_______________________________________
קו"ח מקצועי בפסקה קצרה

בתפקידי הנוכחי אני משמש כחוקר חוויית משתמש בכיר ב-Google ניו יורק. אני עובד בקבוצת מנוע החיפוש ועוסק במספר נושאי מחקר – חיפוש קולי, תוצאות החיפוש עצמן, זיהוי צורכי מידע עוד בטרם המשתמש מביע אותם (כולל Google Now) ועוד ועוד.

מדי שנה אני מוביל קבוצת חוקרים במחקר גדול לזיהוי הזדמנויות למוצרים או פיצ'רים חדשים במנוע החיפוש בהתבסס על צורכי מידע יומיומיים של משתמשים. באפריל 2012 פרסמתי ספר בתחום מחקר חוויית המשתמש ומאז אני מופיע בהרצאות, סדנאות וכנסים בכל רחבי העולם. הספר מלווה בעשרות ראיונות וידאו שקיימתי עם מובילי הדעה העולמיים בתחום ה-UX. כל הראיונות זמינים באתר המלווה את הספר.

מה הדבר שהכי מלהיב אותך לגבי התחום שלך?
האפשרות לשנות את העולם ולהפוך אותו למקום טוב יותר. אחת ההנאות הגדולות של בני אנוש בימינו היא להשתמש במוצרים ובשירותים טכנולוגיים שפותרים בעיות אמיתיות או חוסכים זמן, שגורמים להרגיש טוב, או פשוט שכיף להחזיק אותם ולהיעזר בהם. מלהיב אותי להיות שותף בפיתוח מוצרים כאלה.

מה ההישג המקצועי המשמעותי ביותר שלך?
אני עוסק בתחום מחקר חוויית משתמש תחת טייטלים שונים משנת 1999. אני גאה בשלושה הישגים מקצועיים שלי מאז ועד היום. הראשון הוא היותי שותף להחיאת קהילת העוסקים בתחום חוויית משתמש בין השנים 2004 ל-2007 אז שימשתי כנשיא ארגון UXPA בישראל.

בשנים אלה גדל הארגון מ-100 ל-1,000 חברים, הקמנו קהילה מקצועית, קיימנו אירועים וכנסים והיה כיף גדול. ההישג השני שאני גאה בו הוא המעבר לארה"ב והמשרה שלי ב-Google. התפטרתי ממקום העבודה האחרון שלי בישראל (צ'ק פוינט), עברתי לארה"ב עם משפחתי בשנת 2007 כדי ללמוד לתואר שני במשך שנה בבוסטון ומשם המשכתי ל-Google בניו יורק ב-2008.

זו חברה מדהימה שלא דומה לשום דבר שהכרתי קודם לכן בעיקר בזכות העובדה שאתה יכול לעשות מה שנכון לעשות. ההישג השלישי המשמעותי שלי הוא פרסום הספר שהזכרתי קודם. כתיבת הספר הייתה כנראה העבודה הכי קשה שלקחתי על עצמי אי פעם ואני מאוד מרוצה מהתוצאה.

____________________________________

מה הדבר הכי חשוב שלא יודעים על המקצוע/ תחום שלך?
שהוא איננו בבחינת מותרות. אני מגדיר את תפקידי כך: לספק תובנות לגבי משתמשי מוצרים, נקודת המבט שלהם ויכולותיהם לאנשים הנכונים בזמן הנכון. רבים מהעוסקים בפיתוח מוצרים טכנולוגיים חושבים שהם בעסקי הטכנולוגיה. הם אינם מבינים שבעצם הם בעסקי הפסיכולוגיה. אם לא נבין את האדם, מה מניע אותו, למה הוא זקוק, מתי הוא זקוק לזה, והאם מה שסיפקנו לו עוזר לו – לא משנה איזו טכנולוגיה נפתח, כמה פיצ'רים יהיו לנו וכמה באגים נתקן לפני שחרור הגרסה הראשונה.

לחקור את חוויית המשתמש משמע לעזור לפתור בעיות אמיתיות שיש לבני אדם. בעיני לפחות, זה לא מותרות. לצערי, אם נבדוק כמה חברות וארגונים חוקרים ברצינות את חוויית המשתמש של לקוחותיהם (הקיימים והפוטנציאליים), נגלה שמעט מאוד. לשמחתי, יותר ויותר ארגונים וחברות מתחילים להבין את חשיבות העניין ומשנים את הגישה.

