…………………………………………………………………………
במסגרת סדרת הפוסטים בה אני מתמקד כרגע: "5 המגמות הלוהטות ביותר במדיה חברתית", הפוסט הראשון עסק באפליקציות מבוססות מיקום כמו
foursquare, והפוסט השני עסק במגמה נוספת שצוברת פופולאריות רבה- אתרי קנייה קבוצתית חברתית המציעים הטבות והצעות מיוחדות לקבוצה של אנשים שמהווים כוח קנייה חזק יותר. הפעם, בפוסט השלישי בסדרה אעסוק במגמה נוספת שהופכת מקובלת ונפוצה בחברות וארגונים רבים: יצירת "אמנת שימוש במדיה חברתית". מדוע זה חשוב? מה זה אומר על הארגון?

ככל שהשימוש במדיה חברתית הופך פופולארי ומשתלב יותר ויותר בחיים שלנו, הן במסגרת החיים הפרטיים שלנו והן המקצועיים נוצר צורך אמיתי וחשוב לניסוח אמנת שימוש במדיה חברתית שיופץ בקרב עובדי הארגון. אמנת מדיה חברתית רשמית כזו תגדיר בצורה ברורה ומרוכזת את גישת הארגון כלפי אופן השימוש של עובדי החברה במדיה חברתית. האמנה יכולה להיות בסיסית המורכבת ממספר כללים עקרוניים, ויכולה גם להיות מפורטת ורחבה יותר, כזו שתגדיר לעובדים בדיוק מה מותר או אסור להם לעשות במדיה חברתית בהקשר לעבודתם בארגון.

לרוב אמנת השימוש במדיה חברתית תשקף את אותם הערכים שהארגון דוגל בהם ומקיים בתוך התרבות הארגונית שלו. לדעתי חשוב שעסקים וחברות, גדולות כקטנות ישקיעו בניסוח אמנת שימוש במדיה חברתית בעיקר בטרם נכנסים לעולם השיתוף ברשת ובונים נוכחות לארגון ברחבי הפלטפורמות החברתיות. היתרון המשמעותי הנוסף של ניסוח אמנה כזו הוא יצירת סטנדרטיזציה של פעילות העובדים בהקשר המקצועי שלהם.

לשמחתי הרבה בדיוק היום התפרסמה ידיעה בבלוג 140שדיווחה שחברת "דפי זהב", שהיא כידוע חברת ענק בתחום האינטרנט בארץ הפיצה לעובדים שלה אמנת שימוש במדיה חברתית. ע"פ הדיווח בבלוג נאמר שהאמנה של חברת "דפי זהב" מתייחסת לגבולות המטשטשים בין הפעילות הפרטית ולפעילות העסקית ברשתות החברתיות, ומפרטת אילו נושאים העובדים מתבקשים שלא לעסוק בהן, למשל שיתוף מידע אודות תוכניות שיווקיות ואסטרטגיות שנמצאות בעבודה, הימנעות גורפת מכל סוג של התבטאות "בלתי מכובדת" בעיקר כלפי חברות מתחרות, לקוחות וספקים ועוד.

לדעתי מדובר ביוזמה מבורכת ובעלת משמעויות רבות המעידה על החשיבה הניהולית של הארגון. כמובן שבאופן טבעי חברות שכבר נמצאות עמוק בתוך עולם המדיה החברתית ימצאו לנכון לנסח אמנת שימוש במדיה חברתית יותר מאשר חברות אחרות שלא. בנוסף, לדעתי בהמשך הדרך אנחנו צפויים לראות יותר חברות וארגונים שיצטרפו למגמה, בעיקר בחברות גדולות המעסיקות אלפי עובדים, עובדה שמקשה על הניטור והמעקב אחרי הפעילות שלהם ברשת ובמדיה חברתית. אמנת שימוש חוסכת ואף מונעת אי הבנות וטעויות קשות שעובדים עלולים ליצר גם אם הן נעשות בתם לב.

כל ארגון חייב להבין שהעובדים שלה הם השגרירים הטובים ביותר שלה, הן פנימה כלפי המחלקות השונות בתוך הארגון אך לא פחות חשוב כלפי חוץ, אל מול הלקוחות והספקים שלה. כבר נחשפנו בעבר לעובדים של מותגי ענק שבפעולה חד פעמית אותה שיתפו במדיה חברתית יצרו נזק תדמיתי חסר תקדים שפגע קשות במיצוב החברה. דוגמה מפורסמת לכך היא תקרית עובדי "דומינוס פיצה" באחד הסניפים בארה"ב שצילמו את עצמם מזהמים את המנות במסעדה רגע לפני שהם הוגשו ללקוחות. האירוע צולם והועלה ל- you tube כתעלול טיפשי ומייד התפשט ברחבי הרשת תוך שהוא יצר גל תגובות שליליות שבעקבותיה נאלצו מנהלים בכירים ב"דומינוס" להתנצל ולתקן את הנזקים הרבים שנוצרו.

כיום יש לא מעט ארגונים, גדולים בעיקר, שפשוט חוסמים את הגישה של העובדים לרשתות החברתיות הפופולאריות במטרה למנוע סיכוי לטעויות מהסוג של "דומינוס". זו אמנם הסיבה המוצהרת של ההנהלה, אך קיימת גם סיבה נוספת והיא חיסכון שעות העבודה הרבות שעובדים "מקדישים" לטובת עדכון סטאטוסים ושיתוף תכנים, על חשבון העבודה כמובן….

לדעתי מדובר בחשיבה מוטעית בעיקר בגלל שהארגונים יוצרים אנטגוניזם בקרב העובדים מצד אחד, ואף מפספסים הזדמנות פז לרתום את העובדים כשגרירים לכל דבר שיכולים לתרום להפיץ את הפעילות הארגונית ברחבי הרשת, ע"פ פי אמנת שימוש רשמית כמובן!

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.