יש הטוענים שאין חוקים במדיה חברתית ושבעצם כל אחד יכול לעשות מה שהוא רוצה ואיך שהוא רוצה, הרי בסופו של דבר מדובר במדיה פתוחה, נגישה לכולם, ללא שום רגולציה או "תנאי שימוש" כתובים. אני לא מסכים עם הטענה הזו. לדעתי קיימת מערכת חוקים להתנהגות ברשת בכלל ובמדיה חברתית בפרט. היא אמנם לא כתובה ואינה רשמית, אך היא כן מגדירה נורמות ברורות שמהוות מסגרת התנהגותית הן ברמה המקצועית והן ברמה החברתית. הדוגמה הטובה ביותר היא תחום אפיון ועיצוב חווית המשתמש (UX): תחום חווית המשתמש (שמאוד קרוב לליבי) הוא דוגמה מעולה לחוקים, נורמות, ערכים וגישות שכל תכליתן ליצור לגולשים חווית גלישה מהנה (ובהתאם מושקעים משאבים רבים בשיפור שלה) מהירה וידידותית עד כמה שניתן וכל זאת מבלי שיהיה ספר חוקים רשמי שיאגד את כל המידע הרלוונטי. נכון שיש בלוגים, ספרים, קורסים ומומחים, אך עדיין לא מדובר בתחום מוסדר. כדי להפוך את הפוסט הזה למעניין יותר, מצ"ב דוגמאות שמשוות בין מאפייני מדיה חברתית לבין תחום שרלוונטי ומעניין את כולנו – סקס:
……………
בדומה לסקס, פנקו והשקיעו בבן/בת הזוג שלכם ואלו ישקיעו ויפנקו אתכם בחזרה:

במדיה חברתית, בדומה לסקס, הכל מסתכם בנתינה לצד השני תוך שמירה על אינטראקציה דו-כיוונית בה שני הצדדים מעניקים האחד לשני ושותפים בחוויה. לכן חשוב להעניק לצד השני חוויה ייחודית ומעניינת עם ערך מוסף ייחודי שלכם,  כזה שלא ימצאו במקום אחר. תחשבו תמיד כיצד לחדש, להפתיע, לרגש וכך תחזקו את הקשר הדו-כיווני. לא תרצו שקהל היעד שלכם או הצד השני אליו אתם פונים ירגיש שהאסטרטגיה החברתית שלכם היא חד כיוונית בדיוק כפי שלא תרצו בכך במקומות אחרים….

מדיה חברתית מלאת תשוקה:
אין לכם חשק? לא במצב רוח מתאים ?הסקס יראה בהתאם….בדיוק באותו האופן אם לא תהיו מלאי תשוקה ורצון להשקיע כמה שיותר בפעילות מדיה חברתית שלכם הכוללת אינטראקציה מלאת אנרגיות ונתינה לצד השני, התוצאה תהיה בהתאם. העצה שלי היא אם אתם לא בקטע, אל תיכנסו לזה בכלל.

לרוץ ולספר לחבר'ה:
נכון שהרצון לרוץ ולספר לחבר'ה על מה שעשיתם אתמול מאפיין ברוב הפעמים (אבל לא בהכרח) חבר'ה צעירים שלא בדיוק הגיעו לבשלות רגשית, במדיה חברתית הסיפור שונה לחלוטין! כשאתם מנהלים או שותפים בפעילות מדיה חברתית מעניינת רוצו לספר לכולם! שתפו את קהל היעד או השותפים שלכם במטרות של הפעילות, מה היא כוללת, כיצד הם יכולים לקחת בה חלק פעיל וליהנות ממנה ועוד ועוד….

לא מספיק לגעת או להתמקד רק בקצה…חייבים להשקיע!
לדעתי האמרה "אין חכם כבעל ניסיון" קולעת ב-ו-ל למסר שאני מנסה להעביר כאן: לא מספיק רק להתנסות באופן חלקי מזדמן או חלילה, תיאורטי….כדי להשיג אפקט מקסימאלי ואפקטיבי במדיה חברתית צרך להתחייב! ההתחייבות מתבטאת בזמן שאתם משקיעים, באנרגיות, במחקר המקדים (…) והכי חשוב בלהכיר את הצד השני.

