…………………………………….
בהמשך לפוסט הקודם שפרסמתי בבלוג שעסק במגמה החמה הראשונה במדיה חברתית (מתוך סדרת פוסטים אני מתכוון לפרסם) והיא אפליקציות מבוססות מיקום, בפוסט השני בסדרה אעסוק במגמה לוהטת נוספת והיא אתרים המציעים חווית קנייה חברתית וקבוצתית. כפטריות אחרי הגשם צצים ברחבי העולם וגם בישראל מגוון רחב של אתרים שמציעים הנחות ומבצעים לנרשמים, בעיקר בתחומי הפנאי, בידור ולייף סטייל.

למרות מגוון המודלים העסקיים שהאתרים השונים מציעים, בסיס הרעיון די חוזר על עצמו: התאגדות גולשים בקבוצות רכישה יוצרות כוח קנייה שמצדיק קבלת הנחה משמעותית מצד בעלי עסקים, חנויות ומותגים. מי לא היה רוצה לקבל קופון הנחה משמעותית ממסעדה מעניינת או חנות בה אנחנו רוכשים באופן קבוע? כבודדים לא נצליח להשיג הנחה אבל כקבוצה הסיפור שונה לחלוטין! מכאן עלה הרעיון להגיע לצרכנים מכיוון ההפוך: אתרי הקנייה החברתית/ קבוצתית משמשים כמתווכים בין עסקים לבין הצרכנים ע"י יצירת נקודת מפגש בדיוק למטרה זו. מפעילי האתרים פונים לבעלי עסקים מצד אחד ומציעים להם להציג באתר הטבות ומבצעים בלעדיים שבאמת יהיו אטרקטיביים לצרכנים ובמקביל מציעים לגולשים להירשם לאתר לבחור איזה הטבות הם מעוניינים לממש מנגד.


………………………………………………………….

חלק מהאתרים הללו מבוססים על מודל של עידוד גולשים להירשם ולקבל ישירות למייל על בסיס יומי הטבה שרלוונטית ל- 24 השעות הקרובות מבלי להתחייב לקנייה (מודל בסיסי ופשוט יותר). דוגמא לאתר ישראלי שעלה לאוויר לאחרונה, ובהשקעה לא קטנה יש לומר הוא: YEMAMA. אתרים אחרים כמו buywithme מבוססים על מודלים מעט מתוחכמים יותר ומאפשרים לגולשים להירשם לאתר, לקבל הצעות להטבות והנחות בלעדיות, אך כדי לממש את ההטבה עליהם להזדרז ולהזמין מראש את ההטבה ע"י מתן פרטי כרטיס אשראי. רק במידה ותתגבש קבוצה עם מינימום נרשמים (ע"פ תנאי המבצע) יוכלו הנרשמים לממש את ההטבה. במידה ולא, כספם מוחזר או שלא מחויב למרות הצורך להזין כרטסי אשראי מראש. דוגמה נוספת לאתר קניה חברתית-קבוצתית כזו היא groupon. אתר קניה חברתית נוסף שמציג הטבות ומבצעים לתושבי ניו-יורק בלבד (בשלב זה) הוא giltcity שהלך על כיוון יותר יוקרתי-טרנדי. גם בשפה העיצובית של האתר אפשר מיד להבין שמדובר באתר שמכוון את עצמו בעיקר לצעירים עדכניים שמחפשים דרכים ליהנות מהטבות באתרי בילוי ייחודיים ואקסקלוסיביים, רגע לפני שכל העיר תגלה אותם…


…………………………………………….

לכל אחת מהמודלים יתרונות וחסרונות:
למודל הראשון שאינו מצריך שימוש מקדים בכרטיס אשראי יש יתרון ברור ועיקרי והוא הסרת מחסומי קנייה מצד הגולשים. האופציה שעומדת בפני מי שקיבל את ההצעה יכול לבחור האם להדפיס ולהגיע לנקודת המכירה, בלי התחייבויות מקדימות ובלי תנאי שימוש. החיסרון של מודל זה הוא חוסר ההתחייבות עצמה אל מול בעלי העסקים המציעים את ההטבות. הצלחת ההטבה מבחינת בעל העסק היא מידת האטרקטיביות שלה וכמות החשיפות.

מבחינת המודל השני והמורכב יותר יש חיסרון בולט והוא הצורך להזין כרטיס אשראי עוד בטרם מומשה ההטבה. אפשר להגיד שמודל זה מיועד לגולשים שרגילים לבצע קניות ברשת ואינם נרתעים מלעשות שימוש חופשי בכרטיס האשראי שלהם באתרי קניות ברשת. לגבי גולשים שפחות מנוסים בקניות ברשת גוברים הסיכויים שיעצרו בשלב זה ולא יממשו בפועל את ההטבה. היתרון הוא ביצירת ההתחייבות הראשונית בין בעלי העסקים לבין הגולשים. בהנחה שאכן תתגבש קבוצה עם מינימום אנשים ללא כל ספק שהמימוש יהיה ב- 100% מהנרשמים.


………………………………………

הקשר החברתי
אחרי הכל, במדיה חברתית עסקינן, ולכן חשוב לציין שבכל האתרים הללו המאפיינים החברתיים- שיתופיים לוקחים חלק מרכזי בהפצת ההטבות ברשת. מלבד קבלת ההטבות ישירות לדוא"ל של הנרשמים, אין אתר קניה חברתית שלא מפעיל עמוד רשמי בפייסבוק ופרופיל רשמי בטוויטר וגם בהם מציפים כמובן את ההטבות ואת האפשרות להירשם לאתר. לדוגמה: עמוד הפייסבוק של אתר YEMAMA.

שאלת מליון הדולר לגבי אתרים אלו היא עד כמה הם יחזיקו מעמד? ראשית חשוב לזכור את ההיצע הרחב של שירותי הקניה החברתית- קבוצתית הזמינים ברשת שעלולים להוזיל את איכות המבצעים ושנית ההיצע הרחב הזה עלול לבלבל את הגולשים שמקבלים הצעות רבות להצטרף למספר אתרים במקביל. רק הזמן יגיד. יכולים בעלי עסקים רבים לשאול את עצמם האם כדאי להם להשתתף ולהציע הנחות והטבות באתרי קניה חברתית-קבוצתית. לדעתי-כן! יש לעצם ההשתתפות יתרונות מסחריים ושיווקיים רבים, וביניהם היכולת להציע לקהלים קיימים כמו לחדשים אפשרות ליהנות מהמוצרים והשירותים שלהם בצורה חדשה, מעניינת ופשוטה. בעלי עסקים קטנים ובינוניים צריכים לחשוב על אתרים כאלו כערוץ שיווק ופרסום נוסף שיכלול רק לתרום להפצת עצם קיומם ואיכותם.

אני מזמין אתכם לחזור ולהתעדכן כאן בבלוג כדי ליהנות מהפוסט הבא בסדרה, מה תהיה המגמה החמה השלישית במדיה החברתית…?

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.