Ravit Bar Nur – User Centered  Design

__________________________________________________________________
קו"ח מקצועי
מומחית לחוויית משתמש, מייסדת ומנכ"ל Ravit Bar Nur – User Centered  Design.

המספקת שירותי ייעוץ, ביצוע וניהול פרוייקטים בתחום חוויית המשתמש, ללקוחותיה בארץ ובחו"ל. מתמחה במערכות מורכבות ועתירות תוכן, בעלות מורכבות טכנולוגית וממשקית, על פני מגוון פלטפורמות ובסדרי גודל משתנים. נולדתי וגדלתי בקיבוץ שמיר שבגליל העליון וכיום אני חברת הקיבוץ ומגדלת בו את משפחתי הקטנה.

למדתי עיצוב תקשורת חזותית במכללת ויצ"ו קנדה בחיפה, משם נמשכתי והמשכתי אל כמה מנקודות המפתח בהיסטוריה של עולם הדיגיטל הישראלי: IOL – פורטל התוכן של רשת שוקן, (שנמכר לוואלה וחדל מלהתקיים), אתר TheMarker כשרק הוקם ומשם אל עולם תוכנה הישראלי והבינלאומי בחברות כמו ,Precise SW ,Symantec – ו VERITAS.

כל תחנה כזאת, לימדה אותי עוד פרק בהלכות תכנון ועיצוב ממשקים עתירי מידע, וקידמה אותי אל התחום בו אני עוסקת היום- תכנון ועיצוב מערכות מורכבות ו- Big Data.

מה הדבר שהכי מלהיב אותך לגבי התחום שלך?
שהוא קיים – ושיש לי את הזכות לעסוק בו.אנחנו חיים בזמנים מלהיבים. ספרי המדע הבדיוני שבלעתי בנעוריי, הולכים ומתממשים לנגד עיני ואני זוכה להיות חלק מן ההגשמה הזאת.

מה ההישג המקצועי המשמעותי ביותר שלך?
ההישג שאני גאה בו יותר מכל הוא, שהצלחתי לאחוז בחבל משני קצותיו: מצד אחד – אני מנהלת כיום עסק משגשג, המוביל פרוייקטים גדולים של חוויית משתמש בחברות בינלאומיות גדולות. מצד שני- אני זוכה לחיות ולגדל את משפחתי באצבע הגליל- מהאזורים היפים בישראל, ולארח בחגים ובסופי השבוע את החברים החדשים והישנים שרכשתי (ועדיין רוכשת בכל יום) במהלך שנות עבודתי.

לגבי העתיד
הנרי פורד אמר פעם, שאילו שאלתם אנשים – לפני המצאת המכונית – מה הם צריכים, היו בוודאי עונים "סוס מהיר יותר". אני רואה היום את העתיד דרך הפריזמה של ההווה, אולם במקצוע שלי לומדים להבין שההווה הוא בסך הכל מקפצה אל יכולותיו של העתיד. במדינת ישראל, הנקראת (ולא בכדי) Startup Nation, העתיד מומצא בכל יום מחדש ואני עוסקת בו בעבודתי, על בסיס יום יומי. אני מאחלת לעצמי להמשיך להיות חלק מן העתיד הזה המתהווה פה, ולכולנו – שלא יפסיק להתהוות בימי חיינו.

מה הדבר הכי חשוב שלא יודעים על המקצוע/ תחום שלך?

אילו נשאלתי את אותה שאלה לפני שנתיים – הייתי עונה "שהוא קיים".היום, לשמחתי, כמעט כל מי שחי את תעשיית ההייטק והדיגיטל, יודע לומר את צמד המילים "חוויית משתמש". מה שנשאר הוא, שכולם גם יבינו בדיוק, מה היא חוויית משתמש ומה עושים אנשי חווית משתמש מקצועיים. כשדברים אלה יהיו ברורים, תהיה חשיבותו הקריטית של התחום מובנת לכל בר דעת, ואני אהיה חופשיה לשאוף אל האופק הבא.

אם לא הייתי…אז הייתי….?
אם לא הייתי אשת חוויית משתמש בכל רמ"ח איבריי ושס"ה גידי – כנראה שהייתי סופרת, אבל להיות איש חווית משתמש מקצועי, משמעו היות גם מספר סיפורים מקצועי. המוח האנושי בנוי לקלוט ולעבד נראטיב הרבה יותר טוב משהוא מעכל מידע קר ויבש, ולכן אנחנו – אנשי ה- UX, מוצאים עצמנו שוב ושוב, בתפקיד מספרי הסיפור של המוצרים והאנשים איתם אנו עובדים.

מה המדד שלך להצלחה עבור לקוח?
המדד שלי, הוא אותו המדד לפיו מודד תחום חווית המשתמש את תוצריו: "שביעות רצון". על פניו – אנו אמורים למדוד את תוצרינו מקצועיים בפרמטרים של הצלחה עסקית, אבל אנשי UX משפרים תוצאה עסקית, באמצעות שיפור הקשר שבין המשתמש למוצר, ודרך יצירת חווית שימוש חיובית. חוויה זו מניעה את המשתמש להשלים את הטיול שלו במוצר, לבצע את הפעולות אותן ביקש לבצע – וגם לחזור אליו ולהמליץ לחבריו על השימוש והשירות. תוצאה עסקית משופרת ושביעות רצון הלקוח, הן פועל יוצא של מוצר העובד נכון עבור משתמשיו.