הפעם הראשונה תמיד מבאסת אבל התמדה ותרגול יביאו לשלמות:
הפעם הראשונה של רוב האנשים לא זכורה כחוויה נעימה במיוחד, לרוב היא מלווה בלחצים, חששות, התרגשויות וציפיות גבוהות מידי. באופן דומה, אל תפתחו יותר מידי ציפיות מהפעילות הראשונה שלכם במדיה חברתית. רוב הסיכויים שהיא תשמש יותר כניסוי ראשוני, כזה שיהווה התחלה להמשך הדרך, וזה בסדר! רק חשוב ללמוד מהניסיון שעברתם, לדעת לשפר את מה שצריך ולחזק את השאר כדי שההתנסות הבאה שלכם תהיה הרבה יותר מהנה.

ככל שזה יותר מעורר סנסציות, כך יותר אנשים ירצו לדבר על זה:

אני חלילה לא ממליץ  לכם לעורר סנסציות ולשתף את כל העולם ברגעים האינטימיים, אבל כן רוצה לומר שככל שהפעילות מדיה חברתית שלכם תהיה מסעירה יותר, מרגשת, חדשנית, מרתקת ומעוררת שיחה כך היא יותר אנשים ידברו עליה ברשת, ישתפו תכנים עם חברים וכך היא גם תהפוך לויראלית יותר.

לרמות  ולפגוע בצד השני רק יסבך אתכם!
בדומה לקשרים רומנטיים, אומרים שאנשים שבוגדים תמיד נתפסים בסופו של דבר. כשזה קורה The shit hits the fan כמו שאומרים…הימנעו בפגיעה בשותפים שלכם. נקודה. במדיה חברתית הפגיעה בצד השני עלולה לעורר גל תגובות שליליות וברגע אחד תמצאו את עצמכם נלחמים בתגובות שעלולות להרוס את כל ההשקעה שלכם בפעילות. חבל לא?

מותגים רבים חוטאים בצורות שונות: אי מענה לפניות גולשים בפייסבוק או באתרי החברה, מחיקת תגובות שלא עולות בקנה אחד עם תפיסת המוצג (טעות קריטית שפשוט אסור לעשות, הפתרון חייב להיות תמיד מונחה שירות לקוחות ו/או תגובת גורם רשמי). דוגמה נוספת לפגיעה היא גם מול מתחרים באותו תחום פעילות: הימנעו מפגיעה מכוונת ונמוכה במתחרים שלכם, זה רק יעורר תגובות שליליות של גולשים שלא יעריכו את הטקטיקה הנמוכה.

אחרון חביב: תמיד אפשר לבקש עזרה:
אף אחד מאיתנו לא נולד עם ידע שהוא אמור לצבור אותו מתוך ניסיון. זה נכון לגבי סקס כמו לגבי כל דבר אחר בחיים. זו בדיוק הסיבה מדוע גם בפעילות מדיה חברתית אל תתביישו מלבקש עזרה ממומחים (האמת היא שאני לא כ"כ אוהב את ההגדרה הזו…) או בעלי ניסיון עשיר משלכם. תשאלו אותם שאלות רלוונטיות שיכולות לתרום לפעילות שלכם, היעזרו בכאלו שניסו דברים דומים…יחד עם זאת היזהרו ממי אתם מבקשים את העזרה/ הכוונה. לא הייתם רוצים לקבל טיפ ממישהו שלא היה אמור לתת אותו מראש.

לסיכום, אני רוצה לחזור ולהדגיש כי הפוסט הזה נועד קודם כל להדגיש את העקרונות החשובים של פעילות ברשת ובמדיה חברתית. הזכרתי בתחילתו שאין ספר חוקים רשמי או מוגדר (ואולי אפילו טוב שכך), אך יחד עם זאת קיימים עקרונות בסיס שמהוות מסגרת בלתי כתובה להתנהלות נכונה, בוגרת ואחראית ברשת. אני מאחל לכולכם חוויות מלאי תשוקה וסיפוק 😉

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.