רן לירון, Head of UX בחברת NICE_________________________________________
קו"ח מקצועי בפסקה

UX-Lead בחברת NICE. עד לפני 5 חודשים – ראש צוות UX בחברת Netcraft ומרצה ב- Netcraft Academy. לפני  זה, במשך קרוב ל-15 שנה – מאפיין ממשק בכיר במטריקס. במקביל, במשך 10 שנים, מורה לאיקידו.

מה הדבר שהכי מלהיב אותך לגבי התחום שלך?
בשתי מילים – המולטידיספלנאריות והדינאמיות.
תחום ה-UX משלב התייחסות לאסתטיקה, הנדסת אנוש ופסיכולוגיה, שיווק, תפעול עסקי, טכנולוגיה…. בקיצר – סלט מרתק. העולם המקצועי שלנו נמצא בשינוי מתמיד. כשהתחלתי לעבוד בתחום רזולוציית היעד הבסיסית הייתה 640×480 ורזולוציית יעד הגבוהה הייתה 800×600. ואני מדבר על מחשבים שולחניים, לא סלולר.

החוקים משתנים כל הזמן. לפני שנתיים-שלוש Flash היה נפוץ מאוד, Silverlight היה הדבר הגדול הבא ו-HTML הייתה טכנולוגיה מוגבלת ולא מעניינת. היום הכול הולך לכיוון HTML5 ו-Silverlight ו-Flash כנראה בדרך להיעלם. איך יראה העולם המקצועי שלנו בעוד 5 שנים? אף אחד לא באמת יודע.

מה ההישג המקצועי המשמעותי ביותר שלך (או שטרם הושג ולשם אתה מכוון?)
בנייה והובלה, ביחד עם טל פלורנטין, של תחום החווית המשתמש בג'ון ברייס ומאוחר יותר, יחד עם ליאור יאיר בנייה והובלה של מסלול אפיון חווית המשתמש ב- Netcraft Academy.

מה הדבר הכי חשוב שלא יודעים על המקצוע/ תחום שלך?
אנשים מחוץ לעולם ה-IT כנראה שלא יודעים כלום. ניסיונות להסביר נכשלים בעקביות. גם בתוך עולם ה-IT נראה שכל נושא גבולות הגזרה של התפקיד לא ברורים, אבל זה נובע כנראה מכך שאין באמת גבולות קשיחים שכאלו.

אם לא הייתי…אז הייתי….?
מרצה מורה, יועץ… רק תנו לי במה, ואני כבר אתחיל לפטפט במרץ רב.

מה המדד שלך להצלחה עבור לקוח?
משתנה מאוד מלקוח ללקוח. בסופו של דבר המדד הכי חשוב הוא שהלקוח יהיה מרוצה. אם באותה הזדמנות גם נוצר משהו שאפשר להראות בגאווה ללקוחות אחרים – מצוין. תמיד יש אילוצים. היו לי לקוחות שקיבלו מוצר שאני לא הייתי מרוצה ממנו אבל הם היו מרוצים מאוד, ולהפך – תוצרים שהייתי גאה בהם אבל הלקוח פסל.

מה לדעתך השינוי התפיסתי המשמעותי ביותר של לקוחות לגבי תחום הדיגיטל בשנים האחרונות (שינויים שבאים לידי ביטוי בציפיות הלקוחות ממך)?
ההבנה שיש דבר כזה שנקרה "חווית משתמש" ושיש לו ערך עסקי רב. ההבנה שלמחקר, תכנון ואפיון ממשק יש השפעה ישירה על השורה התחתונה.

איזו עצה חשובה תיתן למי שעושה את צעדיו הראשונים בתחום?
א. סבלנות. לשבור את המעגל של "צריך ניסון כדי להתקבל לעבודה וצריך עבודה כדי לרכוש ניסיון" לוקח זמן.
ב. לקרוא, לקרוא לקרוא. אין כזה דבר יותר מדי ידע.
ג. לשחק. להתנסות במגוון רחב של ממשקים, במגוון רחב של מערכות הפעלה, דפדפנים ומכשירים. להבין דרך הידיים מה ההבדל בין סביבה לסביבה ומה החוקים והמוסכמות של כל סביבה, ולשאוב השראה מסביבה אחת לאחרת.
ד. קצת צניעות – אתה חדש בתחום מורכב שאף אחד לא באמת יודע עליו הכול? אל תתיימר להיות "מומחה". אל תמהר לפסול דעות של אנשים אחרים.

רן לירון

מה העצה הטובה ביותר שאתה קיבלת בקריירה?
להשקיע בעזרה לאחרים, לחלוק ידע ולהשקיע בנטוורקינג.

לאן אתה צופה ששוק הדיגיטל יצעד ב- 5 השנים הקרובות? למה מותגים צריכים להיערך (אתגרים) וכיצד זה משפיע על תחום העסוק שלך?
כמו שאמרתי קודם – אף אחד לא באמת יודע. בלי ספק אנחנו בשלבים של מעבר מעולם של ריבוי ערוצים לעולם של תקשורת חוצת ערוצים. היכולת לזהות את כל ערוצי התקשורת מול הלקוח, לנטר אותה ולהגיב אליה באופן מאוחד תהיה קריטית לארגונים עסקים. מצב בו סוכן המכירות לא באמת מכיר את האתר, האתר לא מכיר את מוקד השירות ומוקד השרות לא מכיר אף אחד חייב להשתנות.

מה הטעות הנפוצה של לקוחות לגבי שלב אפיון ממשקי המשתמש לדעתך?
תזמון. לגשת לאפיון באמצע תהליך הפיתוח, במקום להתחיל מחקר ואפיון הרבה לפני תחילת הפיתוח.

מה נותן לך השראה?
אתרים ומערכות בהם נעשתה עבודת אפיון ועיצוב מעולה, בלי למשוך תשומת לב לאפיון ולעיצוב. ב- LinkedIn נעשית, בעייני, עבודה מרשימה מאוד, וכך גם ב-Box.net

כשאתה לא בעבודה – הדרך שלך להירגע/ לנוח
איקידו, קריאת מאמרים מקצועיים (כן, קצת עצוב, אני יודע), graphic novels, זיפזופ.

המוסיקה שלי
אקלקטי לגמרי. מה שבא ברוך הבא.

הסרט שלי
רוב הסרטים של פיקסר ו-DreamWorks.

האוכל שלי
כמו המוזיקה.

אישיות שהייתי שמח לשבת איתה לכוס קפה (דמות שהיא בין החיים או שלא…)
סבא שלי. איש יוצא דופן.

תמיד יש לי בתיק/ בכיס
מחברת הרשימות/סקיצות שלי – Moleskin .

האתר/ים שאיתם אני פותח את הבוקר
בימנו – לא פותח את הבוקר עם אתר.

לאיזה מחנה אתה משתייך? (ios, android, bb ?)
כמו באוכל.

האפליקציה שאני לא יכול/ה בלעדיה
וויז.

למשתתפים נוספים בסדרת שאלוני ה- Q&A עם תעשיית הדיגיטל > 

Join_Redefine_On_Facebook

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.