מה לדעתך השינוי התפיסתי המשמעותי ביותר של לקוחות לגבי תחום חווית המשתמש בשנים האחרונות (שינויים שבאים לידי ביטוי בציפיות הלקוחות ממך)?
יותר ויותר חברות מבינות היום את הצורך בניהול מסודר של תחום חוויית המשתמש, כחלק ממעגל החיים של המוצר, ומשלבות מומחי חווית-משתמש כבר בשלבי הפיתוח המוקדמים ביותר. מוצרים רבים מאד שמים היום דגש משמעותי על חווית משתמש ייחודית, ורואים בה חלק בלתי נפרד ממודל ההצלחה של המוצר. בתחום המערכות המורכבות והמוצרים הפנים ארגוניים, עדיין אין דגש מספיק בנושא, אבל גם שם נושבות רוחות חדשות והדרישה, לתכנון ולעיצוב מונחה משתמש (ולא מונחה משימה), מגיעה ישירות מן המשתמשים ומשפיעה על יצרני תוכנה.

מעניין מאד לראות את המתכנתים עצמם, בתוך ארגונים גדולים כקטנים, דוחפים "למעלה" – להתאמה גדולה יותר אל צרכי המשתמש לשימוש משמעותי יותר ביכולות טכנולוגיות, המעשירות את חווית המשתמש ו"מגניב ּות" הממשק.

איזו עצה חשובה תיתני למי שעושה את צעדיו הראשונים בתחום?
1. לכו ללמוד את היסודות באופן מסודר. (נפתחו בארץ כמה מסלולי הכשרה לא רעים בכלל ואם תרצו המלצות , אשמח לייעץ).
2. למדו לבד, כל הזמן, לאורך זמן ובלי להרדם בשמירה. להיות איש UX אמיתי, משמעו להיות תמיד בשפיץ של הטכנולוגיה. אי  אפשר לדעת הכל, אבל אפשר בהחלט להתמקצע ואסור לוותר.  חווית משתמש היא כמו רפואה: הבסיס לא משתנה, אבל הטכנולוגיה טסה
קדימה ומי שלא טס איתה- הופך לרופא משפחה בינוני של בית קטן בערבה.

מה העצה הטובה ביותר שקיבלת בקריירה?
לא לעשות השוואות ולזכור תמיד שלא רק המשתמש הוא בן אדם – אלא גם הלקוח.

מה לקוחות חייבים להבין לגבי חווית משתמש ועדיין לא ממש מפנימים?
שהיום, מי שלא שם – פשוט לא קיים: מוצר שאינו ידידותי למשתמש = תוצאה עסקית הולכת ופוחתת. גם במוצרים פנים ארגוניים. המשתמש כבר כל כך רגיל לקבל חוויה טובה וחיובית ממוצרים דיגיטלים – שהוא פשוט לא מסוגל יותר לעכל מוצרים שאינם לוקחים אותו בחשבון ותכנון מונחה משימה – הוא אחת הטעויות הגדולות ביותר שאפשר לעשות היום בתכנון מוצר.

לאן את צופה ששוק הדיגיטל יצעד ב- 5 השנים הקרובות? למה מותגים צריכים להיערך?
לא תהיה חוכמה גדולה לומר שאנחנו צועדים לקראת מעבר כמעט מלא לעבודה ממכשירים ניידים. שוק הקונסיומר כבר לגמרי שם. קשה למצוא היום מוצרי קונסיומר שאינם חיים גם – או רק – בסביבת מובייל. שוק ה-PRO (המוצרים המקצועיים) – צועד לכיוון הזה בעוז ובנחישות. רופאים, מוסכניקים וטכנאי כבלים, מסתובבים בסביבת העבודה שלהם עם טאבלטים ושולטים על המערכות שלהם דרך הנייד.

דורות חדשים של מערכות ERP, CRM והתוכנות השונות לניהול המשרד – כבר נגישות ומתפקדות דרך התקני מובייל שונים (טלפונים, טאבלטים ומה שביניהם) והשינוי הזה עובר גם למערכות פנים ארגוניות אחרות כמו ניהול בסיסי נתונים, ניהול ייצור ואפילו פלטפורמות פיתוח – שמאפשרות גישת צפיה ועבודה דרך מכשירים ניידים.אבל כל זה הוא המובן מאליו. השאלה הגדולה היא מאיפה יבוא החידוש הבלתי צפוי הבא  אני מהמרת – שהוא יהיה בגזרת המציאות המועשרת (Augmented Reality) ובתחום הממשקים החושיים (Sensor Interfaces) שישנו את הרגלי השימוש שלנו במכשירים שאנחנו כבר מכירים.