אם לא הייתי…אז הייתי….?
אין לי מושג. אין לי חרטות על כלום. מה שאני רוצה להיות או לעשות, אני בדרך כלל עושה.

מה המדד שלך להצלחה עבור לקוח?
מחקר חוויית משתמש מוצלח מייצר כמה סימנים שעוזרים לי להבין שלקוח (פנימי או חיצוני) מצליח. הנה כמה מהם:
א. חוויית המשתמש הופכת לטובה יותר בעקבות יישום המלצות המחקר
ב. הלקוח מבקש עוד מחקר או מקצה עוד תקציב
ג. בעלי תפקידים שונים מבינים טוב יותר את המשתמשים
ד. הלקוח מתנה פיתוח מוצרים בקיום מחקר מקדים

מה לדעתך השינוי התפיסתי המשמעותי ביותר של לקוחות לגבי תחום הדיגיטל בשנים האחרונות?
השינוי המשמעותי ביותר הוא ההבנה שתחום חוויית המשתמש הנו קריטי לאיכות הביצועים העסקיים של כל ארגון שמפתח מוצר או שירות. אנשי מקצוע כמוני עובדים בתחום כבר עשרות שנים (כולל בישראל) אך רק בחמש השנים האחרונות הגיע השינוי המיוחל. השינוי גדול כל כך שרבים טועים לחשוב שהתחום הוא חדש. הוא לא חדש. הוא ישן. מה שיתחדש בשנים הקרובות היא ההבנה שיש לזה חשיבות עצומה. בעיני, השינוי החל להתרחש עם יציאתם לשוק של האייפון והאייפד. פתאום מנכ"לים שהחזיקו את המכשירים האלו ביד התחילו להבין שחוויית השימוש היא קריטית.

איזו עצה חשובה תיתן למי שעושה את צעדיו הראשונים בתחום?
ללמוד את התחום ברצינות. לקרוא שני ספרים ובלוג, לעשות קורס קטן וללכת להרצאות או לכנס זה מאוד נחמד, אבל לא מספיק. מישהו אמר לי פעם שהוא life learner. גם אני רואה את עצמי כתלמיד קבוע. יש כל כך הרבה מה ללמוד בנושא חוויית משתמש.

מה העצה הטובה ביותר שאתה קיבלת בקריירה?
העצה הטובה ביותר שקיבלתי הייתה בקורס משא ומתן שלמדתי בתחילת עבודתי ב-Google ממרצה ששמו סטוארט דיימונד. ההמלצה הייתה לנסות ולהבין תמיד מה אנשים שאיתם אתה עובד רוצים ומדוע. במילה אחת, אמפתיה או היכולת לשים את עצמך בנעליו של מישהו אחר ולהרגיש מה הוא או היא מרגישים. אם מישהו נוהג כלפיך באופן שלא מובן לך או אם אתה עומד בפני פגישה חשובה בה אתה צריך לשכנע או להניע לפעולה, תמיד כדאי לחשוב קודם על מה חשוב למי שעומד מולך ולאו דווקא על עצמך. עובד כמו קסם.

לאן אתה צופה ששוק הדיגיטל יצעד ב-5 השנים הקרובות? למה מותגים צריכים להיערך (אתגרים) וכיצד זה משפיע על תחום העיסוק שלך?
עם כל ההתקדמות הטכנולוגית העצומה שהתרחשה לנגד עינינו ב-20 השנים האחרונות, אני עדיין חושב שאנחנו עובדים יותר מדי בשביל הטכנולוגיה. אני צופה (יותר נכון, מקווה) שיותר ויותר מוצרי דיגיטל וטכנולוגיה יעבדו בצורה משמעותית יותר בשבילנו ללא מאמץ רב מצידנו ויהפכו את החיים לקלים, יעילים ומהנים יותר.

