שהיא בין החיים או שלא…)

ללא ספק – דאגלס אדאמס.

הדברים שאיתם אני פותח את הבוקר

חתול, לפעמים שתיים. עצבניים.

לאיזה מחנה אתה משתייך? (ios, android, bb ?)

IOS אבל אני כבר הרבה מאוד זמן מתכנן לעבור צד. לגמרי. אני רק אבדוק את האייפון 5 ואחרי זה אני בטוח עובר. נשבע.

האפליקציה שאני לא יכול/ה בלעדיה

האמת שאני קלאסי בכל מה שקשור לזה. Waze היא האפליקציה שאני משתמש בה הכי הרבה ואני מעריך את העבודה הטובה שהם עושים שם בתור איש מקצוע והכי חשוב – בתור משתמש.  אבל אם אני צריך לבחור לא הייתי מוותר על grooveshark, אני לא יכול לנהוג מבלי להפעיל אותה.

 אני ג'אנקי של משחקים אני מוריד שלושה ארבעה משחקים ביום ומנסה לשחק לפני השינה ובכל שניה שיש לי. אני חושב שיש לי בעיה אבל זה לא מפריע לי, אני יכול להפסיק מתי שאני רוצה, באמת.

ליאור יאיר, מנכ"ל משותף בחברת Netcraft.

למשתתפים נוספים בסדרת שאלוני ה- Q&A עם תעשיית הדיגיטל >

Join_Redefine_On_Facebook

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.