למותג/ לקוח שבא ואומר: "אני מעוניין לעשות את צעדי הראשונים לביסוס ערכי חווית המשתמש במותג שלי", מה המלצתך לגבי הצעדים הראשונים שעליו לעשות?
1. קח לך מומחה חווית משתמש מקצועי ומנוסה מאד. וודא שהוא מתמחה בתחום בו עוסק המוצר שלך והקשב לו רוב קשב. הוא החבר הכי טוב שכסף יכול לקנות לך כרגע.
2. הקצה לנושא תכנון חווית המשתמש תקציב משמעותי ואל תיבהל גם כשהחבר ששכרת אומר לך, שהוא צריך מספר תלת ספרתי של שעות עבודה בשביל מחקר. אלו הם היסודות של המוצר שלך והשקעה בהם תבנה לך בסיס יציב ומנומק להמשך פיתוח המוצר.
3. למד את השוק, את קהל היעד ואת המתחרים. גם אם נדמה לך שאין שום דבר כמוך בשוק, תמיד יהיה עוד משהו שאפשר ללמוד מאחרים .
4. צא לדרך ותן למומחה ששכרת להאיר לך גם את השבילים שאתה מעדיף להתעלם מהם.
5. או שפשוט תתקשר אלי.

מתחרים ש-"עושים את העבודה" – בארץ או בחו"ל….
יש כמה וכמה חברות ועצמאים מצויינים בארץ. התחום מתפתח ובכל יום נוסף כוכב חדש לרשימת המופלאים שאני זוכה להכיר. בחו"ל אני מעריכה עד מאד את Cooper, ומתפללת שמותו של סטיב ג'ובס אינו סופה של הגאוניות מבית אפל.

מה נותן לך השראה?
הילדה שלי. התבוננות בילדה בת חמש ובדרך בה היא מתנהלת בעולם הסובב אותה, היא מקור ההשראה הגדול ביותר שיכול להיות לכל מומחה לחווית משתמש. מרשל מקלוהן אמר פעם שאנחנו מעצבים את הכלים והם – בתורם – מעצבים אותנו. אני צופה בהתנהלותם של אנשים עם הכלים המשרתים אותם, והמוח שלי מתרגם כל אינטראקציה לכלים ולכללים של חווית משתמש, באופן כמעט בלתי מודע. כל ממשק, כל תקשורת, כל כלי וכל שאלה יוצרים אצלי תובנה- חדשה או ישנה- לגבי העבודה שלי והשפעתה על חיי היום יום שלנו.

 

כשאת לא בעבודה – הדרך שלך להירגע/ לנוח
יש לי ילדה בת חמש. היא לא ממש מאפשרת לי לנוח, אבל היא מקור בלתי נדלה לרגשות שאינם קשורים לעבודה. ילד מאלץ אותך לשגרה, ושגרה היא הדרך הבטוחה ביותר לנוח מעבודה הדורשת ממך חדשנות בלתי פוסקת.

המוסיקה שלי
אקלקטית לגמרי. נעה בין רדיוהד לאמיר בניון, עם קצת קובי אפללו, חווה אלברשטיין וניק דרייק באמצע.

הסרט שלי
לא כל כך מתלהבת מסרטים אבל הטלוויזיה בשנתיים האחרונות היא הגבול הקדמי ביותר: ,HBO Showtime וה- BBC מביאות לנו סדרות מבריקות שעולות בהרבה על כל מה שהקולנוע מסוגל לספר. שרלוק, משחקי הכס, מראה שחורה, מד-מן, הבורג'ס, הבטן הרכה (סדרה אוסטרלית בכלל), שובר שורות ועוד רבות וטובות.  מי צריך סרט מוגבל וקצר, כשיש טלוויזיה כזאת ואפשר לספר בה סיפור עגול ומעמיק, לאורך עונה שלמה ויותר?!

אישיות שהייתי שמחה לשבת איתה לכוס קפה
• קארל מארקס: מפני שכבת קיבוץ אני מושפעת ישירות ממי שהוא היה ומהתורה שהביא לעולם.
• הנרי פורד: מפני שהיה יזם מבריק, אדם מבריק ומפני שנדמה שאין תחום בחיינו שהנרי פורד לא אמר עליו משהו חכם פעם.
• וסבא שלי ז"ל: מפני שאני מתגעגעת נורא ומפני שנדמה לי שמעולם לא מצאתי את הסבלנות להקשיב לו באמת.

תמיד יש לי בתיק

האתר/ים שאיתם אני פותחת את הבוקר
Ynet, הארץ, Tech-crunch, פייסבוק. אבל הרבה לפניהם בא האאוטלוק שלי, שבלעדיו – מי אני בכלל.

לאיזה מחנה את שייכת? (ios, android, bb ?)
אני לא בשום מחנה ולא הייתי מעולם. לכל אחד יתרונותיו הבולטים וחסרונותיו הבולטים לא פחות. אני תמיד של כולם –אבל שונאת את הגלקסי נקסוס שלי כי עיצוב ה"ברזל" שלו הוא מהגרועים, אם לא ה…

האפליקציות שאני לא יכולה בלעדיהן:
 

 

צילום מסך הנייד שלי:


למשתתפים נוספים בסדרת שאלוני ה- Q&A עם תעשיית הדיגיטל >

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.