…………………………………..
בעבר הלא רחוק שיווק היה נחשב למשהו הרבה יותר פשוט לביצוע, ואני מתכוון לשנות ה-90 המאוחרות ולא לאמצע המאה הקודמת. בעלי חברות ומותגים עבדו בצמוד למשרד הפרסום שלהם ויחד פיתחו מהלכים שיווקיים ואסטרטגיים הכוללים קמפיינים פרסומיים בערוצי המדיה המסורתיים שיובלטו וימוקמו עד כמה שניתן במטרה למשוך את תשמת לבו של הצרכן (aka קהל היעד של המותג). גם בעידן הרב ערוצי והמצאת ערוצי ופלטפורמות פרסום חדשות, תהליך המדיה פלנינג לא נחשב קשה כ"כ-עד עכשיו כשהקלפים נטרפים מחדש והחוקים השתנו לחלוטין. מי שהשכיל והפנים את השינוי ניכס לעצמו הכלים, השפה והנורמות המעודכנים והנכונים ביותר להגיע לקהל היעד שלו, ומי שלא הבין את משמעות המהפיכה נשאר מאחור ודינו להתעורר מאוחר ולהצטרף כמאחר למסיבה הגדולה ביותר שהיתה אי פעם בעולם השיווק והפרסום – ברשת האינטרנט.
המדיה החברתית היא השחקן הבולט ביותר המשתתף במהפיכה הזו, כשהיא ממוקמת בחוד החנית של התוכן המיוצר, מנוהל ומופק ע"י הגולשים עצמם הכולל כמובן גם את שיחות הגולשים ברחבי הרשת אודות המותג שלכם. לפני מהפיכת המדיה החברתית צרכנים ליקטו מידע אודות המוצר או השירות שלכם מפרסומות בערוצי המדיה המסורתיים, מהודעות יח"צ שהופצו באופן כזה או אחר גם כן בערוצי המדיה המסורתיים וכמובן ממידע שהועבר מפה לאוזן, ומצרכן לצרכן (ערוץ שיווקי שכנראה לעולם יהיה החזק והאמין ביותר).


………………………………
אם כן, היתרון המשמעותי ביותר של עולם המדיה החברתית היא העובדה שהיא כוללת את כל ערוצי העברת המידע ה"מסורתיים" שצייינתי ושכללה אותם במאפיינים ונורמות חדשים שהופכים אותה לאפקטיבית ממוקדת עוד יותר (ובאופן טבעי גם למורכבת הרבה יותר). למדיה החברתית פוטנציאת גדול יותר של יצירת ערוצי תקשרות אפקטיביים דו-כיוניים עם קהלי היעד של המותג ובכך היא יכולה ליצור קשרים הדוקים וחזקים יותר איתם, עובדה שמגדירה מחדש את החוקים והנורמות המקובלים בארגונים ומותגים שונים.

מדיה חברתית מבליטה למעשה את האדם הממוקם באמצע, ויוצרת עבור מותגים את ההזדמנויות הטובות ביותר ליצירת ערוץ התקשרות ישיר ובלתי נעזר מול קהל היעד שלו! לדעתי כדאי לקרוא את המשפט האחרון שוב, כי הוא כולל ומשפיע על תהליך השיווק בעצמה ובהיקף אדיר עבור משווקים ומפרסמים, כמו גם ללקוח עצמו. מוושקים שיעצמו לחיקם את הצרכנים שלהם שנמצאים באינטרנט ובמדיה החברתית ישגשגו, בעיקר בגלל העובדה שלהם תהיה האפשרות להקשיב באמת ללקוחות שלהם וללמוד מהם מה הם צריכים ורוצים מהמותג, מה ישדרג אותו ויהפוך אותו לאיכותי ואפקטיבי יותר. עצם קיום השיחה הישירה עם צרכני המותג יהפכו את המותג עצמו לנגיש יותר, אהוד ותפיסתית- טוב יותר, דבר שתורם משמעותית לנאמנות הצרכנית כלפי המותג.

התעלמות ואי-שימוש במדיה החברתית ובכלים המדהימים שהיא מציעה למשווקים לא רק שפוגעת ישירות באיכות המותג בעיני הצרכנים אבל גם עלולה להזיק לתפיסתו ולאיכותו המותגית. הדרך הטובה ביותר להציג זאת היא ע"י הדוגמה הבאה: לטמון את הראש בחול ולכסות את האזניים אינה מהווה אסטרטגיה שיווקית נכונה.

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.