מה הטעות הנפוצה של לקוחות לגבי שלב אפיון ממשקי המשתמש לדעתך?
קבלת החלטות מוצריות תוך הסתמכות על אינטואציה של מנהלים, מפתחים, מאפיינים, מעצבים ובעלי תפקידים אחרים. קיים חוסר הבנה שאותן "אינטואיציות" הן למעשה אשליות, הזיות והנחות שבמקרים רבים אין להם כל אחיזה במציאות. תיקון הטעות יכול להתבצע בקלות ברגע שמזהים שמדובר בהנחות ומחליטים לפעול באופן פרואקטיבי כדי לאושש או להפריך אותן (באמצעות מחקר עם משתמשים או משתמשים פוטנציאליים כמובן).

Mobile: מגמה חשובה שכדאי למותגים לשים לב אליה? מה לדעתך אנו צפויים לראות בתחום בשנים הקרובות? וכיצד זה משתלב בתחום העיסוק שלך?
העולם עובר למובייל ואם אנחנו מסתכלים על הדור הצעיר יותר, הוא נולד למובייל. אני צופה שבשנים הקרובות תפותחנה עוד ועוד טכנולוגיות מובייל ובמקביל שנזדקק לפחות מכשירים (כפי שקרה ברגע שמצלמות הטלפונים החכמים נהיו איכותיות מספיק עד כדי כך שרבים כבר לא רוכשים מצלמה דיגיטלית). תפקידם של אנשים בתחום שלי הוא לזהות את הצרכים החדשים ואת הבעיות החדשות והישנות שמחכות לפתרון.

מתחרים/ מותגים ש-"עושים את העבודה" – בארץ או בחו"ל….
אתר הניו יורק טיימס מרשים אותי כל פעם מחדש. העיצוב התעשייתי של מוצרי Apple עושה לי נעים. אפליקציית Clear ל-iOS גורמת לי לחשוב מחדש על תכנון מוצרים ל-Mobile. בישראל אני מאוד אוהב את העיצוב של אתר עיתון הארץ (ולא, זו לא אמירה פוליטית).

מה נותן לך השראה?
שלושה דברים: שיחות עם אנשים חכמים, מוסיקה ושימוש יפה בצבעים. נראה לי שהדבר האחרון מצריך קצת פירוט. כשאני מתבונן בעיצובים שונים, תמונות, אומנות, שלטי רחוב, צמחייה או כל דבר שיש בו שילוב צבעים אסתטי בעיני, זה מייד גורם למוח שלי להתחיל לעבוד ולרעיונות לזרום. אין לי הסבר לזה.

כשאתה לא בעבודה – הדרך שלך להירגע/ לנוח
המשפחה שלי ממלאת לי את המצברים באופן קבוע.

המוסיקה שלי
ירמי קפלן, ערן צור, שלמה ארצי, עידן רייכל, עברי לידר.
Coldplay, Snow Patrol, U2, One Republic, Oasis, Linkin Park, The Killers, Green Day, The Fray, Eminem, Amy Winehouse.

הסרט שלי
"גיבור" של ג'אנג יי-מו (2002). הסרט הכי יפה מבחינה ויזואלית שראיתי אי פעם (מסביר קצת את השיגעון שלי לשילובי צבעים). כל חלק בסרט "צבוע" בצבע אחר. פשוט מדהים ביופיו. רוצו לראות על מסך גדול ואיכותי ככל האפשר.

האוכל שלי
סטייק טוב. עדיפות לפיטר לוגר.

אישיות שהייתי שמח לשבת איתה לכוס קפה
ביל קלינטון.

תמיד יש לי בכיס
כרטיס לסאבווי.

האתרים שאיתם אני פותח את הבוקר
הבוקר שלי מתחיל בדרך כלל בשעה 4 עם סבב ב-Ynet, טוויטר, פייסבוק, גוגל פלוס, Linkedin, עדכוני ספורט על הניו אינגלנד פטריוטס (פוטבול אמריקאי) והבוסטון רד סוקס (בייסבול), One.co.il (לעדכונים על הפועל תל אביב) ו-The Weather Channel כדי לדעת מה ללבוש. כשאני מגיע לעבודה, אני כבר אחרי כל זה כך שאפשר להתרכז.

לאיזה מחנה אתה משתייך? (ios, android, bb ?)
iOS לטלפון, Android לטאבלט (אני משתמש ב-Nexus 7).

האפליקציה שאני לא יכול בלעדיה
טוויטר והמפות של גוגל. הנה מסך הבית באייפון שלי:

 למשתתפים נוספים בסדרת שאלוני ה- Q&A עם תעשיית הדיגיטל >

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.