קליי שירקי, חוקר וסופר בתחום המדיה החדשה, מדבר בהרצאה מעניינת במיוחד שנערכה בכנס TED האחרון על האופן שבו משפיעה רשת האינטרנט בכלל והמדיה החברתית בפרט על חיינו ועל האופן שבו אנו צורכים מידע ומתקשרים האחד עם השני. שירקי מתייחס בהרצאה להשפעה חסרת התקדים של המצאת רשת האינטרנט כמדיום המשלב מאפיינים של כלי תקשורת מסורתיים (עיתונות כתובה, רדיו וטלויזיה) ושיפורם במסגרת תהליך אבולוציוני ייחודי, ועל האופן שבו אבולוציה זו משפיעה על  היכולת לייצור, לתעד ולשתף מידע ברמה הבינלאומית (ממליץ לקרוא את הפוסט המלא בהמשך לסרטון):


………………………………………………………………….
אחד הנושאים אליהם מתייחס שירקי בהרצאה הוא השימוש הגובר במדיה חברתית ככלי חדשותי המצליח פעם אחר פעם להעביר סיקורים חדשותיים בזמן אמת ממקום ההתרחשות הרבה לפני שערוצי התקשורת המסורתיים מפרסמים אותם או אפילו שומעים עליהם. לא חסרות דוגמאות למהירות שבה חדשות מופצות ברשת ע"י הגולשים עצמם: אירועי הטרור במומביי, רעידת האדמה בסין, המחאה יוצרת הדופן באירן שפרצה לאחר פרסום תוצאות הבחירות במדינה ועוד.

בכל הדוגמאות הללו המידע תועד, הועלה לרשת ושותף ע"י האנשים בשטח שחוו על בשרם את האירועים ובחרו לשתף את המידע בעזרת כלים חברתיים כגון: שיתוף תמונות בפילקר, העלאת סרטוני וידאו ל-you tube, תיעוד אירועים בבלוגים אישיים וכמובן שלא ניתן להתעלם מהכוח התקשורתי האדיר של טוויטר, שהופך להיות ערוץ תקשורת חדשותי מוביל בכל קנה מידה. רוב ה"טוויטים" מתבצעים מהשטח ע"י שליחת ההודעות באמצעות הטלפונים הסלולאריים, ואם מתחשבים בעובדה שמדובר בדיווחים שאורכם אינו עולה על 140 תווים, כך קצב העברת המידע הופך מהיר ובעיקר עדכני.

אנו חיים בעידן שבו חל שינוי מהפכני מבחינת מפת התקשורת העולמית, בעיקר בגלל היכולות שרשת האינטרנט יצרה עבור גולשים שעד לא מזמן היו הנמענים של כלי התקשורת המסורתיים ובכך היוו צד פאסיבי בתהליך העברת המידע. אנשים קראו עיתונים, האזינו לרדיו וצפו בחדשות בטלויזיה מבלי להשתתף באירועים החדשותיים עצמם שלא לדבר על תיעודם. אם כך, השינוי שיצרה רשת האינטרנט והמדיה החברתית היא העצמת הגולשים והפיכתם לאקטיביים בעיקר ע"י הרחבת אפשרויות הביטוי העצמי של כולנו ברשת. עובדה זו משנה מיסודה את מערך יחסי הכוחות בין ערוצי התקשורת (יוצרי החדשות והמידע) לבין הצרכנים שלה.

נושא שני ששירקי מתייחס אליו בהרצאה הוא ההשפעה חסרת התקדים של רשת האינטרנט על האופן שבו אנו יוצרים וצורכים מידע, ומסביר מדוע רשת האינטרנט מהווה אבן דרך מהפכנית באבולוציה של כלי התקשורת כפי שאנו מכירים אותם:

שירקי מסביר שב- 500 השנים האחרונות היו רק 4 נקודות ציון המצדיקות את התיאור "מהפכה תקשורתית":

1. הראשונה היא כמובן המצאת הדפוס שאפשרה ליצור העתקים של מידע בצורה זולה יחסית ובכך להרחיב את מעגל קהלי היעד הנגישים למידע, שנשלט עד אותה תקופה ע"י השלטון הדתי בעיקר. יחד עם זאת, חשוב לזכור שהמדיום המודפס יצר ערוץ תקשורת חד צדדי, המעביר מסר אחיד מהיוצר שלו אל הנמענים.

2. המהפכה השניה היא המצאת הטלגרף והטלפון, שניהם ערוצי תקשורת דו כיוניים בין מוען לנמען. לראשונה נוצרו "מדיות שיחה" המאפשרות למשתתפים לדבר האחד עם השני (למרות שמדובר בבודדים המסוגלים לתקשר האחד עם השני ולא המונים). החידוש הנוסף שיצרו "מדיות השיחה" הללו הוא יצירת ערוצי תקשורת בזמן אמת. להבדיל ממסרים מודפסים שהועברו ממקום למקום ובמונחים היסטוריים מדובר בזמן לא מועט, הטלגרף והטלפון אפשרו להעביר מידע ממוען לנמען (ןלהיפך) בזמן אמת.

3. המהפכה השלישית מתבטאת באפשרות לתעד ולהקליט מידע (המשך טבעי למהפכת הדפוס), אך הפעם המהפכה כללה הקלטה של אודיו ותמונות בתנועה. הראשונה היא המצאת המצלמה המאפשרת תיעוד מצולם של האירועים (ולהפיץ אותם), המצאת התקליטים ומדיות הקלטת הקול (בעיקר בתעשיית המוסיקה, ולאחר מכן המצאת סרט הקולנוע שאפשר תיעוד ויזואלי "חי" של המציאות ואף יצירת מציאות (שיצרה למעשה את עולם הקולנוע). בכל המדיות הללו מדובר באובייקטים פיזיים המוטבעים במידע.

4. המהפכה הרביעית שראשיתה לפני כ- 100 שנה ושהתבססה על גלים אלקטרו מגנטיים יצרו את הבסיס להמצאת הרדיו והטלויזיה, ככלי תקשורת חד צדדיים ממוען בודד למסה של נמענים.

המהפכות המדעיות והתקשורתיות הללו מאופיינות באי- סימטריה הבאה:
כלי התקשורת שנחשבים טובים ביצירת שיחה אינם טובים ביצירת קבוצות, וכלי התקשורת שמצליחים ליצור קבוצות אינם מצליחים ליצור שיחה. 4 המהפכות הללו יוצרות מציאות שבה יצירת שיחה אפשרית רק בין יחידים ליחידים, ובמקביל יצירת קבוצה משמעותה העברת מסר בודד לכלל הקבוצה (וזאת ע"י מידע מודפס או שידור רדיו/טלויזיה) מבלי יכולת אמיתית ליצור שיחה בעקבותיה.

לכן נחשבת רשת האינטרנט למהפכה החמישת באבולוציה של כלי התקשורת, המשלבת לראשונה בין המאפיינים של כל כלי התקשורת המסורתיים. רשת האינטרנט מאפשרת שילוב של שיחה בין מוען יחיד לנמען יחיד או רבים, ובמקביל מאפשרת ליצור קבוצות ואפשרויות תקשורת ביניהן.

אני ממליץ לכולכם לצפות בהרצאה המלאה ולהנות מתובנות מעניינות נוספות של קליי שירקי. צפייה מהנה!

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.